سید صولت مرتضوی وزیر کار در جلسه هئیت دولت سیزدهم اظهار داشت: با توجه به برنامه ریزیهای انجام گرفته دولت سیزدهم موفق به ایجاد سالانه بیش از یک میلیون فرصت شغلی شد. همچنین بر اساس آمارهای رسمی ارائه شده از سوی مراکز داخلی و خارجی، در طول این دوره کاهش نرخ بیکاری به ۷.۷ درصد رسید. این رقم یک رکورد تاریخی در تاریخ ایران اسلامی محسوب میشود. همچنین، نرخ بیکاری در ۲۶ استان به تکرقمی کاهش یافت.
وی ادامه داد: در استانهایی که نرخ بیکاری همچنان دو رقمی است، میزان کاهش نرخ بیکاری به شدت بیشتر از سایر استانها بوده است. این امر به دلیل عقبماندگی تاریخی و کمتوجهیهای گذشته در این استانها بوده است.
وزیر کار گفت: در حوزه تکافل اجتماعی، دولت سیزدهم با محور قرار دادن عدالت اجتماعی، بزرگترین خدمات را ارائه داده است. طرح ملی کالابرگ الکترونیکی طراحی، عملیاتی و اجرایی شد. در این طرح، به ۶۰ میلیون نفر از هفت دهک اول جامعه، در سه ماه متوالی، یارانه ۲۲۰ هزار تومانی با ۱۳ قلم کالا ارائه شد. سبد غذایی رایگان به ۱۳۶,۴۸۵ کودک مبتلا به سوءتغذیه و بستههای غذایی و بهداشتی به مادران دارای کودک شیرخوار در سه دهک اول جامعه با مبلغ ۶۰۰ هزار تومان ارائه شد.
وی ادامه داد: در حوزه بهداشت و درمان، پوشش بیمهای ۱۹۶ قلم داروی جدید فراهم شد و کلیه خدمات درمانی رایگان به بیماران خاص، شامل بیماران دیالیزی و هموفیلی، در بخش بستری و سرپایی با تعرفههای رایگان ارائه شد. همچنین، تولید ۱۲۰ قلم محصول دارویی جدید، از جمله ۴۴ قلم که برای اولین بار در کشور تولید شده است، از دیگر دستاوردهای این دولت است.
مرتضوی اظهار داشت: صندوق تأمین اجتماعی و بازنشستگی کشوری ۶۳ درصد افزایش یافت. همچنین، مستمری جویان تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام و سازمان بهزیستی افزایش ۱۸۳ درصدی داشته است.
تغییر دهک یارانه بگیران
تغییر در رفتارهای مالی خانوار یکی از معیارهای اصلی در تغییر دهک درآمدی است که البته در مواردی، مانند گردش مالی بالا به دلایل خاص، امکان اعتراض به آن وجود دارد و مشکل میتواند پس از رسیدگی وزارت کار برطرف میشود؛ اما خانوارهای عادی که رفتار مالی خطی و بدون تغییر دارند بهتر است برای حفظ دهک خود، از هرگونه گردش مالی کلان غیرمرتبط با درآمد و هزینه خانوار جلوگیری کنند.
در دهه ۸۰ و در زمان اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانهها، خوداظهاری خانوارها مبنای خوشهبندی قرار گرفت؛ اما در ادامه با تجهیز بانکهای اطلاعاتی جامع و استفاده از هوش مصنوعی، بهتدریج مبانی دهکبندی به اطلاعات و رفتارهای مالی خانوارها گره خورد.
در این میان، گرچه کاستیهایی مثلاً در حوزه املاک با معاملات مبتنی بر چک وجود داشت، اما برای کاهش میزان خطا، امکان درخواست بازبینی نیز برای خانوارهای معترض مدنظر قرار گرفت و اگر متولیان دهک بندی در وزارت کار به وظیفه خود عمل کنند، هرگونه تغییر در دهکبندی قابلاعتراض و پیگیری است.
معیارهای دهکبندی
مرجع دهکبندی خانوارها، بانک اطلاعاتی «پایگاه رفاه ایرانیان» است که در آن، اطلاعات خانوارها اعم از تعداد اعضا، مالکیت خودرو و گردش مالی همه اعضای خانواده مبنای آزمون وسع قرار میگیرد و بر اساس نتیجه این آزمون، رتبه خانوار در میان همه خانوارهای کشور به دست میآید.
شواهد حاکی از این است که این پایگاه هنوز اطلاعات بورس و اطلاعات مالکیت زمین و مسکن را بهعنوان مبانی اصلی دهکبندی مدنظر قرار نمیدهد و در حوزه گردش مالی نیز همچنان معاملات مبتنی بر چک را جداگانه دستهبندی نمیکند.
البته گردش مالی حاصل از همه این موضوعات در قالب واریز یا برداشت، بر دهکبندی تأثیر دارد. ازآنجاییکه ۹ دهک از کل ۱۰ دهک درآمدی کشور مشمول دریافت یارانه نقدی هستند و کالابرگ الکترونیک نیز فقط به ۷ دهک پایین اختصاص مییابد، این تغییرات مالی میتواند با جابهجا کردن دهک درآمدی خانوار، به قطع یا وصل شدن حمایتهای دولتی منجر شود.
چگونه به دهکبندی اعتراض کنیم؟
خانوارها میتوانند با مراجعه به درگاه دولت الکترونیک به نشانی https://my.gov.ir/، سامانه حمایت وزارت کار به نشانی https://hemayat.mcls.gov.ir یا از طریق شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ از دهک درآمدی خود مطلع شوند.
در گام دوم، اگر یک خانوار به دهک بندی معترض بود، میتواند با ثبت درخواست بررسی، اعتراض خود را به هرکدام از مبانی دهکبندی اعم از تعداد اعضای خانوار، اطلاعات بانکی، خودرو ثبت کند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.
بهعنوانمثال، اگر سرپرست خانوار از حساب خود برای مدیریت ساختمان یا تنخواهگردانی استفاده میکند، میتواند با ثبت اعتراض خواستار جداسازی تراکنشهای غیرمرتبط با خانوار شود؛ اما توجه به این نکته ضروری است که برای ثبت درخواست اعتراض، از متقاضی تعهد گرفته میشود که اطلاعات او در اختیار سازمان امور مالیاتی، سازمانهای حمایتی و نظام بانکی قرار گیرد و مبنای تصمیمگیری در خصوص اخذ مالیات، ارائه خدمات و تسهیلات درخواستی باشد.
یکی دیگر از عوامل تغییر دهک درآمدی، حضور فرزندان بالای ۱۸ سال دارای درآمد است که با بالا بردن سرانه درآمدی خانوار، منجر به تغییر دهک درآمدی میشود. در این مورد، عضو دارای درآمد میتواند با مراجعه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند https://my.gov.ir/ نسبت به جداسازی خود از خانوار اصلی اقدام کند تا دهک درآمدی خانوار به حالت قبل برگردد. البته در این وضعیت، یارانه فرد جدا شده به دلیل قرار گرفتن در دهک دهم حذف خواهد شد.