بیمه شدگان تامین اجتماعی بخوانند | اعلام شرایط جدید بازنشستگی با کمتر از ۱۰ سال سابقه بیمه‌پردازی

معاون اسبق سازمان بیمه تامین اجتماعی درخصوص شرایط بازنشستگی با کمتر از ۱۰ سال سابقه بیمه‌پردازی، توضیحاتی ارائه کرد.


بیمه تامین اجتماعی

محمدحسن زدا ، در این باره اظهار کرد: برای بازنشستگی بیمه‌شدگان با کمتر از ۱۰ سال سابقه بیمه‌پردازی در بیمه تامین اجتماعی شرط سنی وجود دارد؛ به‌گونه‌ای که مردان با ۶۰ سال سن و زنان با ۵۵ سال سن در صورت برخورداری از ۱۰ سال سابقه بیمه‌پردازی می‌توانند با ۱۰ روز حقوق بازنشسته شوند.

وی درخصوص نحوه برخورداری از شرایط بازنشستگی با کمتر از ۱۰ سال سابقه توضیح داد: افراد برای بهره‌مندی از شرایط سنی، اگر زیر ۱۰ سال سابقه بیمه‌پردازی داشته باشند می‌توانند کسری سابقه خود را تا ۱۰ سال خریداری کنند.

معاون اسبق بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: به طور مثال، اگر افراد ۶ سال سابقه بیمه‌پردازی دارند با مراجعه به سازمان تامین اجتماعی باید چهار سال سابقه بیمه‌پردازی‌شان را خریداری کنند تا میزان سابقه آنها به ۱۰ سال برسد و با ۱۰ روز حقوق بازنشسته شوند.

زدا در پاسخ به این سوال که آیا این قانون برای صنوف مختلف،‌ متفاوت است یا خیر؟ اینطور پاسخ داد: این موضوع هیچ ارتباطی به نوع صنوف ندارد و فقط نبایستی جزو بیمه‌شدگان دولتی باشند به عبارتی بیمه‌شدگان دولتی و قراردادی مشمول این طرح نیستند.

سن بازنشستگی تامین اجتماعی مردان

طبق قانون، سن بازنشستگی تامین اجتماعی برای مردان بیشتر از زنان است. حداکثر این سن برای برای مردان 60 سال تمام ذکر شده اما بسته به برخی شرایط می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال، همانطور که قبلا اشاره کردیم، بسته به این‌که فردی 35 سال سابقه بیمه دارد یا خیر و اینکه شغل او در دسته‌بندی مشاغل سخت قرار دارد یا نه، می‌تواند زودتر از شصت‌سالگی بازنشسته شود.

سن بازنشستگی تامین اجتماعی زنان

سن بازنشستگی برای بانوان تا اندازه‌ای از آقایان کمتر است؛ به‌طوری که حداکثر سن بازنشستگی تامین اجتماعی زنان در قانون 55 سالگی ذکر شده. مانند قوانینی که در مورد مردان وجود دارد، برای زنان هم تبصره‌هایی تعیین کرده‌اند. خانم‌هایی که سنی بالاتر از 55 سال دارند، چنانچه بین 10 تا 19 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، می‌توانند تقاضای بازنشستگی کنند. همانطور که گفتیم، این سن برای آقایان 60 سالگی در نظر گرفته شده است. علاوه بر مواردی که ذکر کردیم، زنان کارگر مشمول قانون کار هم با داشتن 20 سال سابقه پرداخت بیمه، می‌توانند حتی در سن 42 سالگی هم اقدام به بازنشستگی کنند. گفتنی است که این عدد برای افراد دارای سی سال سابقه به 45 سال می‌رسد.

بیمه زنان خانه دار، یکی از محبوب‌ترین انواع بیمه‌ها به‌حساب می‌آید. این بیمه از زمان ارائه در سال 1387 که در قالب طرح بیمه زنان خانه دار اجرایی شد، افراد بسیاری را به خود جذب کرده است. این قانون به زنان خانه‌داری که در رده سنی بالاتر از 18 و کمتر از 50 سال هستند، اجازه می‌دهد تا تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. برای بازنشسته‌شدن در این نوع بیمه، خانم‌ها باید حداقل 20 سال سابقه پرداخت بیمه و بیشتر از 55 سال سن داشته باشند.

بیمه تامین اجتماعی
بیمه تامین اجتماعی

سن بازنشستگی تامین اجتماعی مشاغل آزاد

معمولا یکی از نگرانی‌های افرادی که به‌صورت آزاد کار می‌کنند، مسئله بیمه است. برای رفع این مشکل، تامین اجتماعی از طرح بیمه مشاغل آزاد رونمایی کرد که حداکثر سن تهیه آن برای زنان 45 سال و برای مردان 50 سال عنوان شده. نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید، این است که اگر افراد، سنی بالاتر از حداکثر سن عنوان شده داشته باشند، به ازای آن هر سال از آن باید دو برابر سابقه بیمه داشته باشند. این یعنی اگر مردی 52 سال دارد، باید 4 سال حق بیمه را پرداخته باشد. پرداخت حق بیمه در این روش هم مانند فرد کارمندی است که از سمت کارفرمای خود بیمه شده باشد؛ برای پرداخت حق بیمه هم می‌تواند به‌صورت اینترنتی در وب‌سایت samt.tamin.ir اقدام کند.

سن بازنشستگی تامین اجتماعی رانندگان
موضوع سن بازنشستگی تامین اجتماعی 1402 برای رانندگان هم اعلام شده و معاون بیمه‌ای وزارت کار و امور اجتماعی در نامه‌ای به معاون حمل‌ونقل سازمان حمل و نقل جاده‌ای، جزییات آن را تشریح کرده است. طبق این نامه، رانندگان خودروهای سنگین بین شهری با 25 سال سابقه بیمه و 55 سال سن می‌توانند درخواست بازنشستگی دهند. گفتنی است که حقوق بازنشستگی این دسته افراد، با چنین شرایطی معادل 30 روز کامل خواهد بود.

حداقل و حداکثر سن بازنشستگی تامین اجتماعی
همان‌طور که اشاره کردیم، حداقل سن بازنشستگی به کارهای سخت و زیان‌آور تعلق دارد که افراد شاغل به آن می‌توانند چنانچه 20 سال متوالی یا 25 سال متناوب مشغول کار بوده‌اند، درخواست بازنشستگی دهند. آخرین سن بازنشستگی امسال را هم 55 سال برای زنان و 60 سال برای مردان اعلام کرده‌اند. اگر هم افراد بخواهند با ده سال سابقه بیمه اقدام به بازنشستگی کنند، برای آقایان باید بالای 60 سال و برای خانم‌ها باید بالاتر از 55 سال سن داشته باشند.

شرایط بازنشستگی پیش از موعد تامین اجتماعی

افراد با دارا بودن شرایط خاصی می‌توانند اقدام به بازنشستگی پیش از موعد کنند. مثلا درمورد آقایان:

درصورتی که فرد بالاتر از 60 سال سن و حداقل 10 سال سابقه بیمه داشته باشد؛
بدون محدودیت سنی، 35 سال سابقه بیمه داشته باشد.
یا

20 سال به طور متوالی یا 25 سال به طور غیرمتوالی در مشاغل سخت مشغول به کار باشد.
همین‌طور سن بازنشستگی پیش از موعد برای خانم‌ها هم به این صورت است:

با داشتن حداقل 45 سال سن، 30 سال سابقه کار داشته باشند؛
با داشتن حداقل 42 سال سن، سابقه 20 سال فعالیت به صورت متوالی یا 25 سال به طور متناوب در مشاغل سخت را داشته باشند؛
بدون توجه به شرط سنی، 35 سال سابقه بیمه داشته باشند.
یا

با داشتن حداقل 10 سال سابقه کار، بیشتر از 55 سال سن داشته باشند.
نکته دیگر، در خصوص پرستاران است؛ اگر افراد 25 سال سابقه کار داشته باشند و حداقل 20 سال آن را در مشاغل سخت گذرانده باشند، با 5 سال ارفاق سنوات می‌توانند برای بازنشستگی اقدام کنند. در این مطلب شما را با سن بازنشستگی تامین اجتماعی و عوامل موثر بر آن آشنا کردیم. این را هم بگوییم که بنا بود سن بازنشستگی با 30 سال سابقه، دو سال افزایش پیدا کند. این طرح در نهایت به تصویب نرسید تا سن بازنشستگی همچنان مثل سابق باقی بماند. شما درمورد سن بازنشستگی چه نظری دارید؟ برایمان بنویسید.

  • حسن رضایی

    سلام خدمت همگی وقتتون بخیر خواستم ازتون بپرسم گن ۵۸ سال سن دارم سابقه بیمه ام ۱۹ سال می باشد میتونم تقاضا بازنشستگی بدم لطفا راهنماییم کنید ممنونم ..

  • علی اکبرمرادی

    سلام من الان ۲۶ سال بیمه دارم و۱۱ سال این بیمه سخت وزیان اور دارم ومابقی بیمه رانندگان ماشین سنگین هست وسنم ۴۸ سال دارم ایا میتونم تقاضای بازنشستگی کنم

  • علی سلیمانی احمدی

    سن بازنشستگی مثل سابق همان ۳۰ سال برای مردان وبرای خانم ها ۲۵ سالسن ۵۵ سال سابقه خدمت

  • من هفت سال سابقه دارم من درتوانم نیست حق بیمه سه سال را پرداخت کنم تکلیف من چه میشود

    • عزیز الله سجادیان

      هر مرد که 30 روز حق بیمه داده باشد و هر زن 25 روز حق بیمه پرداخت کرده باشند و در هر سنی که باشند می‌توانند با 30 روز حقوق و مزایای بروز بازنشسته شوند و کار های سخت و زیان آور با ضرایب کار شناسی باید باشد. و…

  • حبیب کریمی

    چرا قانون جابجایی سنوات گذشته صندوق های بازنشستگی، اجرایی نمی‌شود، شاید دهها بار درخواست دادم کسی رسیدگی کند اما هیچ کس جوابگو نیست

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید