روز گذشته شرکت مکث موتور با انتشار بخشنامه فروش اقساطی پیکاپ دنده ای کلوت، قیمت جدید کلوت دنده ای با افزایش اعلام کرد. این پیکاپ قبل تر قیمت مصوب ۱ میلیارد و ۵۹۷ میلیون تومان داشته است و حالا در بخشنامه جدید قیمت این خودرو ۱ میلیارد و ۷۸۵ میلیون تومان اعلام شده است. این یعنی افزایش قیمت ۱۸۸ میلیون تومانی را نسبت به قبل برای این پیکاپ دو دیفرانسیل دنده ای داشته ایم.
نام خودرو قیمت قبل (تومان) قیمت جدید (تومان)
مکث کلوت دنده ای ۱,۵۹۷,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۷۸۵,۰۰۰,۰۰۰
مشخصات کلوت دنده ای
زیر کاپوت کلوت دنده ای یک پیشرانه ۲.۴ لیتر ۴K22 قرار دارد که توربوشارژ است و خروجی های فنی ۲۱۵ اسب بخار و ۳۲۰ نیوتن متر را ثبت می کند. قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته دستی به صورت استاندارد به چرخ های عقب منتقل می شود. اما دقت کنید که با یک پیکاپ دو دیفرانسیل طرف هستیم پس تنظیم حالت انتقال قدرت به تمام چرخ ها در دنده سبک و سنگین هم در این خودرو وجود دارد. مصرف ترکیبی در این پیکاپ ۱۰.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و قفل دیفرانسیل عقر را هم در این پیکاپ داریم.
در پیکاپ کلوت دنده ای امکاناتی نظیر کروز کنترل، کنترل پایداری، صفحه نمایش مالتی مدیا ۹ اینچی، دوربین عقب، دو کیسه هوای جلو، استارت دکمه ای، ورود بدون کلید، تهویه اتوماتیک، صندلی برقی راننده، آینه جانبی تاشو برقی و… دیده می شود.
تقریبا پس از توقف تولید نیسان پیکاپ از سوی پارس خودرو، بازار خودروهای وانت دو کابین دو دیفرانسیل به نوعی با غفلت و کمکاری مواجه شد. تنها تعداد اندکی از خودروها در این کلاس اقدام به نوسازی بازار کردند که کاپرا شرکت بهمن موتور و آسنا شرکت آمیکو تنها دو تن از برجستهترین و مشهورترین آنهاست.
اما اخیرا کاشف به عمل آمد که پتانسیل فروش و سهم بازار این کلاس از خودروها بیش از آن چیزی است که تصور میشد. در نتیجه حالا شرکتهای بسیاری پا پیش گذاشتهاند تا محصولات خود از این کلاس را روانه بازار کنند.
دایون V5 از سوی مکث موتورز با نام کلوت و در دو نوع قابل سفارش به تولید میرسد. این خودرو در نسخه بنزینی به پیشرانه ۲.۴ توربو چهار سیلندر میتسوبیشی با توان ۲۱۸ اسب بخار و ۳۲۰ نیوتون.متر گشتاور مجهز است در حالی که در نسخه گازوئیلی، از یک واحد چهار سیلندر توربو دیزل ۲.۰ لیتری با توان ۱۶۳ اسب بخار و ۳۹۰ نیوتون.متر گشتاور مجهز خواهد بود. شاید استفاده از پیشرانه ۲.۴ لیتری توربو بنزینی در کلوت، هوشمندانهترین قدمی باشد که مکث موتور در مسیر مونتاژ این خودرو برداشته است.
تجهیز این کلاس از خودروها به سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل (4WD) در بازار امروز وانتهای امروز بازار ایران، موضوعی کاملا اجباری است. در نتیجه جای تعجب ندارد که کلوت نیز با سیستمی مشابه روانه بازار کشور شود. آنچه مکث موتور قول آن را برای نیمه اول ۱۴۰۱ داده است، ارائه گیربکس اتوماتیک است که از آن به عنوان یک آپشن غایب در بازار وانتهای دو کابین دو دیفرانسیل یاد میشود. البته انتظار میرود تا آن زمان، خودروسازان دیگر نیز نسخه اتوماتیک وانتهای خود (نظیر فوتون تانلند نیوفیس) را روانه بازار کنند. در ذهن داشته باشید که خودروهای این کلاس با رقم پرداخت نهایی فراتر از ۶۰۰ میلیون تومان، به هیچ عنوان در بازه خودروهای کار قرار نمیگیرند و کاربرد آنها بیشتر لاکچری و سفرهای آفرود خواهد بود. در نتیجه ارائه نسخه مجهز به گیربکس اتوماتیک در چنین خودرویی یک مزیت محسوس و چشمگیر به حساب خواهد آمد.
طراحی موضوعی سلیقهای و اجرای جذاب آن در انواع پیکاپها کاری بسیار دشوار است که معمولا جز از آمریکاییها برنمیآید. اگر به صورت کلی از چهره قابل قبول کلوت گذر کنیم، باید به مسائل مهمتری نظیر عرض بیشتر و ابعاد بار بزرگتر خودرو در مقایسه با رقبای آن بپردایم که در خودروی این کلاس بدون تردید یک مزیت به حساب میآید.
قابلیت حمل بار ۹۵۰ کیلوگرم برای یک وانت مونتاژی بازار داخلی، مجهز به یک پیشرانه توانمند که شاید برای اولین بار مشتریان یک محصول چینی از این کلاس را راضی کند، میتواند در کنار قیمت رقابتی، کلوت را به سادگی به صدر جدول فروش کشور برساند.
نمای داخلی اما چندان چنگی به دل نمیزند. چینیهای هنوز تمرکز خود را بر تولید یک نمای داخلی شایسته و دوست داشتنی از کلاس خودروهای وانت معطوف نکردهاند. در نتیجه کیفیت متریال و سبک طراحی نمای داخلی کلوت نیز بیننده را همچنان به یاد سایر وانتهای عرضه شده چینی در سالها قبل میاندازد. البته تلاش بسیاری شده است تا با بهرهگیری از تریم تزئیناتی نقرهای و مشکی پیانویی، دوخت بخیه قرمز رنگ صندلیها و نمایشگر بزرگ ۹.۰ اینچی سیستم مولتی مدیا، کمی از حال و هوای مدرنیته با این فضا ترکیب شود، اما اگر گول این تکنیکها را نخورید، برای نادیده گفتن این حجم پلاستیک فشرده هیچ راه فراری نخواهید داشت.