🔥72

فوری/تصویب مصوبه جدید برای حقوق کارگران 1403

مصوبه‌‌ی جدیدی در خصوص مزد ۱۴۰۳ کارگران تصویب شدجزئیات این مصوبه قرار است بعد از ابلاغ از سوی وزارت کار اعلام شود.


حقوق کارگران

در جلسه‌ی شورایعالی  مصوبه‌‌ی جدیدی در خصوص مزد ۱۴۰۳ کارگران تصویب شد.

جلسه‌ی شورایعالی کار  برگزار شد. از قرار معلوم در این جلسه مصوبه‌‌ی جدیدی در خصوص مزد ۱۴۰۳ کارگران تصویب شده است.

جزئیات این مصوبه قرار است بعد از ابلاغ از سوی وزارت کار اعلام شود.

به روزهای پایان فروردین‌ماه نزدیک می‌شویم و از آنجا که موعدِ پرداختِ حقوق کارگران رسیده، انتظار می‌رود وزارت کار هر چه سریع‌تر مصوبه‌ی جدید مزد ۱۴۰۳ را ابلاغ کند.

امام قلی تبار با انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران در کشور گفت: هزینه سبد معیشت باید در کشور نه به روش میانگین ساده بلکه باید به روشی کارشناسی تر محاسبه شود, با توجه به اینکه در حالت عادی سبد معیشت در شهرهای بزرگ و صنعتی بواسطه سهم بالای بخش مسکن و حمل ونقل و غیره نسبت به شهرهای متوسط وکوچکتر بالاست (به طور مثال اگر سبد معیشت شهر تهران ۳۰میلیون، شهرهای متوسط ۲۰ میلیون و شهرهای کوچکتر۱۰میلیون تومان باشد جمع کردن این سه رقم تقسیم بر سه مبنای مناسبی نیست) زیرا در این روش ،میانگین سه نرخ عدد ۲۰میلیون خواهد شد. اما چون براساس آمارو ارقام ، تعداد کارگران شهرهای بزرگ بیشتر از شهرهای متوسط و کوچکتر میباشد میبایستی تعداد کارگران آن شهر در رقم سبد معیشت همان شهر یا همان استان ضرب شده و بدین منوال حاصل ضرب بدست آمده در طبقه بندی شهرها و استانها تقسیم بر کل کارگران کشور شود.

قطعاً در این روش رقم میانگین سبد معیشت حداقل ۲۵درصد بیشتر از رقم معیشتی خواهد بود که در جلسات شورای عالی کار در مورد آن چانه زنی می‌شود.

وی بیان کرد: نکته قابل تاَملی دیگر اینکه سال قبل بواسطه قول شفاهی نمایندگان دولت مبنی تضمین مهار تورم ،مزد فریز گردید که بعد از یکسال مشخص گردید این فرآیند فقط به ضرر جامعه حقوق بگیر تمام شده است امسال هم بهانه دیگری بنام تورم انتظاری بالا ،بجای اینکه افزایش حقوق براساس تورم انتظاری باشد با روش تورم تاریخی فریز شده است که دود این روش هم مجدداً چشم حقوق بگیران را نشان گرفته است.

امام قلی تبار افزود: جامع کارگری کشورمان از خود میپرسند وقتی کارفرمایان اذعان دارند که سهم دستمزد را در بهای تمام شده کالای ساخته شده یا خدمات قابل ارائه منظور کرده و درصدی سود معقول هم به آن اضافه مینمایند، چرا کارگران بایستی برای افزایش قدرت خرید جهت گذران امور خود مسئولیت دولت و کارفرما را به دوش گرفته که برای خرید کالا و خدمات کارفرمایان دولتی و خصوصی چانه زنی کرده که هم اقتصاد و بازار را از در رکود خارج نماید و هم منفعت کارفرمایان را لحاظ نمایند؟

وی گفت: با اینکه از گذشته تاکنون کارگران مسئول ناکارآمدی دولت ها و مسئولین مربوطه و نیز رکود اقتصاد بازار و تورم نبوده اند اما همواره هزینه چالش های بالا را از جیب خود پرداخت نموده اند.امیدواریم مسئولین مربوطه در تصمیم گیری های خود عملگرایانه برای حل چالش های بیش از نیمی از جمعیت کشور تلاش کنند.

در حالی که به نظر می‌رسید که در جلسه دیروز شورای عالی کار درباره دستمزد کارگران تجدیدنظر شود، اما آن‌طور که در گزارش‌ها دیده می‌شود، این جلسه بدون هیچ بحثی درباره اصلاح دستمزد به پایان رسید.

این در شرایطی است که دیروز دوباره از مطرح شدن پوششی تحت عنوان دستمزد ۱۵ میلیون تومانی صحبت می‌شد تا شاید شورای عالی کار تجدیدنظری درباره حقوق کارگران داشته باشد.

براسای گفته علیرضا میرغفاری، نماینده کارگران در شورای عالی کار، هدف این پویش اعتراض کارگران به رویه فعلی در تعیین حداقل دستمزد، یعنی نادیده گرفتن «سبد معیشت خانوار» است که در سال ۱۴۰۲ منجر به دستمزد ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار تومانی شد. آخرین محاسبات رقم سبد معیشت را بیش از ۲۲ میلیون تومان نشان می‌دهد.

به گفته او، با توجه به ناممکن بودن جبران آنی فاصله حداقل مزد و سبد معیشت، این پویش در قدم اول به دنبال تصویب رقم ۱۵ میلیون تومان به‌عنوان حداقل دستمزد ۱۴۰۳ است. این مبلغ با توجه به تورم کمرشکن سال گذشته و مهم‌تر از آن، تورم قابل پیش‌بینی امسال، تنها یک گام اولیه برای نزدیک‌تر کردن حداقل دستمزد به سبد معیشت در سال‌های آینده خواهد بود.

در این میان، اما دیروز خبر آمد که شورای عالی کار دیروز جلسه‌ای خواهد داشت تا برخی آیتم‌های مزد ۱۴۰۳ مجدد بررسی شود.

بر این اساس احتمال می‌رفت کت حق مسکن کارگران درصدی افزایش یابد، چرا که ثابت ماندن این آیتم پس از تعیین شدن مزد ۱۴۰۳ باعث اعتراض جامعه کارگری و انتقاد بخشی از نمایندگان مجلس شده است؛ زیرا با توجه به اینکه ۷۰درصد دستمزد کارگران صرف اجاره‌بها می‌شود، حق مسکن با مبلغ ناچیز آن، کمکی به هزینه‌های مسکن کارگران نیست، اما می‌تواند بخشی از مشکلات معیشتی را با افزایش رقم آن جبران کند.

گزارش‌ها حاکی از آن بود که معاونت روابط کار دیروز از اعضای شورای عالی کار درخواست کرده تا در جلسه‌ای گردهم آمده و مباحث مختلف مسائل کارگری را بحث و بررسی کنند. پیش‌بینی می‌شد خروجی این جلسه، افزایش حق مسکن و شاید بازنگری درباره مزد ۱۴۰۳ باشد.

اما چه شد؟ نماینده کارفرمایان درباره جلسه روز گذشته شورای عالی کار گفته، جلسه خاصی نبوده و بحثی در خصوص اصلاح دستمزد هم نشد. اینکه نماینده کارگران اعلام کرده بود حق مسکن افزایش پیدا می کند، ما اطلاعی نداریم.

علی اصغر آهنی ها، نماینده کارفرمایان گفته جلسه خاصی نداشتیم و بحثی در خصوص اصلاح دستمزد هم نشد. اینکه نماینده کارگران اعلام کرده بود حق مسکن افزایش پیدا می کند، ما اطلاعی نداریم.

خبرآنلاین

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید