🔥1270

درمان خانگی سرفه با راهکارهای جادویی | درمان خانگی سرفه در سریع ترین زمان ممکن!

بسیاری از افراد برای درمان سرفه از درمان‌های شیمیایی استفاده می‌کنند. اما گاهی اوقات سرفه چندان مزمن نبوده و با روش‌ های خانگی می‌توان آن را درمان کرد. اگر دچار سرفه‌ شدید، استفاده از روش‌هایی که در این مطلب معرفی می‌شوند برای درمان سرفه در خانه بسیار کارآمد خواهند بود.


درمان خانگی

درمان خانگی به مجموعه‌ای از روش‌ها و تکنیک‌ها اشاره دارد که در خانه و با استفاده از مواد طبیعی یا آشنا، برای بهبود و درمان بیماری‌ها و مشکلات سلامت استفاده می‌شوند. درمان خانگی عمدتاً بر پایه تجربه‌های طب سنتی و مردمی بر اساس سال‌ها یا حتی قرون از مشاهده و آزمایش‌های شخصی تکنیک‌ها و روش‌هایی را پیروی می‌کنند که در بهبود سلامتی نقش مهمی ایفا می‌کنند.درمان خانگی مناسب ترین گزینه برای درمان بیماری‌هایمان نیستند، اما می‌توانند به عنوان کمک‌کننده مفید و مؤثری به شمار روند درمانی دکتر معالج مورد استفاده قرار گیرند.یکی از مزایای درمان خانگی این است که مواد مورد استفاده آن‌ها از طبیعت گرفته می‌شوند و بیشتر آن‌ها قابل دسترسی و همچنین اقتصادی هستند. همچنین این روش‌ها بدون تجویز نسخه پزشک قابل انجام هستند و شما می‌توانید آن‌ها را در خانه خود انجام دهید. با این حال، قبل از استفاده‌ی هر گونه درمان خانگی باید مطمئن شوید که هیچ عوارض جانبی برای شما یا خانواده‌تان ندارد و با حذف نکردن فرصت های استفاده از درمان های دیگر تجویز شده توسط دکترها نیست.

گاهی اوقات سرفه یکی از نشانه‌های بیماری‌های ویروسی مانند کرونا، سرماخوردگی و دیگر بیماری‌های دستگاه تنفس است. در بیشتر مواقعی که ویروس باعث سرفه می‌شود، به درمان خاصی احتیاج نخواهید داشت. درمان سرفه با روش‌های مختلفی امکان پذیر است و برای درمان سرفه در خانه نیز می‌توان از روش‌های ساده‌ای استفاده کرد. در ادامه به معرفی تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. بیماری‌هایی که منجر به سرفه‌ های مداوم می‌شوند عبارتند از:

آسم
سینوزیت حاد یا مزمن
بیماری رفلاکس معده
عفونت
برونشیت مزمن
فیبروم
سرطان ریه

راهکارهای درمان سرفه در خانه

با این که برای درمان سرفه راه‌های بسیاری وجود دارد اما ما در ادامه این مقاله به بررسی راه‌ های خانگی درمان سرفه برای کاهش شدت یا درمان آن می‌پردازیم. شما بسته به نوع و شدت سرفه خود، می‌توانید سریع‌ترین روش را برای درمان انتخاب کنید. برخی از این روش ها برای درمان سرفه خشک در خانه مناسب هستند و برخی دیگر برای درمان سرفه خلط دار.

زنجبیل
یکی از اولین راه‌هایی که برای درمان سرفه بسیار پیشنهاد می‌شود، خوردن زنجبیل است. زنجبیل خاصیت ضد التهابی داشته و برای تسکین گلو درد و مجاری تنفسی بسیار مناسب است. برای درمان سرفه می‌توانید عصاره زنجبیل تازه را با عسل مخلوط کرده و میل کنید. چند قطره از این مخلوط برای درمان و بهبود سرفه معجزه می‌کند.

علاوه بر این می‌توانید زنجبیل را به صورت چای نیز میل کنید. برای این کار چند تکه زنجبیل را خرد کرده و همراه با آب بجوشانید. گرم بودن چای زنجبیل برای تسکین سرفه شما بسیار کارآمد خواهد بود.

 شیر و زردچوبه
از خاصیت‌های زردچوبه می‌توان به درمان بیماری‌‌های تنفسی، گوارشی و پوستی اشاره کرد. امروزه خواص دیگری نیز از این ماده شگفت‌انگیز کشف شده که خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد و در تسکین التهاب، درمان سرفه به خاطر عفونت گلو و عفونت دستگاه تنفسی بسیار موثر است. برای استفاده از زردچوبه می‌توانید دو قاشق زردچوبه را به شیر گرم اضافه کرده و دو بار در روز میل کنید‌.

فقط شیر را به صورت گرم بنوشید تا سیستم تنفسی را بهبود ببخشد و سرفه شما تسکین یابد. همچنین می‌توانید زردچوبه را در آب جوشانده و کمی به آن روغن نارگیل یا کره اضافه کنید؛ زیرا چربی می‌تواند فراهم زیستی کورکومین را افزایش دهد و باعث بهبود و درمان سرفه خشک شود.

 قرقره آب نمک
همان طور که می‌دانید نمک خاصیت ضد التهابی داشته و برای جلوگیری از عفونت‌ بدن بهترین ماده به شمار می‌آید. به همین دلیل قرقره محلول نمک برای زنده ماندن باکتری‌ها بسیار توصیه می‌شود.

برای درست کردن این محلول که التهاب گلو را تسکین داده و از راه‌ های درمان‌ سرفه شدید در خانه به شمار می‌آید، می‌توانید یک قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب گرم حل کنید. سعی کنید محلول آب نمک را در روز چند بار قرقره کنید؛ زیرا خاصیت ضد التهابی آن بعد از چند ساعت اثر خواهد کرد. قرقره آب نمک روشی مناسب برای درمان سرفه کودکان است.

درمان خانگی
درمان خانگی

سیر خام
یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای رهایی از سرفه‌‌های طولانی و سوزش گلو، خوردن سیر خام است. سیر خام خاضیت ضدباکتریایی دارد که در صورت پخته شدن از بین می‌رود. پس چند حبه سبر را در دهان نگه‌ دارید و سپس آن را در دهان خرد کنید. انجام این کار در رفع عفونت‌ها و گلودرد بسیار موثر است. در طب سنتی سیر را به عنوان دارویی برای درمان فوری سرفه شبانه می‌شناسند.

 آب پیاز
در صورتی که توانایی خوردن سیر خام را ندارید، خوردن آب پیاز یک جایگزین مناسب و ملایم‌تری است. عصاره پیاز در درمان برونشیت مفید است و در درمان سرفه خلط دار بسیار موثر است. علاوه بر این می‌تواند رشد باکتری در گلو را مهار کرده و سرفه های دردناک را بهبود ببخشد. برای خوردن آب پیاز می‌توانید پیاز را فشار داده و آب آن را بگیرید. برای مزه‌دار کردن آب پیاز می‌توانید به آن کمی شکر یا عسل اضافه کنید. این معجون برای درمان درمان‌ سرفه شدید بسیار موثر است.

عسل و فلفل سیاه
در صورتی که سرفه خلط‌ دار دارید، ترکیب عسل و فلفل سیاه در آب گرم بسیار کارآمد است. این مخلوط با نرم کردن مجاری تنفسی و آثار خلط‌ آوری، سبب بهبود سرفه می‌شود. برای تهیه این مخلوط یک قاشق چایخوری فلفل سیاه را همراه با دو قاشق چای خوری عسل در یک فنجان آب گرم حل کرده و سپس میل کنید.

بخار آب گرم
یکی دیگر از روش‌‌های درمان سرفه خلط دار و خشک، استفاده از بخار است. یکی از ساده‌‌ترین راه‌ها، گرفتن دوش آب داغ است. چند دقیقه زیر آب داغ بمانید تا علائم سرفه به وسیله بخار فروکش کند. سپس یک لیوان آب هم دمای اتاق بنوشید تا آب از دست رفته بدن جبران شود.

روش دیگر برای درمان سرفه در خانه، بخور گرفتن است‌. برای انجام این کار می‌توانید یک کاسه را پر از آب گرم کرده و سپس چند قطره اسانس‌های روغنی مانند اکالیپتوس یا رزماری که باعث رفع گرفتگی می‌شود، به آن اضافه کنید. پس از آن سر خود را بالا کاسه نگه دارید و به وسیله یک پارچه‌ آن را بپوشانید.

انجام این کار گرفتگی و احتقان را تا حدود زیادی برطرف می‌کند. بهترین کار این است که هنگام بیماری، در محیط خانه نیز از دستگاه‌های بخور سرد استفاده کنید تا مجاری سینه شما همیشه مرطوب بماند. این روش به عنوان معجزه سرفه خشک کودکان به حساب می‌آید.

 آویشن
یکی از رایج‌ترین درمان‌ها برای سرفه، گلودرد، برونشیت (التهاب ریه) و مشکلات گوارشی، استفاده از گیاه آویشن است. آویشن خاصیت ضد التهابی داشته و قویترین داروی گیاهی ضد سرفه است. برای خوردن آویشن می‌توانید از شربت آویشن و یا دم‌نوش آن استفاده کنید. برای تهیه دم‌نوش آویشن ۲ قاشق چایخوری آویشن خشک را به یک فنجان آب داغ اضافه کرده و ۱۰ دقیقه صبر کنید‌. پس از رد کردن آن از صافی، می‌توانید دم‌نوش را میل کنید.

انگور
مصرف ۱ لیوان انگور تازه با ۱ قاشق عسل ترکیبی جادویی است که هم برای درمان سرفه خشک کرونا مفید است و هم شما را از شر سرفه خلط‌دار راحت می‌کند.

 چای سبز
چای سبز ماده مفیدی است که علاوه‌بر چربی سوزی برای درمان سرفه خشک هم به‌ کار می‌رود.

دمنوش کتان
دانه کتان یکی از گیاهان دارویی کاربردی است که برای درمان خانگی سرفه خشک توصیه می‌شود. ۲ قاشق پودر دانه کتان را با یک لیوان آب بجوشانید تا به غلظت برسد. سپس از روی حرارت بردارید و پس از صاف کردن با آب لیمو و عسل میل کنید.

 دمنوش زنجبیل و نعنا
زنجبیل یکی از گیاهان دارویی است که برای درمان خانگی سرفه خشک و سرفه خلط‌دار توصیه می‌شود. زنجبیل مجاری تنفسی را نرم کرده و باعث می‌شود که مخاط راحت‌تر از ریه خارج شود به‌علاوه اینکه خارش ناشی از سرفه خشک کرونا را هم تسکین می‌دهد. نعنا هم خاصیت ضدالتهابی دارد و خارش ناشی از سرفه خشک کرونا را التیام می‌بخشد.

۳ قاشق غذاخوری زنجبیل خردشده همراه با ۱ قاشق غذاخوری نعنا خشک را با ۴ لیوان آب ترکیب کرده و اجازه بدهید که بجوشد. پس از اینکه حجم مایه نصف شد، حرارت را خاموش کنید و پس از سرد شدن آن را صاف کرده و با یک فنجان عسل ترکیب کنید. حالا شربت آماده شده و تا ۳ هفته می‌توانید در یخچال نگهداری کنید. هر چند ساعت ۱ قاشق غذاخوری میل کنید تا سرفه‌ خشک کرونایی‌تان بهبود‌یابد.

 تغییر رژیم غذایی برای درمان سرفه

یکی از مهم‌ترین دلایل سرفه شبانه، رفلاکس معده است. بعضی از غذاها معده را تحریک کرده و سبب سرفه می‌شوند‌. به همین دلیل حذف غذاها و نوشیدنی‌های تحریک کننده از رژیم غذایی به درمان سرفه بسیار کمک می‌کند. غذاها و نوشیدنی‌هایی که معمولا سبب سرفه می‌شوند، عبارتند از:

الکل
غذاهای سرخ ‌شده و چرب
سیر و پیاز
نعناع
ادویه‌جات و غذاهای پرادویه و تند
گوجه فرنگی و محصولات تولید شده ازگوجه فرنگی
کافئین
نوشیدنی‌های گازدار
شکلات
مرکبات مثل پرتقال، لیمو

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید