مینی کوپر جدید با فناوری هوشمند و شگفت انگیز | معرفی خودرو مینی کوپر با مشخصات فنی

مینی کوپر جدید سال گذشته در معرض دید عموم قرار گرفت. این هاچبک جذاب انگلستانی ابتدا در نسخه تمام الکتریکی و اخیراً در نسخه بنزینی رونمایی شد.


حالا به فاصله کوتاهی نوبت به معرفی نسخه ۵ درب از این نسل رسیده تا خانواده کوپر تکمیل شود.

طبق انتظار این نسخه از مینی کوپر ابعاد بزرگ تری داشته و کاربردی تر از نسخه های سه درب است. این نسخه با دو موتور راهی بازار می شود، مدل پایه کوپر C نیروی خود را از یک موتور ۱.۵ لیتری ۳ سیلندر دریافت می کند. این موتور توربوشارژ توانایی تولید ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. اما کوپر S به یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر مجهز شده؛ این موتور توربوشارژ هم می تواند ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.

از لحاظ مشخصات پیشرانه، نسخه ۵ درب کوپر تفاوتی با نسخه سه درب ندارد. اما به دلیل اختلاف وزن، طبیعتاً نسخه ۵ درب اندکی کندتر بوده و بسته به تیپ صفر تا صد را در زمان ۸ و ۶.۸ ثانیه طی می کند.

از نظر ابعاد فاصله محوری مینی کوپر ۵ درب نسبت به نسخه سه درب ۲.۸ اینچ و طول بدنه آن ۷ اینچ افزایش یافته است. این نسخه در صورت خواباندن صندلی های ردیف عقب، ۹۲۳ لیتر فضا را برای حمل لوازم مختلف ارائه می کند. این رقم برای نسخه سه درب برابر با ۷۹۸ لیتر است.

در بخش طراحی این دو نسخه تفاوت خاصی با هم ندارند. در داخل کابین همان نمایشگر گرد ۹.۴ اینچی اطلاعات مختلف را در اختیار راننده قرار می دهد. این نمایشگر قابل شخصی سازی بوده و راننده می تواند از پس زمینه های متفاوت برای آن استفاده کند. مینی کوپر از ۴ دوربین و ۱۲ سنسور اولتراسونیک سود می برد و به راننده کمک می کند در محیط های تنگ و باریک تسلط بیشتری به اطراف خود داشته باشد. در رابطه با قیمت و زمان عرضه فعلاً حرفی به میان نیامده است.

مینی کوپر ۲۰۲۳ کلاسیک برای تامین قوای محرکه خود یکی از موتورهای کوچک و جمع و جور بی ام و با کد B38 را انتخاب کرده است. این موتور ۳ سیلندر توربوشارژ قدرتی معادل ۱۳۵ اسب بخار و گشتاوری برابر ۲۲۰ نیوتن.متر تولید می‌کند. این میزان توان برای یک خودروی هاچبک شهری به وزن ۱۳۰۰ کیلوگرم قابل قبول و دلچسب به نظر می‌رسد. به‌خصوص اینکه اکثر خودروهای حاضر در ایران از لحاظ نسبت وزن به توان، در همین محدوده یا حتی کمتر قرار دارند.

در نتیجه این سطح از قوای فنی به خوبی می‌تواند نیازهای مشتریان و کاربران ایرانی را رفع کند. ضمن آن که فراموش نکنیم میزان گشتاور این خودرو بالاست و همین مورد می‌تواند روی شتاب اولیه آن تاثیر بسیار مثبتی بگذارد. به نحوی که می‌شود با این ماشین حتی شتاب صفر تا صد زیر ۹ ثانیه را هم ثبت کرد که برای یک موتور ۳ سیلندر و خودرویی با این وزن، مهیج و مطلوب به نظر می‌رسد. گفتنی است بعضی منابع شتاب این خودرو را زیر ۸ ثانیه اعلام کرده‌اند که در حال حاضر قادر به تایید یا رد آن نیستیم.

میزان مصرف سوخت مینی کوپر ۲۰۲۳ معادل ۷.۵ لیتر در سیکل ترکیبی و ۶.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در جاده است که مقرون به صرفه بوده و نشان از مصرف مناسب این خودرو دارد.

کیفیت سواری مینی کوپر لذت‌بخش و پرنشاط به نظر می‌رسد و فرمان‌پذیری خودرو بی‌نقص است، به‌نحوی که می‌توان حس و حال جاده را تا حد امکان در غربیلک فرمان احساس کرد. سیستم فرمان خودرو به دستورات راننده واکنش می‌دهد و همان جایی می‌رود که او خواسته است. در این بین عملکرد شاسی و همچنین سیستم تعلیق نیز بسیار کاربردی به نظر می‌رسد و نشان می‌دهد که تکنولوژی ساخت کوپر در همکاری با کمپانی ب ام و طی این سال‌ها پیشرفت خوبی داشته و روی هندلینگ و تعادل بالای خودروها بسیار کار شده است.

البته میزان توان این مدل خیلی بالا نیست و بنابراین مینی کوپر ۲۰۲۳ که قرار است وارد ایران شود، سر پیچ‌ها توی دست است و به اندازه نسخه قوی‌تر خیلی چموش نیست. به هر حال، همین میزان توان خروجی نیز می‌تواند برای مشتری ایرانی کاربردی و دلچسب احساس شود. قدرت ترمزگیری بالای خودرو و همچنین ارگونومی مناسب، از دیگر ویژگی‌های مطلوب رانندگی با مینی کوپر ۲۰۲۳ به حساب می‌آید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید