خودرو سهند سایپا چه زمانی عرضه میشود؟
سهند پارس خودرو در دو تیپ S و G تحویل مشتریان میشود. سهند S به عنوان مدل پایه به بازار میآید و سهند G نسخه فول آپشن محسوب میشود.
اواسط دهه ۹۰، سایپا سدان جمع و جوری را با نام ساینا روانه بازار کرد تا جای پراید را بگیرد. چندی بعدی، دومین خودروساز بزرگ کشور، فیس لیفتی از ساینا S را با نام سایپا سهند در نمایشگاه تحول صنعت خودرو معرفی کرد.
طراحی ظاهری و داخلی و آپشنهای سهند مدرنتر از ساینا S است و سال ۱۴۰۳ روانه بازار میشود. با تغییر برنامههای سایپا، تولید این ماشین جدید به پارس خودرو محول شد و سهند پارس خودرو نام گرفت تا علاوه بر تغییر اسم، لوگوی سایپا روی جلوپنجره، صندوق عقب و فرمان جای خود را به نشان پارس خودرو بدهد.
مشخصات سهند پارس خودرو تفاوت جزیی با ساینا S دارد. ماشین سهند تیپ S و تیپ G مدلهایی هستند که کاتالوگ آنها توسط پارس خودرو منتشر شده است. اولین مدل از این خودرو با نام سهند S و امکانات پایه از طریق سامانه یکپارچه در دسترس خریداران قرار گرفت.
سهند پارس خودرو از نوع جدیدتر این موتور با کد شناسایی M15GSI استفاده میکند که با تغییراتی روی سرسیلندر، منیفولد و هدرز و مجهز شدن به سیستم زمانبندی سوپاپ و دریچه گاز برقی، ۳ اسب بخار و ۱۰ نیوتن.متر خروجی بیشتری معادل ۹۰ اسب بخار و ۱۳۷ نیوتن.متر تولید میکند. البته این بهروزرسانیها به گونهای نیست که تفاوت چشمگیری روی مشخصات سهند S از نظر شتاب، سرعت و مصرف سوخت یا همخانوادههای X200 شامل سایپا ساینا، کوییک و تیبا داشته باشد.
سهند پارس خودرو روی پلتفرم X200 ساخته شده است که پیش از این برای تولید تیبا، ساینا و کوییک نیز به کار رفته بود. از این رو، نباید از سهند اس انتظار یک خودرو کاملا مدرن و جدید را داشت. با این حال، طراحی نمای جلو و عقب موجب شده تا شکل و شمایل بهتری نسبت به ساینا S داشته باشد.
کابین سهند پارس خودرو نسبت به ساینا بهبود یافته و طرحی جدیدتر و مدرنتر پیدا کرده است. هر چند این طرح نمای بهروزتری از داشبوردهای ساینا و کوییک ارائه میدهد، اما به دلیل ذات اقتصادی سهند S با متریال کمکیفیت ساخته شده است. اگرچه کیلومترشمار آنالوگ و عقربهای است، اما گرافیک اسپرتی دارد و پشت فرمان دی کات دیده میشود.
سهند پارس خودرو در دو تیپ S و G تحویل مشتریان میشود. سهند S به عنوان مدل پایه به بازار میآید و سهند G نسخه فول آپشن محسوب میشود.
کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه نیمهاتوماتیک، ترمز کمکی، کنترل کشش و پایداری، دیلایت، اتولایت، سیستم پایش فشار تایر، فرمان دی کات، صندلی پارچهای، ایزوفیکس، آینه جانبی برقی و سنسور دنده عقب امکاناتی است که در سهند اس قرار دارد.
دکمههای کنترلی روی فرمان، صندلی چرمی و پارچهای، تریم داخلی دو رنگ، گرمکن آینه بغل، سانروف، نمایشگر ۷ اینچی، دوربین عقب، ۲ بلندگو عقب و آنتن کوسهای، آپشنهاییست که به تیپ G سهند اضافه شده است.
به عنوان یک فیسلیفت روی ساینا و تیبا باید گفت که نمای داخلی سهند کاملا متفاوت و بهروز است. اگر رده قیمتی ارایه سهند بتواند نزدیک به ساینا در نظر گرفته شود، شاید جذابیت آن برای مشتریان قابل توجه باشد.
مثلا با صفحه کیلومتر یا اینسترومنت کلاستر (instrument cluster) سهند آغاز میکنیم. بخشی که به نظر می رسد برای این نمونه تولید اولیه هم خیلی متناسب نبوده و کمی اطراف آن بیرون زده است. طراحی کلی آن مشابه به چیزی است که مثلا در MVM X22 دیدیم که آن هم مشابه به برخی تولیدات خارجی است. با این حال برای خودرو اقتصادی داخلی که جانشین ساینا معرفی می شود، بد نیست.
یک نمایشگر برای کامپیوتر سفری و دیگر امکانات سهند نیز وسط آن قرار گرفته است که خیلی بزرگ نیست اما کار خود را انجام خواهد داد.
داشبورد جدید اولین چیزی است که با نگاه کردن به داخل سهند می بینیم. اینجا طراحی ساده تر اما به روز را داریم. نمایشگر ۷ اینچی در بخش بالایی داشبورد قرار دارد و به صورت برجسته می تواند خود را بیشتر خاص کند. خروجی هوا دایره ای بوده و شیک تر از انتخابهای فعلی است.
طراحی کلی کابین و تریم سهند به نظر می رسد که با رنگ بیرونی تطابق دارد. در این نمونه نمایشگاه ما فرمان D-Cut را می بینیم. دکمههای کنترلی روی فرمان نیز قابل مشاهده است. صندلی های چرمی در تیپ بالاتر با دوخت دورنگ مشابه رنگ بدنه خودرو هم قابل توجه است.
سجاد
ثبت نام ماشین