سهامداران عدالت بخوانند | مرحله سوم سود سهام عدالت کی واریز می‌شود؟

طبق آخرین خبرهای رسیده هنوز زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص نشده است.


سهام عدالت

هنوز زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص نشده است، در حالی که سه شرکت هنوز به ارزش ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سود سهام عدالت خود را در سال ۱۴۰۱ پرداخت نکرده‌اند.

بخشی از سود سهام عدالت در حالی امسال کماکان پرداخت نشده است که این اتفاق برای نخستین بار در تاریخ سهام عدالت رقم می‌خورد که پرداخت سود این سهام سه‌مرحله‌ای شده است.

پیش‌تر وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس وعده داده بودند پس از واریز سود مرحله نخست و دوم در ابتدای زمستان و انتهای اسفند سال گذشته، پرداخت سود مرحله سوم سهام عدالت در خردادماه امسال انجام خواهد شد.

این در حالی است که، ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفته است: برخی از شرکت‌ها سود سهام عدالت مربوط به عملکرد مالی ۱۴۰۱ را به‌شکل کامل واریز نکرده‌اند و از این شرکت‌ها، ۴ شرکت همچون فجر انرژی خلیج فارس اعلام کردند برنامه افزایش سرمایه دارند و درخواست خود برای افزایش سرمایه را هم به‌روی سامانه کدال منتشر کردند.

دو شرکت، سود سهام عدالت را به‌صورت کامل واریز نکرده‌اند و اعلامی هم درباره افزایش سرمایه نداشته‌اند، بر این اساس به‌محض اینکه این سود مرحله سوم سهام عدالت به‌شکل کامل از سمت شرکت‌ها واریز شود، مجوز‌های لازم از شورای‌عالی بورس برای واریز اخذ خواهد شد، اما تا زمان تکمیل این وجه نمی‌توانیم برای واریز مرحله سوم زمان دقیق اعلام کنیم.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس ابراز کرد: سه شرکت همچنان سود سهام عدالت عملکرد مالی ۱۴۰۱ خود را پرداخت نکرده‌اند. متأسفانه تاکنون ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از سود سهام عدالت عملکرد مالی مربوط به سال ۱۴۰۱ شرکت‌ها وصول نشده است و اگر بتوانیم این سود را وصول کنیم با مجوز شورای‌عالی بورس تسویه سود سهام عدالت را خواهیم داشت.

مدیریت سهام عدالت به مردم واگذار می‌شود؟

اسفندماه ۱۴۰۰ بود که با مصوبه شورای عالی بورس نمادهای معاملاتی شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت متوقف شدند و این توقف تاکنون ادامه دارد.

در همین راستا پیش از این مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس گفته بود: نمادهای معاملاتی شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت از اسفند ۱۴۰۰ با مصوبه شورای عالی بورس متوقف شدند و این توقف ادامه دارد. چند موضوع در خصوص این نمادها مطرح است اول این که این شرکت‌ها باید طبق سازوکاری که شورای عالی بورس در ادامه مشخص خواهد کرد مجامع سنوات گذشته خود یعنی سال‌های مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۹۹، ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ و ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ را برگزار کنند.

عدم برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت که مجید عشقی رئیس سازمان بورس هم با اشاره به آن اظهار کرده بود: در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ اشکالاتی در ساماندهی برگزاری مجامع شرکت‌ها اتفاق افتاد که باعث شد روند برگزاری مجامع این شرکت‌ها متوقف شود. از سال ۹۹ هیئت مدیره این شرکت‌ها تجدید نشده و همان هیئت مدیره که مدت ماموریت‌شان تمام شده در این شرکت‌ها حضور دارند. بعد از آن‌که مردم در سال ۹۹ روش مدیریت سهام عدالت خود را انتخاب کردند در انتخاب اعضای هیئت مدیره هیچ نقشی نداشته‌اند. سال ۱۴۰۰ تصمیماتی توسط شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد اتخاذ شد که از برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که اعضای هیئت مدیره آنها توسط دولت تعیین می‌شود جلوگیری شد و به درستی جلوی این کار گرفته شد و مجامع اینها برگزار نشد.در نهایت هم پس از کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام ۷ آذر ماه ۱۴۰۲ نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی تصویب و ابلاغ شد و در راستای این مصوبه هم مجمع چند استان از جمله زنجان، خراسان شمالی و گیلان هم برگزار شد و آگهی دعوت به مجمع چند استان هم تاکنون منتشر شده است.

اما این طولانی شدن توقف معاملات نمادهای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت موجب شده بسیاری از سهامداران این نمادها از این موضوع ابزار نگرانی کنند. در همین راستا هم یکی از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دو سالی است که پول ما در سهام‌های استانی بلوکه شده است. چرا انقدر طولانی شده؟ مشکل کجاست؟ خواهش می‌کنم سهام‌های عدالت استانی زودتر باز شوند. لطفا پیگیری کنید.

در ادامه هم یکی دیگر از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان به ما گفت: از اسفند سال ۱۴۰۰ تا الان پول ما بلوکه شده و نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. لطفا برای بازگشایی نمادهای استانی سهام عدالت کاری انجام دهید. اگر بنا به توقف طولانی این نمادها بود باید نسبت به این موضوع پیش از توقف به سهامداران هشدارهای لازم داده می‌شد.

مدارک مورد نیاز فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

حاجی‌وند در خصوص مدارک مورد نیاز هم اظهار کرد: تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی، اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت، اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی و در صورتی که متوفی دارای وصیت نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز به آن اشاره شده است، ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت نامه نیز همراه با موارد ذکر شده ضروری است.

او همچنین بیان کرد: تاکید می‌شود فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث بدون پرداخت هیچ مبلغی کاملا رایگان است و پرداخت سود سهام عدالت متوفیان میان وراث زمانی انجام می‌شود که پرداخت عمومی برای سود سهام عدالت داشته باشیم.

  • پس کو سود سهام چیزی واریز نشده فقط حرفهای تکراری

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید