🔥114

فوری/خبر مهم برای بازنشستگان تامین اجتماعی | زمان همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟

مشخص نیست که آیا این ماه (تیرماه) نیز علی‌الحساب همسان‌سازی برای کارگران بازنشسته واریز می‌شود یا خیر و اجرای آن از چه زمانی آغاز می‌شود.


تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان کارگری | حقوق بازنشستگان کی واریز می‌شود؟

سیداحمد حسینی خواستار اجرای همسان‌سازی برای بازنشستگان کارگری شد.

در روزهای قبل از پانزدهم تیر، سه میلیون تومان بابت علی‌الحساب همسان‌سازی به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت شد؛ پیش از آن، همین مبلغ برای بازنشستگان کشوری و لشگری واریز شده بود؛ اما در هر حال، مشخص نیست که آیا این ماه (تیرماه) نیز علی‌الحساب همسان‌سازی برای کارگران بازنشسته واریز می‌شود یا خیر و اجرای آن از چه زمانی آغاز می‌شود.

سیداحمد حسینی، فعال صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی در این رابطه می‌گوید:  متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، لشگری و کشوری سال‌ها قبل کلید خورد و اکنون در برنامه هفتم به عنوان یک تکلیف قانونی مصوب شده است؛ براین اساس، باید از ابتدای امسال اجرایی شود.

او افزود: من از خانواده‌ای کارگری هستم که پدرم و برادرم از دنیا رفتند و‌ همسان سازی حقوق خود را به چشم ندیدند و خدا می‌داند در جامعه بازنشستگان کشور، چند خانواده دیگر مثل خانواده من هستند. بیایند تا بازنشستگان زنده‌اند، دستور اجرای همسان‌سازی را صادر کنند.

حسینی با تاکید بر اینکه باید از فروردین ماه همسان‌سازی برای همه بازنشستگان اجرایی شود؛ ادامه داد: هر چند در این تورم مبلغ همسان‌سازی بسیار کم است، باز پول چند قرص نان برای بازنشستگان می‌شود و همین هم غنیمت است.

دلیل واریز مبلغ متناسب سازی حقوق بازنشستگان

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره علت واریز مبلغ متناسب سازی حقوق بازنشستگان گفت: متناسب سازی حقوق بازنشستگان یک بار در سال ۱۳۹۹ بر اساس تکلیف قانون برنامه ششم انجام شد. متناسب سازی برای دومین بار بر اساس تکلیف قانون برنامه هفتم انجام می شود که در هفته قبل ابلاغ شد. منابع مالی متناسب سازی هم در بخش دوم قانون بودجه پیش بینی شده است که در هفتم خرداد ابلاغ شد.

به گزارش ایسنا، خبر واریز سه میلیون تومان به حساب شش میلیون و ۸۰۰ هزار بازنشسته با واکنش سیاسی برخی افراد و جریان ها مواجه شد. داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش پاسخ داد: متناسب سازی حقوق بازنشستگان یک بار در سال ۱۳۹۹ بر اساس تکلیف قانون برنامه ششم انجام شد. متناسب سازی برای دومین بار بر اساس تکلیف قانون برنامه هفتم انجام می شود که در هفته قبل ابلاغ شد. منابع مالی متناسب سازی هم در بخش دوم قانون بودجه پیش بینی شده است که در هفتم خرداد ابلاغ شد.

اختصاص مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای واریزی اخیر

داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور روز گذشته در صفحه شخصی خود اعلام نمود: در اجرای قانون برنامه هفتم پیشرفت آیین نامه اجرایی ‎متناسب سازی حقوق بازنشستگان به تصویب هیات دولت رسید و مبلغ سه میلیون تومان به صورت علی الحساب به هر یک از ۲/۶ میلیون بازنشسته صندوق های لشگری و کشوری و ۴/۲ میلیون بازنشسته تامین اجتماعی در مجموع با ۲۰ ه.م.ت اعتبار پرداخت شد.

پاسخ به شبهه ای دیگر درباره سازمان برنامه و بودجه

همچنین برخی جریان های سیاسی نسبت به تخصیص بودجه به گروه های جهادی روستایی ایجاد شبهه کرده بودند که حسن چنارانی رئیس امور هماهنگی و تلفیق بودجه، سازمان برنامه و بودجه نیز در واکنش به این موضوع اعلام کرد:‌ همواره درخواست های زیادی از سوی دستگاه‌های اجرایی به سازمان برنامه واصل می شود و پس از کار کارشناسی، برخی تایید و با برخی مخالفت یا با اصلاحاتی انجام می شود. سازمان مجری قانون بودجه است و براساس قوانین و مقررات پاسخ دستگاهها را می دهد.

نحوه محاسبه همسان‌سازی حقوق وراث بازنشستگان

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری درخصوص مبلغ علی‌الحساب همسان‌سازی حقوق‌ها که به حساب بازماندگان بازنشستگان کشوری واریز شده است، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، به دنبال ابلاغ قانون برنامه هفتم توسعه و اجرای ماده ۲۹ آن، دولت به منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان، مکلف به اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق شد و برای سال اول با اجرای ۴۰ درصد قانون، صندوق بازنشستگی کشوری به صورت علی‌الحساب از ابتدای سال ۱۴۰۳ ماهانه باید یک میلیون تومان به هر یک از بازنشستگان پرداخت کند که البته طبق اعلام مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در روز چهارشنبه، قرار بر این شد که مبلغ علی‌الحساب قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری تا آخر همان روز یعنی چهارشنبه (۶ تیرماه) به حسابها واریز شود.

اما برخی بازماندگانِ بازنشستگان صندوق کشوری نسبت به میزان این پرداختی دچار ابهاماتی شدند چرا که رقم اعلامی صندوق یعنی ۳ میلیون تومان بابت معوقه علی‌الحساب همسان‌سازی به حساب آنها با مبلغی کمتر واریز شده است که رضا فیضی‌نژاد معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری در گفت‌وگو با ایسنا، در این زمینه اظهار کرد: مبلغ علی‌الحساب ۳ میلیون تومان مربوط به مستخدمینی است که تا پایان سال ۱۴۰۲ بازنشسته یا از کار افتاده شده‌اند لذا در مواردی که شخص بازنشسته فوت کرده باشد، این مبلغ به صورت مساوی بین وراث قانونی وی که تاکنون حقوق وظیفه دریافت می‌کردند تقسیم و پرداخت می‌شود.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید