فوری/تیر خلاص مجلس به همسان سازی حقوق بازنشستگان

مجلس کوتاهی دولت در همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را در برنامه هفتم جبران می‌کند.


همسان سازی حقوق بازنشستگان

نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکری درباره حذف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم گفت: مجلس یازدهم کوتاهی دولت در اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را در جریان رسیدگی به لایحه برنامه هفتم جبران خواهد کرد.

به گزارش بازار، محمد وحیدی در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه، ۵ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به ماده ۱۵۳ آیین‌نامه داخلی درباره موضوعاتی که از صحن جهت اصلاح به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم ارجاع می‌شود، گفت: بازنشستگان لشکری و کشوری نسبت به حذف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی دولت در لایحه برنامه هفتم اعتراض دارند.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس در ادامه با اشاره به روش بررسی پیشنهاداتی که به همراه الحاقی‌ها به کمیسیون تخصصی می‌رود، عنوان کرد: روز گذشته زمانی که نوبت طرح پیشنهاد آقای آصفری در کمیسیون تخصصی پیرامون موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شد، اجازه طرح موضوع به وی داده نشد.

وی در ادامه تأکید کرد: کمیسیون تخصصی نباید اجازه ارائه پیشنهاد نمایندگان را از آنها بگیرد به ویژه اینکه این موضوع، امتحان بزرگی برای دولت و مجلس است.

وحیدی در ادامه با اشاره به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه ششم یادآور شد: بعد از این موضوع دولت قبل در پایان دوره خود لایحه‌ای به مجلس ارائه داد اما دولت جدید آن را پس گرفت و قرار شد بعد از اصلاح آن را به مجلس ارائه کند اما این اتفاق صورت نگرفت.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان تذکر خود با بیان اینکه بازنشستگان نیز صاحب سفره انقلاب هستند و در زمان جوانی خود که با وقوع جنگ همزمان شده بود، در دستگاه‌های مختلف فعالیت کرده و جنگیده‌اند، خاطر نشان کرد: امروز باید به وضعیت آنها که بازنشسته شده‌اند در کنار اقداماتی همچون قوانینی که برای جوانی جمعیت تصویب می‌کنیم، توجه کنیم.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در پاسخ به این تذکر با بیان اینکه مجلس تکلیف دولت را برای حل مشکل بازنشستگان در برنامه ششم توسعه مشخص کرده بود، گفت: دولت در اجرای این ماده کوتاهی کرد اما در حال حاضر جای جبران آن وجود دارد لذا از رئیس و اعضای کمیسیون تلفیق و دولت می‌خواهم برای حل این موضوع کمک کنند.

نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت در ادامه تصریح کرد: هر نماینده‌ای که برای حل موضوعات ارجاعی به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه، پیشنهادی دارد می‌تواند علیرغم دارا نبودن رأی در این کمیسیون، با حضور خود در جلسه ارائه نظر کرده و نقش نمایندگی خود را ایفا کند.

محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی  مجلس شورای اسلامی در تذکر آئین نامه ای با استناد به ماده ۱۸۰ آئین نامه داخلی مجلس عنوان کرد: طبق این ماده قانون برنامه هفتم باید دو سال قبل به مجلس ارائه می شد که این نشان می دهد دولت و حتی مجلس اعتقاد چندانی به قانون برنامه ندارند. به همین دلیل شاهدیم که قانون برنامه با اجرای ۹ درصدی یا بعضا تا ۲۵ درصد همراه است.

 نماینده مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس افزود: همه انتظار داشتیم دولت عدالت محور آقای رئیسی برنامه‌ای را ارائه کند که عدالت از آن تراوش کند، اما همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که در برنامه ششم وجود داشت در برنامه هفتم حذف شد.

وی یادآورشد: انتظار جامعه، شعار دولت و همچنین مبانی اسلامی و وضعیت بازنشستگان را در نظر بگیرید، چرا این موضوع در برنامه هفتم دیده نشده است. یا موضوع تجمیع و شفاف سازی حقوق دریافتی مسئولین و مقامات که در برنامه هفتم نیامده است به همین دلیل معاون یک مجموعه بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان اضافه کاری در یک سال دریافت می کند.

صباغیان تصریح کرد: حداقل انتظار ما این بود که اگر این قوانین اجرا نمی شود در برنامه هفتم وجود داشته باشد. دولت دائما دم از مردمی سازی اقتصاد و کشور می زند اما مدیریت واحد شهری که الفبای مردمی سازی است هم در برنامه هفتم دیده نشده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تصریح کرد: این موارد نشان می دهد که برنامه، برنامه کاملی نیست و حتی تشکل های صنفی و مردمی نیز در برنامه دیده نشده است لذا انتظار داریم لایحه به دولت بازگردد و با ۹ هزار پیشنهادی که ثبت شده در تدوین برنامه تجدیدنظر کند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر، عنوان کرد: باید این نکته را بگویم که در صورت رأی منفی مجلس به کلیات، لایحه به کمیسیون بازمی گردد نه دولت؛ ضمن اینکه برخی موارد مطرح شده در کمیسیون مورد توجه قرار گرفت.

نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی خواستار ورود مجلس و دولت به موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان شد.

 رحمت الله نوروزی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی مجلس، بیان کرد: به مردم منطقه نمی دانیم چه پاسخی بدهیم. پول گندم پرداخت نشده و به انتهای شهریور ماه رسیده ایم. از سوی دیگر نیز شالی با قیمت ۱۸ هزار تومان به فروش می رسد. انتظار می‌رود در خصوص تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی هرچه سریع تر اقدام لازم صورت گیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: محرومیت استان گلستان را در برنامه هفتم توسعه دریابید. این استان از زمان تشکیل تاکنون محروم و مظلوم مانده است. از مجلس و دولت انتظار می رود درخصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان اقدام کرده و دولت هر چه سریعتر لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان را به مجلس ارائه کند.

نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اقتصاد استان گلستان کشاورزی است و باید سهم این استان از تبصره ۱۶ قانون بودجه افزایش یابد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید