🔥138

سوپرایز دولت پزشکیان برای بازنشستگان | تصمیم جدید برای افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان

در سال جاری مزد و مستمری بسیار پایین‌تر از نرخ تورم رسمی و بدون توجه به امضای نمایندگان کارگران در شورای عالی کار تصویب شد لذا خواستار رسیدگی به تخلفات وزیر کار هستیم.


کارگران

کارگران و بازنشستگان نفت و گاز، خواستار ترمیم مزد و حقوق در دولت جدید شدند.

نمایندگان کارگران و بازنشستگان ارکان ثالث نفت  اعلام کردند: باتوجه به قول‌ها و وعده‌های داده شده به جامعه‌ی کارگری انتظار می‌رود تخلفات وزیر کار در خصوص اجرای ماده ۴۱قانون کارو ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی در زمینه افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان مد نظر قرار گیرد؛ در سال جاری مزد و مستمری بسیار پایین‌تر از نرخ تورم رسمی و بدون توجه به امضای نمایندگان کارگران در شورای عالی کار تصویب شد لذا خواستار رسیدگی به تخلفات وزیر کار هستیم.

آن‌ها افزودند: امید هست با تشکیل کابینه جدید و سر کار آمدن مدیران متخصص، هرچه سریعتر نسبت به افزایش حقوق‌ها براساس قانون اقدام شود.

توضیح وزارت کار درباره تغییر حقوق کارگران

معاون روابط کار وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از افزایش ۱۱۹ درصدی حقوق و دستمزد کارگران در سه سال اخیر خبر داد و گفت: افزایش حقوق و دستمزد جامعه کارگری در طول سه سال گذشته متناسب با نرخ تورم صورت گرفت.

علی حسین رعیتی فرد درباره افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سه سال گذشته اظهار کرد: طی سه سال دولت شهید رئیسی ۱۱۹ درصد افزایش حقوق داشتیم و عدد تورم هم طی این مدت ۱۲۰ درصد بوده است، یعنی تقریبا متناسب با نرخ تورم افزایش حقوق داشتیم.

وی به میزان افزایش حقوق‌ها در این سه سال اشاره کرد و گفت: در سال اول ۵۷ درصد افزایش، در سال دوم ۲۷.۴ درصد و سال سوم ۳۵ درصد افزایش اتفاق افتاد یعنی میانگین سه سال افزایش دستمزدها نسبت به دوره قبل بیشتر افزایش داشته و تلاش کردیم که سفره کارگران کوچکتر نشود.

معاون وزیر کار درباره تصویب دستورالعمل شماره ۵۷ روابط کار و عدم دسترسی کارگران به پیمانکار اصلی برای پرداخت ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور گفت: این یک اشکال قانونی است. کارفرما کسی است که نسبت به کارگر حق سعی می پردازد و اینجا بحث مقاطعه دهنده یا پیمانکار اصلی مطرح است. ما نمی‌توانیم پیمانکار اصلی را مقصر بدانیم. اگر می‌خواهیم شکایتی را ثبت کنیم، کارگر باید از کسی شکایت کند که پرداخت حقوق او را انجام می دهد و او همان پیمانکار است.

وی ادامه داد: قطعا پیمانکار باید در قراردادی که با کارفرمای اصلی می‌بندد، این مساله را لحاظ کند تا کارگر به دنبال افراد قبلی نگردد.

رعیتی فرد تاکید کرد: برخی پیمانکاران در قرارداد اصلی خود با مقاطعه دهنده اصلی این مساله را لحاظ کردند و زمان بیمه‌پردازی، ۴ درصد حق بیمه سخت و زیان آور را لحاظ می‌کنند ولی اینکه بگوییم کارگر می‌تواند از پیمانکار یا مقاطعه دهنده قبلی شکایت کند، خلاف قانون کار است و باید قانون اصلاح شود.

نحوه افزایش حقوق سال ۱۴۰۳

بر اساس اخبار اعلام شده از جانب سازمان برنامه و بودجه، مبنی بر افزایش ۲۰% حقوق و دستمزد، دستگاه‌های اجرایی موظف هستند به صورت علی الحساب به آخرین حکم کارگزینی سال ۱۴۰۲، ضریب ۲۰% را اعمال نمایند.

افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ شامل حال چه کسانی خواهد شد؟

در سال‌های گذشته تمامی افرادی که بر طبق قوانین وزارت کار استخدام شده‌اند، شامل افزایش حقوق شدند. پیش‌بینی می‌شود میزان افزایش حقوق کارمندان شرکت های خصوصی در سال ۱۴۰۳ شامل افزایش ۲۰% شود. به این ترتیب افرادی که در دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی فعالیت می‌کنند، احتمالا شامل ۲۰% افزایش حقوق می‌شوند. همچنین کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، کارمندان موسسات اموزش عالی و پژوهشی و قضات نیز احتمالا شامل قانون افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ خواهند شد. توجه کنید که نرخ افزایش حقوق بازنشستگان هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است.

شرایط معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد چیست؟

هر فردی که در شرکت‌های دولتی یا خصوصی مشغول به کار است مکلف است بخشی از حقوق خود را به‌عنوان مالیات پرداخت نماید. مبلغ مالیات بر حقوق و دستمزد، هر ساله بر اساس لوایح بودجه سال، تعیین می‌شود. رقم اعلامی از سوی دولت برای تمامی افراد یکسان نیست و با توجه به درآمد هر فرد متغیر است.

همانطور که در جدول بالا پیداست میزان مالیات تعیین شده برای افراد مختلف متفاوت و افرادی که تا ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند، معاف از مالیات هستند. به طور مثال فردی که در سال ۱۴۰۲ ماهیانه ۱۰ میلیون تومان دریافتی داشته است باید حدود ۱ میلیون تومان آن را به‌عنوان مالیات به دولت پرداخت می‌کرده است.

بر طبق گزارش‌های اخیر، دولت با افزایش ۲۰% حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳ موافقت کرده است. با توجه به این موضوع حداقل حقوق و دستمزد یک کارگر در سال ۱۴۰۳ بیشتر از ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود. توجه کنید که افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ باتوجه به نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی و سبد خانوار کارگری محاسبه شده است.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید