بررسی مشخصات فنی رنو کپچر 2025 با فناوری جدید | معرفی خودرو رنو کپر 2025 با مشخصات فنی

معرفی خودرو : رنو کپچر کراس‌اوور سایز کوچک و البته موفق شرکت رنو است که در نسل اول و در بازار ایران از سوی ایران خودرو وارد مرحله مونتاژ شد. این خودرو جمع و جور و اقتصادی با وجود داشتن وجه اشتراک بسیار زیاد با نیسان جوک و میتسوبیشی ASX وارداتی، نتوانست به اندازه همتای ژاپنی خود در بازار کشور ایفای نقش کند.


معرفی خودرو

رنو برای سال ۲۰۲۵ نمونه‌ای با فیس لیفت جدید از کپچر (با تلفظ اصلی کاپتور) را روانه میدان کرده است که در نمای جلو خودرو از طراحی کاملا متمایز و جدید و در فضای داخلی از امکانات رفاهی و ایمنی بسیار کاملی بهره می‌برد.

رنو کپچر ۲۰۲۵ همچنان سوار بر پلتفرم CMF-B HS گروه خودروسازی رنو-نیسان-میتسوبیشی سوار است. به این معنا که پلتفرم به‌کاررفته در کپچر همان ساختار شکل دهنده نیسان جوک نسل دوم (F16)، رنو آرکانا، رنو کلیو و میتسوبیشی ASX ۲۰۲۳ به حساب می‌آید.

رنو برای کپچر ۲۰۲۵ طیف قابل توجهی از پیشرانه‌ها را عرضه می‌کند که البته برخی از آن‌ها در بازار هدف خاص عرضه شده و الزاما نسخه بین‌المللی نیست. به عنوان مثال، پیشرانه دوگانه‌سوز بنزینی-گاز مایع ۳ سیلندر ۱ لیتری توربو، به قدرت ۱۰۰ اسب بخار و گشتاور ۱۶۰ نیوتون.متر که تنها با گیربکس دستی ۶ سرعت به تولید می‌رسد، تنها در برخی از بازارهای جهان عرضه خواهد شد. نسخه مشابه این پیشرانه در حالت بنزین‌سوز نیز با ستاپ مشابه به تولید می‌رسد.

اما پیشرانه‌های مهم کپچر جدید نمونه ۴ سیلندر ۱.۳ لیتری توربو در ترکیب با سیستم هیبرید ملایم ۴۸ ولت به توان ۱۴۰ و ۱۶۰ اسب بخار و ۲۶۰ و ۲۷۰ نیوتون.متر گشتاور است که به ترتیب با گیربکس دو کلاچ (EDC-مدلی بهینه از خانواده DCT) و اتوماتیک معمولی (AT) ارائه خواهد شد.

پیشرانه بعدی که با نام فنی E-Tech تمام هیبرید شناخته می‌شود، یک نمونه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر در ترکیب با دو موتور الکتریکی و یک پک باتری ۱.۲ کیلووات ساعت ویژه بهبود مصرف سوخت در رانندگی درون‌شهری است. این سیستم هیبرید می‌تواند در رانندگی روزمره درون شهری تا ۸۰ درصد مواقع به صورت تمام الکتریکی ایفای نقش کرده و میزان مصرف سوخت را به حداقل برساند. با مصرف سوخت متوسط ۴.۷ تا ۴.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، پیشرانه تمام هیبرید E-Tech رنو بهینه‌ترین ستاپ عرضه‌شده برای کپچر جدید خواهد بود.

اما اگر قرار باشد رنو کپچر بار دیگر روانه بازار کشور شود، با در نظر داشتن قیمت نهایی، پیچیدگی فنی، نوع استفاده ایرانیان و شرایط جعرافیایی کشور، یکی از دو نسخه ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر توربو، حالا یا با گیربکس دو کلاچ یا اتوماتیک معمولی بهترین گزینه خواهد بود. جدول زیر مشخصات نسخه برتر ۱.۳ لیتری بنزینی کپچر را در بر می‌گیرد.

نمای جلو کپچر ۲۰۲۵ بر خلاف سیاست طراحی وقت رنو، به‌صورت کلی دگرگون شده و حالا از زبان طراحی کاملا جدید بهره می‌برد. سبک طراحی جلوپنجره و زیرسپر حالا از خطوط موازی افقی باریک بهره‌مند است.

چراغ‌های تمام LED جدید رنو با گرافیک و طراحی کاملا متمایز و مه‌شکن‌های گوشه سپر، دربردارنده سیستم روشنایی در روز با طراحی کاملا شکسته، تصویری کاملا متمایز و نوین از کپچر ارائه می‌‌کنند که طراحی آن‌ها مستقیما از نماد شرکت رنو الهام گرفته است.

لوگو رنو در مرکز جلوپنجره نیز با طراحی متمایز و کاملا تغییر یافته عرضه شده است که در سایر مدل‌های جدید شرکت رنو نیز استفاده خواهد شد. ترکیب این تغییرات طراحی باعث می‌شود که این خودرو حداقل از نمای جلو به عنوان یک رنو شناخته نشود چرا که دیگر خبری از المان‌های طراحی انحصاری برند در آن دیده نمی‌شود.

نمای جانبی و نمای عقب رنو کپچر ۲۰۲۵ تقریبا بدون تغییر باقی مانده است. به این ترتیب که اگر خودرو را از نمای عقب یا جانب نگاه کنید، به‌سادگی می‌توانید چهره سابق کپچر و طراحی رنو را در آن ببینید. گویی فیس لیفت رنو برای این خودرو تنها محدود به نمای جلو بوده و طراحان از خطوط و زوایای نسخه پیشین این خودرو بسیار راضی بودند. در این صورت، فیس لیفت جدید کپچر ۲۰۲۵ را نمی‌توان یک فیس لیفت سنگین و کامل دانست.

نکته مورد توجه آن است که رنو با تغییر زبان طراحی رایج این برند در نمای جلو کپچر جدید به دنبال چه هدفی بوده است و آیا این زبان طراحی جدید با این حجم از ساده‌گرایی، قرار است به خط مشی طراحی روز رنو در سایر مدل‌ها نیز بدل شود یا خیر.

رنو کپچر جدید هنوز رنگ‌آمیزی دو طیف خود را حفظ کرده است که باعث قابلیت سفارش در ۱۴ ترکیب رنگی مختلف برای این خودرو خواهد شد.

داستان طراحی نمای داخلی نیز مشابه به نمای جانب و عقب بیرونی رنو کپچر است. تقریبا هیچ المانی در این فضا دستخوش تغییر نشده است. بیشتر تغییرات اعمال‌شده در فضای کابین مربوط به تغییرات در طراحی و متریال تریم تزئیناتی است. به این ترتیب که رنو به منظور حمایت از حقوق حیوانات و هدف‌گذاری حذف متریال طبیعی حیوانی در محصولات تا سال ۲۰۲۵، استفاده از چرم طبیعی در فضای داخلی کابین کپچر را متوقف کرده و در کپچر امسال از متریال بازیافتی بهره گرفته است که تا ۲۶ درصد کل پوشش تریم داخلی را تشکیل می‌دهد.

تغییرات بارز طراحی در فضای کابین مربوط به جزئیاتی چون استفاده از سبک جدید طراحی در کنسول میانی و شیفتر دنده، حذف ادوات کنترلی بالای کنسول میانی و جایگزینی آن با کلیدهای فیزیکی باریک افقی، استفاده از کلاستر تمام دیجیتال رنگی ۱۰.۲۵ اینچی در پشت فرمان و نمایشگر مولتی مدیا جدید با ابعاد بزرگ‌تر تا ۱۰.۴ اینچ بر حسب سفارش است.

رنو همانند سایر خودروسازان اروپایی تراز اول، تلاش زیادی دارد تا با استفاده از متریال و طراحی متمایز در طیف محصولات اقتصادی روزمره و ارزان‌قیمت خود حس شیک و باکلاس بودن را ارائه کند. صادقانه باید مطرح کرد که در این زمینه نیز بسیار موفق عمل کرده است، اما با این حال نمی‌توان حس ارزا‌ن‌قیمت و ساده بودن کابین رنو کپچر را انکار کرد.

رنو کپچر همچنان به‌عنوان یک کراس‌اوور سایز کوچک اقتصادی درون‌شهری ایفای نقش خواهد کرد، اما رنو از قابلیت‌ها و تکنولوژی‌های نوین صنعت خودرو برای این ریزنقش اروپایی غافل نمانده است.

از این رو ویژگی‌های ایمنی چون سیستم کروز کنترل تطبیق‌پذیر هوشمند با قابلیت کنترل و هشدار فاصله ایمن، سیستم کمک حرکت در سربالایی، ترمز اتوماتیک اضطراری، نظارت بر نقاط کور، هشدار خروج از خط، کنترل خودرو بین خطوط، هشدار عدم تمرکز راننده، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور فراصوت جلو و عقب و هشدار عبور ترافیک از عقب همراه است که مجموع این ویژگی‌ها سیستم دستیار راننده سطح ۲ (ADAS Level 2) را برای کپچر جدید به ارمغان می‌آورد.

لازم به تاکید است که طیف کامل این قابلیت‌ها تنها در نمونه‌های مجهز به گیربکس اتوماتیک قابل سفارش است.

سیستم صوتی خودرو دو نمونه آرکامیس آدوتوریم یا هارمن کاردن خواهد بود. نمونه اول به‌صورت استاندارد و نمونه دوم تنها به‌صورت سفارشی قابل عرضه است. نکته جالب توجه آن است که آهنگ‌ساز مشهور فرانسوی یعنی ژان میشل ژار، در توسعه و ستاپ این سیستم صوتی برای کپچر با رنو همکاری مستقیم داشته است.

خودرو45

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید