🔥268

درمان خانگی دندان درد | برای درمان دندان درد چی خوبه؟

منظور از درمان سه سوته دندان درد در واقع درمان های فوری و دم دستی برای تسکین دردی است که افراد در حال حاظر تجربه می کنند. این درمان ها صرفا موقتی بوده و اگر دسترسی به دندانپزشکی شبانه روزی ندارید بسیار کارساز هستند.


دندان درد

درمان خانگی به مجموعه‌ای از روش‌ها و تکنیک‌ها اشاره دارد که در خانه و با استفاده از مواد طبیعی یا آشنا، برای بهبود و درمان بیماری‌ها و مشکلات سلامت استفاده می‌شوند. درمان خانگی عمدتاً بر پایه تجربه‌های طب سنتی و مردمی بر اساس سال‌ها یا حتی قرون از مشاهده و آزمایش‌های شخصی تکنیک‌ها و روش‌هایی را پیروی می‌کنند که در بهبود سلامتی نقش مهمی ایفا می‌کنند.درمان خانگی مناسب ترین گزینه برای درمان بیماری‌هایمان نیستند، اما می‌توانند به عنوان کمک‌کننده مفید و مؤثری به شمار روند درمانی دکتر معالج مورد استفاده قرار گیرند.یکی از مزایای درمان خانگی این است که مواد مورد استفاده آن‌ها از طبیعت گرفته می‌شوند و بیشتر آن‌ها قابل دسترسی و همچنین اقتصادی هستند. همچنین این روش‌ها بدون تجویز نسخه پزشک قابل انجام هستند و شما می‌توانید آن‌ها را در خانه خود انجام دهید. با این حال، قبل از استفاده‌ی هر گونه درمان خانگی باید مطمئن شوید که هیچ عوارض جانبی برای شما یا خانواده‌تان ندارد و با حذف نکردن فرصت های استفاده از درمان های دیگر تجویز شده توسط دکترها نیست.

یکی از بدترین دردهایی که می‌توان تجربه کرد دندان درد است که راه حل آن درمان دارویی می‌باشد ولی شما می‌توانید با خوردن و نخوردن برخی از غذاها این درد را کاهش دهید.

 از بدترین دردهایی که می‌توانید از لحاظ جسمی تجربه کنید، دردی است که به دهان و دندان مربوط می‌شود. زخم‌های دهان و دندان علاوه بر این که دردناک هستند در نحوه صحبت کردن، خوردن و نوشیدن شما نیز تاثیر می‌گذارند. تنها راه حل می‌تواند درمان دندان درد و یا بی‌حسی درد باشد. گذشته از روش‌های دندان پزشکی و دارو ها، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید میزان درد را کاهش دهید. یکی از این راه‌ها خوردن و نخوردن غذاهای خاصی است. به منظور آگاهی در مورد این غذاها این قسمت را ازدست ندهید.

چه عواملی سبب دندان درد می شوند؟

دلایل مختلفی وجود دارد که سبب دندان درد می‌شود که می‌تواند به دلیل حفره یا آبسه دهان باشد. روش‌های دندان پزشکی مانند پروفلاکسی دهانی (تمیزکردن دندان) نیز می‌توانند دندان‌ها را فوق العاده حساس کنند. در دوره بهبودی پس از کشیدن دندان و جراحی نیز درد دندان احساس می‌شود.

درد دندان در اثر التهاب قسمت مرکزی دندان به نام پالپ ایجاد می‌شود. التهاب و عفونت لثه نیز می‌توانند سبب درد شوند زیرا هنگامی که لثه‌های شما ملتهب یا تحریک می‌شوند به طور خودکار بر دندان‌ها تاثیر گذار خواهند بود.

هنگامی که لثه‌ها ملتهب یا متورم شوند دندان درد بلافاصله تجربه می‌شود. سر درد و تب نیز ممکن است به همراه دندان درد رخ دهند.

ممکن است در دهان مزه بدی احساس کنید که احتمالا از دندان خراب ناشی می‌شود.

هنگام جویدن نیز به مشکل خواهید خورد به خصوص هنگامی که غذاهای گرم و یا نوشیدنی سرد مصرف می‌کنید.

هنگامی که متوجه این علائم شدید و ماندگار شدند به یک دندان پزشک مراجعه کنید.

تغذیه هنگام دندان درد

زمانی که به دندان درد مبتلا شدید خوردن برخی خوراکی‌ها غیرممکن می‌شود اما با این وجود نباید خودتان را از خوردن غذا نیز محروم کنید. در این مواقع توصیه می‌شود غذاهای خاصی را مصرف کنید.

به طور کلی، غذاهای نرم که باعث تحریک بیشتر لثه و دندان نمی‌شوند و هیچ گونه حساسیت دندانی را تشدید نمی‌کنند مناسب هستند.

دندان درد
دندان درد

غذاهایی که می‌توانید در دندان درد مصرف کنید عبارتند از:

پوره سیب زمینی

پنیر کاتیج

جو دوسر

میوه های نرم

ژلاتین، پودینگ و کاسترد

اسموتی و میلک شیک

هر غذای نرمی که نه خیلی گرم باشد و نه خیلی سرد

به محض این که جویدن و بلعیدن ممکن شد می‌توانید غذاهایی که اسیدی و شیرین نیستند را مصرف کنید؛ در این میان توجه کنید که دردی را تجربه می‌کنید یا خیر.

غذاهایی که هنگام دندان درد باید از مصرف آنها اجتناب کنید

اگر دندان درد دارید باید از خوردن غذاهایی که سبب تشدید درد دندان می‌شوند خودداری کنید زیرا ممکن است جویدن را به چالش بکشند.

این غذاها عبارتند از:

میوه های مرکباتی چون پرتقال و گریپ فروت

غذاهای شور و ادویه دار

سبزیجات خام

گوشت

گرانولا

مسکن قوی دندان درد خانگی

هنگامی که فرد دچار دندان درد می شود، اولین چیزی که به فکر می‌رسد، استفاده از مسکن قوی برای رفع درد شدید دندان است. اگرچه مراجعه به دندانپزشک در اولویت است اما گاهی اوقات، درد زمانی شروع می‌شود که ممکن است در آن لحظه شرایط مراجعه کردن به دندانپزشک فراهم نباشد و فرد مجبور می شود برای خوابیدن موقت درد دندان از مسکن‌های قوی استفاده کند.

در این قسمت به معرفی قرص های مسکن برای رفع دندان درد می پردازیم:

ناپروکسن: قرص ناپروکسن برای تسکین خیلی از دردها استفاده می شود از جمله: دوران قاعدگی، دردهای عضلانی و التهاب، درد دندان…و غیره. این دارو جز داروهای غیر استروئیدی است که با جلوگیری از به وجود آمدن برخی از مواد طبیعی که عامل به وجود آمدن التهاب میباشد را کنترل می کند.
استامینوفن: معمولا همه برای کاهش درد از استامینوفن استفاده می کنند درد های مانند: سردرد، کمردرد، دندان درد…این قرص با مسدود کردن سیگنال های عصبی از انتقال درد به مغز جلوگیری می کند.
ژلوفن: استفاده از این قرص جهت کاهش درد دندان در بین همه مردم بسیار رواج دارد و بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، می توانید آن را به صورت ۴۰۰ یا ۲۰۰ گرمی در داروخانه ها پیدا کنید.
آسپرین: از پرمصرف و پرکاربردترین قرص ها می توان به آسپرین اشاره کرد. البته این دارو شامل خواصی همچون جلوگیری از لخته شدن خون و ضد التهاب می باشد. و باید به این نکته نیز توجه داشت افرادی که آسم دارند نمی توانند از آن استفاده کنند.

هشدار در خصوص مصرف مسکن برای دندان درد شدید

در نظر داشته باشید که داروها دقیقا باید مطابق دستورالعمل داخل جعبه آن مصرف شود. از خوردن بیش از حد آن ها اجتناب کنید و در یک زمان تنها یک قرص بخورید. همچنین استفاده از قرص برای کودکان باید با احتیاط بوده و دوز کمتر انجام شود. داروها را به کودکان زیر 4 سال ندهید زیرا ممکن است عوارض جدی در پی داشته باشد.

 استفاده از ژل بی حس کننده دندان
اگر به دارو دسترسی ندارید می توانید به فکر استفاده از بی حس کننده های موضعی باشید. این بی حس کننده ها در داروخانه ها قابل خریداری است همچنین در برخی فروشگاه های محلی در دسترس هستند. به عنوان مثال قطره دنتول یکی از این دست بی حس کننده ها است.

این قطره باید به لثه اطراف دندانی که درد می کند اعمال شود و قادر است برای چند ساعت درد را ساکت کند. دنتول و نمونه های مشابه قادرند تا درد شبانه را به خوبی مهار کنند. در واقع آن ها قاتل دندان درد شبانه هستند.

بالا نگه داشتن سر
بالا نگاه داشتن سر شاید یک کار بیهوده به نظر برسد و نتوان به آن به چشم یک قاتل دندان درد شدید نگاه کرد اما می تواند درد دندان را کاهش دهد. علت اینکه گفته می شود سر بالا نگاه داشته شود این است که گردش خود به در کاسه سر و اطراف دندان شما کاهش یافته و همین موضوع باعث تسکین اندک می شود. بالا نگاه داشتن سر مخصوص در افرادی که درد ضربان دار دارد بسیار موثر است.

 شستشوی دهان با دهانشویه
یک روش دیگر برای درمان دندان درد شدید که تقریبا فوری است، استفاده از دهانشویه است. در این روش شما مقدار کمی از محتوای یک دهانشویه حاوی فلوراید و در صورت امکان الکلی را در داخل دهان ریخته و آن را میچرخانید. هدف این است که التهاب لثه کاهش یافته و باکتری های اطراف دندانی که درد می کند از بین بروند. اینکار حتی اگر باعث درمان سریع دندان درد نشود اما آن را کاهش داده و قابل تحمل تر می کند.

 غرغره کردن آب نمک
غرغره کردن آب نمک از رایج ترین روش های درمان دندان درد است. به صورت مشابه در این روش هم شما آب نمک ولرم را در داخل دهان میچرخانید. اینکار را می توانید هر 1 ساعت به مدت 2 دقیقه تکرار کنید.

روش های بالا معمولا در اینترنت به عنوان قاتل دندان درد یا درمان سه سوته دندان درد معرفی می شوند و تا حد زیادی پاسخگو هستند. همچنین امتحان کردن روش های خانگی نیز می تواند مفید باشد. برخی از رایجترین روش های تسکین دردهای داخل دهان در خانه این ها هستند:

قرار دادن یک حبه سیر کوچک له شده در محل درد برای 1 دقیقه و شستشوی دهان
استفاده از چای کیسه ای سرد شده در محل درد
گذاشتن کمپرس یخ روی صورت در ناحیه ای که درد دارید
استفاده از عصاره میخک
شستشوی دهان با چای نعنای سرد شده

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید