شاسیبلندهای چینی در ایران، بیش از یک دهه قدمت دارند. حالا پس از واردات مدلهای اقتصادی و کم آپشن، نوبت به مدلهای دو دیفرانسیل و پهنپیکر رسیده است تا با قیمت بالاتر و امکانات بیشتر، مشتریهای جدید جذب کنند.
چری در کنار جیلی و بیوایدی و هاوال، یکی از خودروسازان برتر چین ازنظر کیفیت فنی و ایمنی است. محصولات جدید چری علاوهبر امکانات رفاهی متنوع و نزدیک به استاندارد جهانی، ظاهر جذاب و عامهپسند دارند که فراتر از انتظار عامهی مردم است. بازار ایران در سالهای گذشته، میزبان انواع محصولات چری شامل کراساورهای X22 X33، تیگو ۵ و X55 و تیگو ۷ در کنار سدان آریزو ۵ و آریزو ۶ بود. با این اوصاف، میتوان چری را مهمترین برند خودروسازی چین در بازار کشورمان دانست.
برندهای متنوع زیرمجموعهی چری فعالیت میکنند. بعضی از این محصولات با نامهای مختلف، مشخصات فنی و حتی ظاهر مشابه دارند. لوکانو ۷ که قرار است توسط ماموت خودرو در ایران عرضه شود هم، با برند جیکو (جائکو Jaeco) و چری و تانسو (Tansuo) از سال ۲۰۲۳ تاکنون تولید میشود. تمام این خودروها، در چین مونتاژ میشوند و تفاوت خاصی ندارند. پلت فرم لوکانو ۷ با چری تیگو ۷ پرو موجود در ایران مشابه است.
برخلاف غالب محصولات مدرن چری که با نمای تهاجمی، الهام گرفته از خودروهای ژاپنی و کرهای محسوب میشوند؛ حالت ساده و باوقار در لوکانو ۷ تاکید شده است. به همین دلیل، چراغهای باریک و کاملا افقی در راستای خط کاپوت هستند. فرم کلی جلوپنجره و سپرهای نیز، چهارگوش بدون خطوط مورب دیده میشود.
در اولین نگاه به لوکانو ۷، بزرگی جلوپنجره توی ذوق میزند. هرچند که میتوان سبک طراحی این خودرو را در کلاس کراساورهای چینی، بسیار خوب و جذاب توصیف کرد؛ اما عدم هماهنگی بین اجزای مختلف، مثل چراغهای کوچک و حفرههای بزرگ طرفین سپر، ناپختگی را نشان میدهند. ظاهرا طراحان خودرو تلاش کردهاند تا حس لوکس برای لوکانو ۷ مشخص شود.
از نمای جانبی، الگوبرداری از محصولات رنجرور دیده میشود. تیرگی قاب پنجرهها، شیب ملایم سقف و خطوط صاف در برشهای در، این موضوع را نشان میدهد. رینگهای ۱۷ تا ۱۹ اینچ آلومینیوم هم طراحی ساده دارند. آینه بغل بزرگ همرنگ بدنه و دستگیرههای مخفی شونده، حس لوکس لوکانو ۷ را تقویت میکنند اما حجم نسبتا زیاد ادوات پلاستیکی داخل قالب گلگیر و رکاب، نکتهی منفی محسوب میشود.
در نمای پشت، چراغهای پیوسته و باریک با طرح LED و شطرنجی، مشابه چراغهای روبروی خودرو استفاده شدهاند؛ اما تاکید بسیار زیادر برحجمدهی بدنه و خطوط عمیق دیده میشود. در مجموع میتوان از طراحی عقب لوکانو ۷ رضایت داشت؛ هرچند که سپر، کاملا پلاستیکی است و حفرههای طرفین نیز، ارتباطی با اگزوز ندارند.
لوکانو ۷ با طول ۴,۴۵۱ و عرض ۱,۸۶۵ و ارتفاع ۱,۶۷۰ و فاصله محوری ۲,۶۵۰ میلیمتر عرضه میشود. برخلاف آنچه به نظر میرسد؛ لوکانو ۷ یا همان چری جیکو ۷ نسبت به فونیکس تیگو ۷ پرو مدیران خودرو، کمی کوچکتر است.
طراحی ساده و کمهیجان، در ادوات داشبورد لوکانو ۷ نیز دیده میشود. سازنده تلاش کرده است با مانیتور بزرگ در بخش میانی، فناوریهای مدرن را توی چشم بیاورد اما خطوط کاملا صاف روی داشبورد، همراه با مواد خشک پلاستیکی، جذابیت چندانی فراهم نمیکنند.
پشت فرمان، پنل دیجیتال ۱۰/۲۵ اینچ نصب شده و نمایشگر لمسی مرکزی، ۱۴/۸ اینچ تقریبا هماندازهی لپتاپهای استاندارد است. در کابین، کلیدهای کنترلی بسیار کمتعداد هستند و استفاده از امکانات خودرو، وابستگی کامل به دکمههای روی فرمان و لمس مانیتور دارد. طراحی دستهدنده، محل جالیوانی، کلیدگردان و کنسول میانی، جذاب به نظر میرسد.
صندلیهای لوکانو ۷ تمام چرم هستند و راحتی بسیار خوب فراهم میکنند. این کراساور برای ۴ سرنشین بلندقد مناسب است و از نظر بزرگی کابین، تفاوت خاصی با تیگو ۷ پرو مدیران خودرو ندارد. برای صندوق عقب، ۴۱۲ لیتر فضای حمل بار دیده میشود که البته در کلاس کراساور، چندان جادار نیست. خواباندن صندلیهای ردیف دوم، این بخش را به ۱۳۳۵ لیتر میرساند.
موتور ۱/۶ لیتر توربوشارژ و سیستم دو دیفرانسیل، لوکانو ۷ را از فونیکس تیگو ۷ مدیران خودرو، متمایز میکند. محصول وارداتی ماموت، ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. این کراساور ۱۶۲۰ کیلوگرمی در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت فراهم میکند. میانگین مصرف سوخت، ۸ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است.
لوکانو ۷ یا جیکو ۷ در چین با پیشرانهی پلاگین هیبرید نیز وجود دارد. این مدل از موتور برقی در کنار محرک بنزینی ۱/۵ لیتر توربوشارژ استفاده میکند تا ۳۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۵ نیوتنمتر گشتاور فرهم شود. جیکو ۷ هیبرید، در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و با شارژ کامل، ۱۲۰ کیلومتر را به صورت تمام برقی، حرکت میکند.
هنوز مشخص نیست لوکانو ۷ با کدام امکانات وارد ایران میشود. در بحث ایمنی، شش کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سیستم شروع حرکت در سربالایی و سرا شیبی، فناوری هدایت بین خطوط، رادار نقطه کور، ترمز اضطراری خودکار و هشدار برخورد از جلو وجود دارند.
امکانات رفاهی جیکو ۷ فول در چین، سقف پانورامای برقی، تهویه اتوماتیک دوکاناله، روشنایی روزLED ، سنسور نور و باران، کاهش نور بالا اتوماتیک، صندلی های جلو برقی، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، حافظه صندلی راننده، سیستم پاکسازی هوای کابین، نور پردازی ملایم داخل اتاق، ترمز پارک برقی (دکمهای)، کروز کنترل تطبیقی با افزایش و کاهش سرعت اتوماتیک، استارت دکمه ای با قابلیت روشن شدن خودرو از راه دور، دید ۳۶۰ درجه و دوربین ثبت وقایع را شامل میشود.
قیمت مدل غیرهیبریدی لوکانو ۷ در چین، ۱۶ تا ۱۸ هزار دلار است. با این شرایط میتوان انتظار داشت نسخهی دو دیفرانسیل، توسط ماموت خودرو به قیمت ۲ میلیارد تومان عرضه شود. نسخهی پایه از مدل پلاگین هیبرید حدود ۲۲ هزار دلار است و اگر وارد ایران شود، ۲/۵ تا ۲/۷ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.
پدال