ام جی ۴ شاهکار بی نظیر | معرفی ام جی 4  با مشخصات فنی

ام جی 4 یکی از خودروهای برقی و وارداتی جدید بازار است که در سری جدید واردات با فرداموتورز به کشور وارد می شود.


ام جی ۴ یک هاچبک برقی در ابعاد کامپکت (سگمنت C) است که توسط شرکت فردا موتور به ایران وارد می‌شود. این خودرو جزو پرفروش‌ترین محصولات برقی ام جی در بازار اروپا و بریتانیا به شمار می‌رود، به نحوی که استقبال بالایی از آن در این نواحی به عمل آمده است. در این مطلب به معرفی کامل ام جی ۴ وارداتی فردا موتور می‌پردازیم.

ام جی ۴ در سال ۲۰۲۲ با نام ام جی مولان در کشور چین رونمایی شد. شرکت سایک موتورز طراحی و تولید محصولات برند ام جی را بر عهده دارد و هم اکنون این خودرو در کشورهایی همچون اندونزی، چین و تایلند روی خط تولید قرار دارد. MG4 در اصل یک هاچبک کامپکت با ابعاد نه‌چندان کوچک است که تا حدودی نیز می‌توان هیبت آن را با خودروهای استیشن واگن مقایسه کرد.

این خودرو روی پلتفرم قابل توسعه و ماژولار «نبولا» سایک موتورز تولید شده و از فناوری one pack در ساخت باتری آن بهره برده است. شرکت فردا موتورز به عنوان نماینده واردات محصولات ام جی به ایران قصد دارد تا این خودرو را در نسخه تک موتوره محور عقب در اختیار مشتریان ایرانی بگذارد.

طراحی ظاهری ام جی ۴ به نوبه خود کاملاً جدید و تا حدودی متفاوت به نظر می‌رسد. فرم تندوتیز چراغ‌های جلو و تلفیق خطوط منحنی با زوایای هندسی در قسمت‌های مختلف بدنه باعث شده تا یک فرم خانوادگی و هنرمندانه در کنار استایل خشن و تا حدودی اسپرت برای این ماشین خانوادگی رقم بخورد. البته ارائه استایل اسپرت در این ماشین خانوادگی چندان هم بدون غرض نبوده است، چراکه شرکت ام جی نسخه پرقدرت ایکس پاور این محصول را مجهز به دو موتور برقی و با توان فنی بسیار هیجان‌انگیز به بازار ارائه داده است؛ این موضوع باعث می‌شود تا علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت نیز جلب این ماشین برقی شوند. بنابراین بهتر است که طراحی آن نیز طوری باشد که آیرودینامیک خودرو با قوای فنی بالای آن هماهنگ شود و اسپرت‌پسندان هم ظاهر آن را تحسین کنند.

در این میان فرم خاص چراغ‌های عقب که کمی از بدنه بیرون زده و حالت تخت قسمت بالایی آنها نیز در نوع خود جالب و شاید تا حدودی عجیب‌وغریب باشد. به طور کل یک فرم آینده‌نگرانه، تا حدودی فانتزی، اما زیبا و مناسب را در نمای بیرونی ام جی ۴ برقی مشاهده می‌کنیم که احتمالاً خیلی زود در بازار ایران جا می‌افتد و می‌تواند نظرات مثبت مشتریان را با خود همراه کند.

ام جی ۴ وارداتی فردا موتور برای بازار ایران به صورت تک موتوره و محور عقب در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. این خودرو به منظور تامین قوای محرکه خود از یک موتور برقی با قدرت ۲۰۴ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر استفاده می‌کند. برای تامین انرژی الکتریکی این موتور برقی، نیاز به یک باتری لیتیوم -NMC به ظرفیت ۶۴ کیلووات ساعت است که می‌تواند با یک مرتبه شارژ چیزی حدود ۴۳۵ کیلومتر مسافت را طبق شرایط استاندارد بپیماید.

در نمونه‌های MG4 مجهز به باتری قابل شارژ ۸۰۰ ولتی، این خودرو می‌تواند با ۵ دقیقه شارژ حدود ۲۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند. همچنین برای شارژ باتری ۸۰۰ ولتی از ۳۰ به ۸۰ درصد تنها ۱۵ دقیقه زمان نیاز است. اما اگر نمونه وارداتی به کشور دارای باتری با فناوری شارژ ۴۰۰ ولت باشد، زمان‌های فوق دو برابر می‌شود که باز هم ارقام مناسبی به حساب می‌آیند.

شتاب صفر تا صد ام جی ۴ وارداتی فردا موتورز طبق اطلاعات شرکت سازنده تقریباً کمتر از ۸ ثانیه طول می‌کشد. اما نسخه‌های دو موتوره موسوم به ایکس پاور می‌توانند شتاب صفر تا صد زیر ۴ ثانیه را هم به ثبت برسانند. جهت اطلاع باید بدانید که محدوده شتاب صفر تا صد زیر ۴ ثانیه برای خودروهای بنزینی متعلق به خودروهای عمدتاً سوپر اسپرت و گران‌قیمت است که حالا می‌توان با یک خودروی برقی بسیار ارزان‌تر به آن دست پیدا کرد.

اگرچه نمای بیرونی ام جی ۴ تا حدودی فانتزی و مملو از المان‌های جدید و متفاوت دیده می‌شود، اما نمای داخلی آن تا حدودی ساده‌تر طراحی شده که در نوع خود زیبایی و دلنشینی بیشتری را به وجود می‌آورد. در اینجا نیز المان‌های مدرن کم نیستند و به ویژه طرح پنل انتخاب حالت دنده به صورت بیرون آمده از داشبورد در نوع خود جالب و تمایز آفرین به نظر می‌رسد. وجود یک صفحه کلاستر کوچک در پشت فرمان به علاوه یک نمایشگر مالتی‌مدیا به همراه برخی دکمه‌های کاربردی در زیر آن، حس ارگونومیک بودن را به کابین ام جی ۴ می‌افزاید. دریچه‌های تهویه مطبوع سراسری به همراه فرم جذاب غربیلک فرمان نیز باعث ارتقای جذابیت‌های ظاهری این محیط شده است.

در مورد کیفیت متریال به کار رفته در کابین ام جی ۴ نیز باید گفت که حضور سطوح نرم در قسمت‌های مختلف تودری‌ها، داشبورد و همچنین استفاده از پلاستیک‌های مرغوب در این نواحی به علاوه کیفیت مونتاژ بالا، باعث می‌شود سطح کیفی این کابین نسبت به بسیاری از رقبا در رتبه‌های بالا قرار بگیرد.

متاسفانه در ردیف عقب امکانات خاصی وجود ندارد و حتی دریچه تهویه نیز دیده نمی‌شود، اما یک پورت شارژ USB در آن تعبیه شده است. فضای صندلی‌های ردیف عقب برای افراد با قد ۱۸۵ سانتی‌متر تقریباً کافی است و این سرنشینان می‌توانند با کمترین محدودیت در صندلی‌های ردیف دوم ام جی ۴ حضور پیدا کنند. همچنین حدود ۳۶۳ لیتر فضا در صندوق عقب این ماشین برقی فردا موتور وجود دارد که گرچه خیلی زیاد نیست، اما نسبتا کاربردی بوده و می‌تواند نیازهای مسافرتی ۳ تا ۴ نفر را برآورده کند.

در مورد امکانات ام جی ۴ وارداتی فردا موتور باید بدانید که این محصول احتمالا با تنوع مناسبی از امکانات به شرح زیر در بازار ایران حاضر خواهد شد:

فناوری LED چراغ‌ها، اتولایت، تهویه اتوماتیک، کروز کنترل هوشمند، سنسور پارک عقب، سیستم تشخیص نقاط کور، سامانه، هشدار ترافیک پشت سر، سیستم کمکی راننده تغییر لاین، روکش‌های چرمی-پارچه‌ای صندلی‌ها، گرم‌کن صندلی‌های جلو، شارژر وایرلس، مسیریاب، ورود بدون کلید، دوربین ۳۶۰ درجه، کلاستر دیجیتالی ۷ اینچی، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی مالتی‌مدیا با قابلیت اپل کارپلی و اندروید اتو جهت اتصال تلفن همراه و…

امکانات ایمنی شش کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی -رادار نقطه کور – رادار خط خوان – ترمز اضطراری اتوماتیک
امکانات رفاهی فرمان کمکی برقی – کروز کنترل تطبیقی – فناوری LED چراغ ها – تابلوخوان – رانندگی خودکار بین خطوط – رانندگی خودکار در ترافیک – دوربین ۳۶۰ درجه – نور بالای اتوماتیک – تریم داخلی چرم و پارچه – نمایشگر لمسی – تهویه اتوماتیک – اپل کارپلی – اندروید اتو – شارژر بیسیم تلفن همراه – سنسور نور – سنسور باران – صندلی برقی راننده – گرمکن صندلی های جلو – گرمکن فرمان
مزایا و معایب
مزایا کیفیت بالای مونتاژ و ساخت – پیمایش قابل قبول – نشان معتبر تجاری – امکانات ایمنی مناسب – امکانات رفاهی مناسب
معایب عدم عرضه در نسخه لانگ رنج – نبود برخی ویژگی ها مانند سانروف و زیرآرنجی عقب
رقبای ام جی ۴
در زمان نگارش این مطلب هنوز رقبای دقیقا مشابه برای ام جی ۴ در بازار ایران حاضر نشده‌اند، اما می‌توان به محصولاتی همچون کراس ‌اوور برقی هوندا ENS1، تویوتا BZ3 و فولکس‌واگن ID.4 به عنوان نزدیک‌ترین رقیبان این محصول برقی در بازار ایران اشاره کرد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید