شهریار افندی زاده، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پیرامون موضوع طراحی جای پارک جدید و برنامه موبایلی برای شناسایی محلهای پارک خودرو گفت: مطالعات جامع پارکینگ شهر تهران از مدتها قبل شروع شده بود که به اتمام رسیده و هرساله بروزرسانی انجام میشود.
وی با بیان اینکه برنامه ریزی ویژه شهر تهران متناسب با سایر طرحهای توسعه حمل و نقل همگانی پایتخت است که معمولا در طرحهای جامع همه اینها باهم دیده میشود، اظهار داشت: حدود ۹۸ هزار فضای پارک در پنج سال آینده باتوجه به توسعه حمل و نقل همگانی برای تهران نیاز است که این فضا خارج از فضای مربوط به پارکهای حاشیهای است.
افندی زاده ادامه داد: ۳ کار عمده از سوی شهرداری تهران در دست اقدام است. اولین اقدام ایجاد پارکینگهای عمومی به صورت رمپی است. به طوری که حدود ۳۸۰۰ فضای پارک عمومی برای شهر تهران در حال ساخت است. دومین اقدام مربوط پارکنیگهای مکانیزه است که به صورت آسانسوری در فضاهای کوچک انجام میشود. سومین مورد نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی برای توسعه پارکینگهای مکانیزه و فضاهای جدیدی که ساخته میشود، است. برآورد همه اینها حدود ۹۸ هزار جای پارک است که قرار است در برنامه ۵ ساله تکمیل بشود.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری منابعی برای این امر اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: آنچه مهم است سرمایهگذای بخش خصوصی است که مدلهای اقتصادی برای این کار در حال تدوین است. ۱۲۰ هزار پارک حاشیهای داریم که فعلا بدون برنامه توسط شهروندان اشغال میشود. ساماندهی این تعداد فضای پارک در شورای ترافیک تصویب شده که مدیریت ۳۰ هزار فضای آن در منطقه ۱، ۴ و ۵ شروع شده است. اگر این تعداد فضای پارک ساماندهی بشود هم قابلیت رزرو دارد هم به سمت اشغال فضا در زمانهای کوتاه حرکت میکنیم.
وی با تاکید بر اینکه آن ۹۸ هزار پارکینگ در کنار این ۱۲۰ هزار فضای پارک حاشیهای میتواند ساماندهی مناسبی برای مردم ایجاد میکند، بیان داشت: سعی شده تا از طریق سیستمهای هوشمند مدیریت پارکینگها انجام بگیرد. در دنیا فضاهایی که در شبکه معابر وجود دارد قابل مدیریت است.
وی تصریح کرد: از طریق برنامه، زمان ویژه پارک خودرو برای شهروندان مشخص میشود. البته تعرفههایی که ویژه پارک در نظر گرفته شده بسیار کم است و حتی اگر پولی هم در این رابطه پرداخت بشود در جهت توسعه حمل و نقل همگانی است. چراکه با دوبل پارک کردن به نوعی ظرفیت شبکه معابر برای تردد را کاهش میدهیم. این طرح در دنیا از جمله طرحهای مهم ساماندهی تردد خودروهاست.