تکمیل سوابق بیمه ناقص+فیلم | چگونگی پر کردن سوابق بیمه تامین اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی | محسن کی منش کارشناس ارشد روابط کار با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود در خصوص تکمیل سوابق بیمه ناقص توضیح داد.


بیمه تامین اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی | مهدی شکوری اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی در راستای سیاست‌های کلی نظام در حوزه تامین اجتماعی به پوشش بیمه‌ای کارگران و حقوق بگیران در قالب بیمه اجباری و صاحبان حِرَف و مشاغل آزاد به صورت اختیاری و سایر اقشار جامعه از جمله زنان خانه دار و دانشجویان در قالب بیمه فراگیر خانواده ایرانی می‌پردازد.

وی با بیان اینکه این سازمان با پوشش بیش از نیمی از جمعیت کشور نقش اساسی در پشتیبانی از نیروی کار و تعمیق احساس امنیت اجتماعی و اقتصادی بر عهده دارد، افزود: حمایت از کارگران و خانواده آنان در برابر بیماری‌ها، حوادث، بیکاری، پیری و از کارافتادگی از وظایف و کارکردهای مهم تامین اجتماعی است.

شکوری افزود: ارائه خدمات درمانی رایگان به کارگران و خانواده آنان و صیانت از نیروی کار در ایام بیکاری با پرداخت بیمه بیکاری و پرداخت تعهدات کوتاه مدت و حمایت‌های بلندمدت(مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان) و همچنین حمایت از کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان‌آور از مهمترین خدمات سازمان تامین اجتماعی به کارگران است.

شکوری با اشاره به ماده ۴ قانون تامین اجتماعی که مقرر می دارد افرادی‌ که‌ به هر عنوان‌ در مقابل‌ دریافت‌ مزد یا حقوق‌ کار می‌کنند مشمول مقررات قانون این و نیز ماده ۱۴۸ قانون کار که کارفرمایان را ملزم کرده نسبت به بیمه کردن کارگران خود نزد سازمان تامین اجتماعی اقدام کنند، اظهار داشت: ماهیت بیمه کارگران از نوع بیمه اجباری است و کارفرمایان ملزم به بیمه کردن نیروی کار خود از بدو اشتغال هستند.

وی در پاسخ به اینکه چه تعداد کارگر از خدمات تامین اجتماعی استفاده می‌کنند، گفت: حدود ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر معادل ۷۰ درصد بیمه شدگان در قالب بیمه اجباری تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار داشته و از خدمات متنوع آن برخوردارند.

شکوری ادامه داد: علاوه بر حمایت‌های درمانی (کلینیکی، پاراکلینیکی، بیمارستانی) و خدمات توانبخشی که در مراکز ملکی به صورت رایگان به بیمه شدگان از جمله کارگران و خانواده آنان ارائه می‌شود، این اقشار از تمامی حمایت ها و تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت سازمان در برابر حوادث و بیماری‌ها، بیکاری، پیری، ازکارافتادگی و بازماندگان بهره‌مند است.

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی گفت: تا پایان سال گذشته حدود چهار میلیون و ۶۵۰ هزار نفر تحت عناوین بازنشستگی، ازکار افتادگی و بازماندگان از تعهدات بلند مدت سازمان بهره مند بوده‌اند که به طور متوسط در سال ۱۴۰۲ ماهانه ۳۸ هزار میلیارد تومان به این افراد پرداخت شده است.

شکوری افزود: بیمه شدگان در حوزه تعهدات کوتاه مدت شامل غرامت دستمزد ایام بیماری و حوادث ناشی و غیر ناشی از کار، مرخصی زایمان، وسایل کمک پزشکی، کمک هزینه ازدواج و کمک هزینه مراسم ترحیم و هزینه سفر و اقامت بیمار نیز سال گذشته از خدمات این سازمان بهره بردند و در مجموع ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به بیمه شدگان و کارگران مشمول پرداخت شده است.

وی اعلام کرد: علاوه بر تعهدات مذکور، پارسال مبلغ ۱۷ میلیارد تومان نیز به کارگرانی که بدون میل و اراده بیکار شده‌اند، بیمه بیکاری پرداخت شده است.

شکوری به حوادث ناشی از کار نیز اشاره کرد و با بیان اینکه از منظر قانون تامین اجتماعی، حوادث‌ ناشی‌ از کار، حوادثی‌ است‌ که‌ در حین‌ انجام‌ وظیفه‌ و به‌ سبب‌ آن‌ برای‌ بیمه‌شده‌ اتفاق‌ می‌افتد، اعلام کرد: مقصود از حین‌ انجام‌وظیفه‌ تمام‌ اوقاتی‌ است‌ که‌ بیمه‌شده‌ در کارگاه یا مؤسسات‌ وابسته‌ یا ساختمان ها و محوطه‌ آن‌ مشغول‌ کار باشد و یا به‌ دستور کارفرما در خارج‌ از محوطه‌ کارگاه‌ عهده‌دار انجام ‌مأموریتی‌ باشد و اوقات‌ رفت‌ و برگشت‌بیمه‌شده‌ از منزل‌ به‌ کارگاه‌ جزء اوقات‌ انجام‌وظیفه‌ محسوب‌می‌شود و حوادثی‌ که‌ برای‌ بیمه‌ شده‌ حین‌ اقدام‌ برای‌ نجات‌ سایر بیمه‌شدگان‌ و مساعدت‌ به‌ آنان‌اتفاق‌ می‌افتد حادثه‌ ناشی‌ از کار محسوب‌ می‌شود.

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی گفت : در صورت وقوع حادثه برای کارگر کارفرما موظف است اقدامات اولیه را برای جلوگیری از تشدید وضع‌ حادثه‌دیده‌به‌ عمل‌ آورده‌ و مراتب‌ را ظرف‌ سه‌ روز اداری‌ به طور کتبی به‌ اطلاع‌سازمان تامین اجتماعی‌ برساند و فرد حادثه دیده و خانواده وی از تمامی تعهدات قانونی شامل خدمات درمانی، معالجه، تامین وسایل کمک پزشکی(پروتز واروتز) غرامت دستمزد ایام بیماری و مستمری ازکار افتادگی جزیی وکلی و فوت بهره مند خواهند شد.

احیای سوابق بیمه‌ای اشتغال کارگران در اولویت قرار دارد

وی تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی کوشیده است با بهره گیری از سرویس های غیر حضوری ارائه حمایت ها و خدمات خود را به جامعه هدف تسهیل کند و در تلاش است تا با توسعه خدمات نوین، نقش حداکثری خود را در صیانت از نیروی کار با پوشش بیمه ای کارگران در مشاغل گوناگون ایفا ء کند و در همین راستا با تشکیل کمیته های رسیدگی به سوابق در سطح کشور موضوع احیای سوابق بیمه ای اشتغال کارگران را در اولویت قرارداده است.

شکوری ادامه داد: این سازمان تسریع و تسهیل در ارائه خدمات در زمان بروز حوادث و بیماری ها و برقراری بیمه بیکاری و بازنشستگی را در دستورکار خود قرار داده و گام های موثری نیز در این زمینه برداشته است.

شکوری ادامه داد: از دیگر خدمات نوین سازمان تامین اجتماعی، طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی است که در راستای سیاست های کلی تامین اجتماعی مبنی بر دسترسی آحاد جامعه به خدمات بیمه و تحکیم بنیاد خانواده تهیه شده است.

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: بیمه فراگیر خانواده ایرانی شامل همه خانواده ایرانی از جمله جامعه کارگری است در واقع بسته‌ای از انواع بیمه‌های است که سازمان تأمین اجتماعی ارائه می‌کند و مرتبط با اعضای خانواده است و خانم‌های خانه‌دار، دانشجویان و دختران را شامل می‌شود.

به گفته وی و بر مبنای این طرح، افراد موصوف تحت پوشش بیمه‌ای تامین اجتماعی قرار گرفته و از خدمات درمانی و بازنشستگی و ازکارافتادگی بهره‌مند می‌شوند.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید