خبر مهم درباره بیمه تکمیلی بازنشستگان | بررسی تسویه فاکتورهای خدمات درمانی

در ماه‌های اخیر، شکایات بازنشستگان درباره تسویه فاکتورهای خدمات درمانی تکمیلی توسط شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ افزایش یافته است. این موضوع باعث ایجاد مشکلات برای بازنشستگان و ایجاد هزینه‌های بالا برای آن‌ها شده است.


بازنشستگان تامین اجتماعی

از سوی دیگر، مشکلات و انتقادات مربوط به عملکرد شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ همچنان ادامه دارد. برخی فعالان حقوق بازنشستگان به شرط تمدید قرارداد با این شرکت و برخی دیگر به امکان تغییر شرکت بیمه‌گذار دفاع می‌کنند. در این بین، سازمان تامین اجتماعی موظف به رایگان ارائه خدمات درمانی به بازنشستگان است، اما به دلیل مشکلات اقتصادی، بازنشستگان مجبور به اخذ بیمه تکمیلی شده‌اند.
تنها مشکل اصلی نبودن رقبا برای شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ و کاهش انگیزه برای ارائه خدمات است. با این حال، سازمان تامین اجتماعی مبلغ بیمه تکمیلی را از حقوق بازنشستگان کسر می‌کند اما به آتیه‌سازان واریز نمی‌کند، که باعث به وجود آمدن تاخیر در تسویه فاکتورها و عدم دریافت مبالغ خسارت توسط بازنشستگان شده است.

بازنشستگان از عدم رضایت خود در این موضوع بیانیه‌ها و اظهارنظرهای خود را صادر کرده و خواستار تغییراتی در سیستم تسویه حساب و ارائه خدمات تکمیلی شده‌اند. آن‌ها اعتقاد دارند که آتیه‌سازان حافظ باید وظیفه‌ای بر عهده بگیرد و جبران خسارت را به بازنشستگان پرداخت کند. به علاوه، انتقاداتی نیز مطرح شده است که این شرکت به صورت نامتعارف و پیچیده‌ای عمل می‌کند و اطلاعات و شرایط قراردادها را به درستی به بازنشستگان ارائه نمی‌دهد. در این شرایط، بازنشستگان به تمدید قرارداد و بهره‌برداری از خدمات شرکت آتیه‌سازان حافظ مرتبط با مخدوش شدن و ناامیدی شده‌اند.

با این وجود، مسئولان سازمان تامین اجتماعی نیز به وجود مشکلات در عملکرد شرکت آتیه‌سازان حافظ توجه دارند و سعی در حل این مشکلات دارند. بررسی و نظارت بیشتر، اصلاح قوانین و ارتقاء کیفیت خدمات پس از بازنشستگی از جمله تدابیری هستند که در نظر گرفته شده است. اما هنوز راه‌های طولانی برای بهبود وضعیت و رفع مسائل وجود دارد.

دبیر کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران تصریح کرد: هر ماه مبلغی بابت بیمه تکمیلی بازنشستگان از حقوق مستمری آنان توسط خود سازمان کسر می‌شود. این مبلغ ۱۰۲ هزار تومان است که خود تامین اجتماعی نیز به همین میزان از جیب خود پرداخت می‌کند که جمعا بابت هر بازنشسته و انجام پوشش بیمه تکمیلی ماهانه ۲۱۰ هزار تومان به آتیه‌سازان حافظ تعلق می‌گیرد. در چند ماه گذشته سازمان تامین اجتماعی این مبلغ را از حقوق بازنشستگان به‌عنوان کسورات بیمه تکمیلی کسر کرده، اما به بیمه آتیه‌ساز نداده و گویا قرار است با تاخیر واریز کند.

وی اضافه کرد: برای مثال مبلغ بیمه تکمیلی ماه‌های شهریور و مهر از حقوق بازنشستگان کسر شده است، اما به حساب شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ واریز نشده است. به همین علت تعهدات شرکت بیمه تکمیلی عقب افتاده و بازنشستگان باوجود تسلیم اسناد درمانی، مبالغ خسارت‌ها را طبق فاکتور در بیمه تکمیلی دریافت نمی‌کنند.

عیوضی در پاسخ به سوالی درباره رضایت بخشی از بازنشستگان و سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت مبالغ بیشتر بابت بیمه تکمیلی و دریافت خدمات بهتر، اظهار کرد: اکثریت مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی (بیش از ۶۰ درصد) حداقل‌بگیر هستند و افزایش چندبرابری مبلغ تعرفه بیمه تکمیلی برای بازنشسته‌های حداقل‌بگیری که مستمری زیر ۷ میلیون تومان دریافت می‌کنند نیز سنگین است. تنها بخش معینی از متوسط بگیرها هستند که ممکن است با افزایش محدود میزان مبلغ بیمه تکمیلی مشکلی نداشته باشند. لذا ما نیز در کانون بازنشستگان تامین اجتماعی با افزایش تعرفه بیمه تکمیلی مخالف هستیم و معمولا کانون عالی با ملاک دادن توان حداقل‌بگیران مبلغ پیشنهادی تعرفه بیمه را مطرح می‌کند.

وی درباره تمدید قرارداد بیمه آتیه‌سازان حافظ گفت: ما یک لیست پیشنهادی از تعرفه‌ها و تعهدات را در مناقصه ارائه می‌دهیم و برنده مناقصه نیز بر مبنای آن تعهدات تقاضا شده باید به ما خدمات بدهد. معمولا بیمه‌های ایران و آسیا اصلا به سراغ مناقصه نمی‌آیند زیرا به دلیل هزینه‌ها نمی‌توانند بیمه بازنشستگان را بپذیرند. در اینجا مسئله اصلی شرکت طرف قرارداد نیست، زیرا اگر تعهد تامین اجتماعی به موقع انجام شود، شرکت بیمه‌گر تکمیلی نیز با تاخیر خسارات بازنشستگان را پرداخت نخواهد کرد.

منبع:ایلنا

  • حسین برزکار

    سلام،، قبلا یک هفته ای بیمه آتیه سازان تسویه حساب میکرد اکنون به مدت دوماه از درمان میگذرد باز هم خبری از وصولی وجه خبری نیست،،، دکتر هم که می رویم پول زیادی باید پرداخت کرد از ویزیت ،، دارو ،، دندان ،، هم خبری نیست این چه بیمه تکمیلی هست ،،،،،،،

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید