تلاش نمایندگان برای ترمیم حقوق کارگران در مقابل پاداش ویژه کارمندان دولت

در حالی که فقط چند روز از ابلاغ مصوبه افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۲ و اعطای پاداش ویژه یک میلیون تومانی به کارمندان در مناسبت‌های مذهبی و روزهای خاص می‌گذرد، نمایندگان کارگری نیز در نشست این هفته کمیته مزد، به دنبال ترمیم دستمزد کارگران در مقابل پاداش ویژه کارمندان هستند.


حقوق کارگران

همانطور که براساس ابلاغیه شیرین سازمان اداری و استخدامی مشخص شده است، هر مناسبت مذهبی و روز خاص، به کارکنان دولت یک میلیون تومان پاداش پرداخت خواهد شد. این پاداش به عنوان افزایش حقوق معرفی شده و نمایندگان کارگری در تلاش هستند تا این تدابیر را به حقوق کارگران نیز تعمیم دهند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان امضای مصوبه مزد سال ۱۴۰۲، قول داده بود که در صورت افزایش حقوق کارمندان، نسبت به افزایش دستمزد کارگران نیز اقدام خواهد شد. اما با ابلاغیه جدید سازمان اداری و استخدامی کشور، تلاش‌ها برای ترمیم دستمزد کارگران در قالب پاداش کارمندان دولت بیشتر شده است.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که کارگران از ماه‌ها قبل دستمزد منصفانه و ترمیم آن را خواستار بوده‌اند، اما تاکنون تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است. ابلاغیه پاداش کارمندان دولت، نمایندگان کارگری را دوباره به پیگیری ترمیم دستمزد تشویق کرده است و احتمالاً در همین هفته مورد بحث و گفتگوی شرکای اجتماعی قرار خواهد گرفت.

نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهار داشته است که در جلسه کمیته مزد شورای عالی که در هفته جاری برگزار خواهد شد، درباره این ابلاغیه و تعمیم آن به جامعه کارگری بحث و گفتگو خواهند کرد.

با ابلاغیه جدید سازمان اداری و استخدامی کشور، یک کارمند دولت حدود ۱۰ میلیون تومان پاداش دریافت می‌کند که البته با احتساب روزهای خاص و پاداش عائله‌مندی، این رقم به‌مراتب بالاتر خواهد رفت.

این ابلاغیه در حالی منتشر شده که کارگران از ماه‌ها پیش خواستار برگزاری نشست بررسی وضعیت معیشت کارگری و ترمیم دستمزد بوده‌اند و چراغ سبزی برای آنها روشن نشد. حالا، ابلاغیه پاداش کارمندان دولت، نمایندگان کارگران را بار دیگر مصمم به پیگیری ترمیم دستمزد کرده و احتمالاً در همین هفته جاری این موضوع با شرکای اجتماعی مطرح خواهد شد.

کارگران پیگیر ترمیم مزد

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار با اشاره به ابلاغ اعطای مزایای جانبی به کارکنان دستگاه‌های اجرایی به میزان یک‌میلیون تومان برای مناسبت‌های مذهبی، گفت: در جلسه کمیته مزد شورای‌عالی که هفته جاری برگزار خواهد شد، ما درباره این ابلاغیه و تعمیم آن به جامعه کارگری گفت‌وگو خواهیم کرد.

هادی ابوی، در گفت‌وگو با همشهری، افزود: در نشست قبلی شورای‌عالی کار که پیش از انتشار این ابلاغیه برگزار شد، ما درباره نامه معاون اول رئیس‌جمهوری در مورد اصلاحیه مصوبه افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۲ کارمندان و بازنشستگان دولت، بحث و گفت‌وگو کردیم که آیا این اصلاحیه مصداق افزایش حقوق کارمندان است یا نه؛ اما در نشست بعدی حتماً این ابلاغیه را نیز مطرح خواهیم کرد.

ابوی اظهار کرد: ماحصل نشست قبلی شورای‌عالی کار این بود که تا جلسه بعدی شورا، یک جلسه هماهنگی برگزار شود که طرف کارگری پیشنهاد کرد این جلسه در قالب کمیته مزد برگزار شود؛ چراکه هر سال در این موقع مذاکرات تعیین دستمزد سال آینده در دستور کار این کمیته قرار می‌گیرد و این کمیته نیز باشد فعال شود.

او با اشاره به اینکه جلسه هماهنگی شرکای اجتماعی، به‌احتمال‌زیاد در هفته جاری برگزار خواهد شد، گفت: ازنظر نمایندگان کارگری، نامه معاون اول رئیس‌جمهوری در مورد اصلاحیه مصوبه افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۲ کارمندان و بازنشستگان دولت، مصداق افزایش حقوق است؛ اما وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتقاد داشت که با این مصوبه فقط جابه‌جایی‌هایی صورت می‌گیرد و دریافتی کارکنان تغییری نمی‌کند.

نماینده کارگران در شورای‌عالی کار، افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که با همین مصوبه هم نوعی افزایش حقوق برای کارمندان اعمال می‌شود و بر اساس همین نامه قصد پیگیری وعده وزیر کار برای ترمیم حقوق کارگران را داشتیم که بعدازآن ابلاغیه سازمان اداری و استخدامی برای پاداش یکی میلیون تومانی کارمندان دولت برای مناسبت‌های مذهبی منتشر شد و اکنون به استناد هر دو مورد برای ترمیم دستمزد تلاش خواهیم کرد.

او با تأکید بر اینکه شرکای اجتماعی، همگی وضعیت نامناسب معیشتی کارگران را قبول دارند، اظهار کرد: در بحث‌ترمیم دستمزد و افزایش، موانعی پیش پای همه طرف‌ها وجود دارد؛ اما ما در مصوبه مزد ۱۴۰۲ قول و امضای صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را گرفتیم که هر زمانی حقوق کارمندان افزایش یافت، این مسئله مشمول حال کارگران نیز شود.

ابوی ادامه داد: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، می‌گوید روی حرفی که زده و امضایی که کرده می‌ایستد؛ اما تا اینجای کار روی اینکه تغییرات اعمال شده برای کارمندان مصداق افزایش حقوق است یا نه به توافق نرسیدیم.

او با تأکید بر اینکه اقدام دولت برای اعطای پاداش یک‌میلیون تومانی به حقوق‌بگیران خود، کار پسندیده‌ای است، گفت: کسی که حقوق‌بگیر است، باید زندگی و معیشت خانوار خود را از این طریق اداره کند و دولت با درک شرایط کارکنان به آنها کمک می‌کند و انتظار داریم که در مورد کارگران هم با همین شیوه پسندیده، همراهی کند.

عضو کارگری شورای‌عالی کار با اشاره به قول وزیر کار برای افزایش دستمزد کارگران در صورت افزایش حقوق کارمندان، افزود: تا پیش‌ازاین یک بحث غلطی در مورد ماده ۴۱ قانون کار مطرح می‌کردند که اطلاق «همه‌ساله» در این ماده‌قانونی به معنای سالی یک‌بار است؛ اما با تعهدی که وزیر کار در مصوبه ۱۴۰۲ داد، اثبات شد که امکان افزایش دستمزد بیش از یک‌بار در سال هم وجود دارد.

منبع:فردای اقتصاد

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید