لونا GRE یک سدان برقی نسبتا جمع و جور چینی است که توسط شرکت ایران خودرو به صورت وارداتی برای مصارف حمل و نقل عمومی یا شخصی عرضه میشود. در این مطلب به معرفی این خودروی الکتریکی میپردازیم.
لونا GRE در چین با نامهای جیانگ لینگ Yi یا GSE شناخته میشود. این خودرو حاصل همکاری شرکت جیانگلینگ با کمپانی فرانسوی رنو (Renault) بوده و در اروپا به نام «موبیلایز لیمو» عرضه میشود. تولید لونا GRE از سال ۲۰۲۲ آغاز شده و حالا به یکی از محصولات وارداتی ایران خودرو تبدیل شده است. این ماشین برقی در نمایشگاه خودرو آلمان ۲۰۲۱ رونمایی شد و سپس به بازار چین و اروپا راه یافت. در روسیه نیز لونا جی آر ای را تحت عنوان «امبر آوتو A5» میشناسند.
لونا GRE دارای طراحی نسبتاً فانتزی و نوین به سبک بسیاری از خودروهای جدید چینی با تم آیندهنگرانه است. اگرچه این شیوه طراحی در خودروهای بنزینی و حتی برقی سالهای پیش خیلی مرسوم نبوده، اما طی دو سه سال اخیر رواج محسوسی یافته است. نمای جلوی خودرو به واسطه چراغهای دیلایت نواری به فرم خاص در کنار چراغهای اصلی و سپر تهاجمی، چهرهای متفاوت را برای لونا رقم زده است.
در نمای جانبی خطوط نرم و ملایمتر در طرح سقف و قاب پنجرهها دیده میشود. اما نمای عقب مجدداً شاهد بعضی المانهای اغراقآمیز به ویژه فرم چراغها هستیم. چراغهای عقب لونا جی آر ای به صورت بومرنگی شکل بعلاوه نوار کشیده تا روی درب صندوق ترسیم شده است که حس لوکس بودن ماشین را در بیننده القا میکند. طول کوتاه درب صندوق هم استایل فستبک به خودرو بخشیده که امروزه بسیار پرطرفدار و محبوب است. اگرچه به نظر میرسد طرح نمای جلو با دیگر قسمتهای بدنه همخوانی کمتری دارد، اما در مجموع، لونا GRE با طراحی ظاهری مدرن و تا حدودی لوکس، حرفهای زیادی برای گفتن در برابر رقبای همقیمت خواهد داشت.
لونا جی آر ای از یک موتور الکتریکی سنکرون مغناطیس دائم با قدرت ۱۴۹ اسب بخار و گشتاور ۲۲۵ نیوتن متر استفاده میکند. این نیرو توسط یک گیربکس تک سرعته به چرخهای جلو منتقل میشود و شتاب صفر تا صد لونا GRE را به حدود ۹.۵ ثانیه میرساند. چنین شتابی قطعا برای خودروهای بنزینی همقیمت به راحتی قابل دستیابی نیست اما لونا به عنوان یک ماشین الکتریکی با ارائه نهایت گشتاور در لحظه می تواند خیلی راحت تر از رقبای بنزینی شتاب بگیرد. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است که برای جاده های ایران کاملا کافی به نظر میرسد.
انرژی مورد نیاز جهت به گردش درآوردن شفت موتور توسط یک باتری لیتیوم فروفسفات به ظرفیت ۴۳.۹ کیلووات ساعت تامین میشود که در شرایط استاندارد، پیمایش مسافتی در حد ۴۱۰ کیلومتر را ممکن میسازد. البته این میزان پیمایش احتمالا در عمل حدود ۲۰ درصد کمتر خواهد بود. همچنین شارژ کامل باتری با برق معمولی نزدیک ۸ ساعت طول میکشد، اما با شارژ سریع تنها ۳۰ دقیقه زمان نیاز است تا باتری از ۲۰ به ۸۰ درصد برسد.
برند ایران خودرو
مدل لونا GRE
کلاس بدنه سدان
سال تولید ۲۰۲۳
حجم موتور برقی
ظرفیت باتری ۴۳.۹ کیلووات ساعت
تعداد سیلندر —
تعداد سوپاپ —
فناوری موتور برقی
قدرت ۱۴۹ اسب بخار
گشتاور ۲۲۵ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۹.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت
گیربکس تک سرعته اتوماتیک
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
تعلیق جلو مک فرسون
تعلیق عقب مولتی لینک
طول ۴۶۷۵ میلی متر
عرض ۱۸۳۵ میلی متر
ارتفاع ۱۴۸۰ میلی متر
فاصله محوری ۲۷۵۰ میلی متر
وزن ۱۵۳۵ کیلوگرم
حجم باک —
مصرف سوخت ۱۱ کیلو وات ساعت به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر
پیمایش در حالت برقی ۴۰۰ کیلومتر
ابعاد رینگ و لاستیک ۲۱۵/۵۵R17
شرکت عرضه کننده ایران خودرو
برند نشان مادر GMC
کشور سازنده چین
برخلاف نمای بیرونی، طراحی داخلی لونا GRE تا حدودی کلاسیک و سنتیتر احساس میشود. داشبورد این خودرو شباهتهایی به داشبورد مرسدس بنز اس ۵۰۰ نسل پنجم دارد. اگرچه این سبک طراحی به اندازه کافی مدرن و آیندهنگرانه نیست، اما در بخشهایی مانند اهرم تعویض دنده، صفحه دیجیتال پشت آمپر و غربیلک فرمان، جلوههای قابل قبولی را به نمایش میگذارد. کیفیت متریال برای یک خودرو اقتصادی قابل قبول است اما صندلیها ظاهرا آنطور که انتظار میرفت، ارگونومیک نیستند. با وجود این، فرم صندلیهای جلو به اندازهای راحت هست که در مسیرهای طولانیتر، تا حد امکان از کوفتگی بدن سرنشینان جلوگیری کنند مسافرت چندان خسته کنندهای برای کاربران رقم نزنند.
به واسطه فاصله محوری بزرگ، فضای نسبتاً جاداری برای سرنشینان فراهم امده است؛ به نحوی که افراد حاضر در ردیف عقب، محدودیت جدی در مورد فضای پا و سر احساس نخواهند کرد. صندوق عقب نیز ۴۱۰ لیتر ظرفیت دارد که در این سگمنت کمی کوچک به نظر میرسد، اما میتواند ۴ تا ۵ چمدان مسافرتی را در خود جای دهد.
متاسفانه لونا GRE در بحث امکانات، حرف زیادی برای گفتن ندارد. جای خالی نمایشگر لمسی مالتیمدیا در داشبورد کاملا احساس میشود. از جمله امکانات این خودرو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
تنظیمات دستی صندلیهای جلو، تهویه اتوماتیک، دو عدد پورت USB، فرمان کمکی برقی، سیستمهای کنترل کشش و پایداری، کنترل شروع حرکت در سربالایی، ترمز کمکی اضطراری، ترمز پارک برقی، پاور ویندوز، سنسور پارک عقب، حسگر فشار باد تایرها، ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر پشت آمپر ۷ اینچی دیجیتال، سنسور نور و باران و… .
این سطح از امکانات برای یک وسیله حمل و نقل عمومی یا تاکسی کاملا در سطح انتظار قرار دارد، اما قطعاً برای مصارف شخصی با کمبودهایی مواجه است و نمیتواند رضایت ۱۰۰ درصدی کاربران را جلب کند.
امکانات ایمنی دو کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی
امکانات رفاهی استارت دکمه ای – فرمان کمکی برقی – سنسور نور – سنسور باران – سنسور پارک عقب – ترمز پارک برقی – تریم داخلی پارچه ای – تهویه اتوماتیک – جلو آمپر دیجیتال
مزایا سواری نرم – هزینه نگهداری پایین – ظرفیت قابل قبول باتری ها – شتاب خوب – کابین جادار
معایب عرضه با نسخه کم آپشن – نبود برخی امکانات رایج – عدم دسترسی آسان به جایگاه های شارژ سریع
همزمان با نگارش این مطلب، هنوز خودروهای برقی اقتصادی همرده لونا GRE به طور گسترده وارد بازار ایران نشدهاند؛ اما تولیداتی مانند کی ام سی J7 برقی که قرار است به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ به کار گرفته شود، در حال حاضر میتواند اصلیترین رقیب لونا GRE ایران خودرو باشد. ضمنا آریزو ۵ برقی هم میتواند رقیب دیگری برای محصول الکتریکی ایران خودرو تلقی شود.