🔥17252

فوری/واریز سهمیه بندی بنزین جدید به حساب هر فرد | اجرایی شدن سهمیه بندی بنزین با کد ملی |

مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درخصوص برخی تصمیم‌گیری‌های اخیر در حوزه بنزین و سهمیه بندی بنزین که منجر به بروز سردرگمی یا نگرانی برای مردم شده


سهمیه بندی بنزین

سیستم سهمیه بندی بنزین در ایران به طور کلی به این صورت است که براساس نوع و کاربری خودروها، سه سطح قیمت‌گذاری متفاوت برای بنزین تعیین می‌شود. سهمیه بندی بنزین در سه سطح عبارتند از:سهمیه عادی، ،سهمیه ویژه و سهمیه خاص. مقادیر دقیق سهمیه بندی بنزین و هزینه‌های بنزین در هر سطح توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین می‌شود و ممکن است با گذر زمان تغییر کند. در طرح جدید قرار است سهمیه بندی بنزین به حساب هر فرد واریز شود. در ادامه به آخرین خبر از سهمیه بندی بنزین می پردازیم.

در بحث بنزین با دو صورت مساله مواجه هستیم، نخستین مساله این است که مردم برای سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه سوخت از کارت‌های شخصی استفاده کنند و کارت جایگاه کمتر باشد، به این دلیل که از یکسو آمار مصرف دقیق باشد و میزان مصرف مشخص شود و از سوی دیگر تا حدودی جلوی قاچاق گرفته شود. علت هم این است که برخی افراد کارت‌های سوخت را اجاره می‌دهند یا می‌فروشند و این‌ها به لب مرز رفته و زمینه‌ساز قاچاق سوخت می‌شود.

وی ادامه داد: این تکلیف بودجه ۱۴۰۲ بود که با پیشنهاد یکی از همکاران که شناخت دقیقی هم از حوزه پالایش و پخش داشت مطرح شد و حرف دقیقی هم است که وزارت نفت برود و بررسی و تدبیر کند که کارت‌های شخصی استفاده شود.

نماینده تهران در مجلس افزود: وزارت نفت برای اجرای این مصوبه در نخستین گام کارت‌های جایگاه‌ها را محدود کرد که به‌نظر من کار درستی نبود یا حداقل یک کار جامعی نبود چون معلوم بود که تا یک حدی می‌شود این را دنبال کرد و همین ازدحام‌ها قابل پیش‌بینی بود که من هم به مسئولین وزارت نفت گفته بودم که ممکن است این اتفاق بیفتد و خب عقب‌نشینی هم کردند و این در عمل نشان داد که تصمیم درستی نبود.

شریعتی در ادامه با اشاره به ورود به روند ناترازی تولید و مصرف بنزین در کشور، عنوان کرد: مساله دوم این است که از امسال تولید بنزین ما منفی شده است. به جهت اینکه در سال‌های گذشته دولت‌های قبل خیلی روی پالایشگاه‌سازی کار نکردند و پیش‌بینی افزایش تولید نداشتیم، از آن طرف مصرف افزایش پیدا کرده، با برطرف شدن کرونا به یکباره یک جهش هم ایجاد شد، خودروهای فرسوده را هم از رده مصرف خارج نکردیم و مصرف خودروهای داخلی هم که بالاست که مقصر این مساله واقعا مردم نیستند.

سهمیه بندی بنزین
سهمیه بندی بنزین

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: ما باید هرچه می‌توانیم تلاش کنیم با سیاست‌های غیرقیمتی جلوی مصارف مازاد و قاچاق را بگیریم و نکته دیگر اینکه درباره مصارف بیشتر از الگو هم باید تصمیم‌گیری کنیم. همانطور که در برق و گاز که جزو حامل‌های انرژی هستند می‌گوییم یک سطحی از مصرف تحت پوشش یارانه باشد، مثلا ۷۰ تا ۷۵ درصد مصارف را یارانه‌ای درنظر می‌گیریم و کسی که بالاتر از الگو و استاندارد مصرف می‌کند هزینه بیشتری بدهد؛ در این زمینه هم باید به چنین تصمیمی برسیم. چرا هزینه واردات بنزین را همه مردم باید بدهند اما آن کسی که پرمصرف‌تر است و چند خودرو دارد، نباید هزینه‌اش را بدهد؟

شریعتی ادامه داد: برای اینکه بخواهیم این نظام را پیاده کنیم اول باید دسترسی‌ همه مردم را به بنزین ایجاد کنیم، چون برخلاف گاز و برق الان عامه مردم دسترسی به بنزین ندارند، در واقع حدود ۵۰ درصد خانوارهای کشور خودرو ندارند و این‌ها عملا دسترسی ندارند و نمی‌توانیم نظام الگوی مصرف را پیاده کنیم.

وی افزود: ابتدا باید توزیع را عمومی کنیم، یعنی به هر کدملی سهمیه بنزین یارانه‌ای بدهیم، آن‌هایی که خودرو دارند مصرف می‌کنند و آن‌هایی که ندارند، بفروشند. اگر این را پیاده کردیم قادر خواهیم بود مصرف بالاتر از سهمیه را بگوییم هرکسی مصرف مازاد دارد هزینه‌اش را بدهد. در این شرایط دولت یک سهمیه مساوی به همه با قیمت یارانه‌ای می‌دهد، قیمت را هم افزایش نداده و اثری بر تورم ندارد.

شریعتی با اشاره به اثرات اجرای چنین راهکاری، گفت: در این شرایط دولت موظف است بنزین یارانه‌ای را بدهد؛ در نتیجه دولت بنزین را قیمت گذاری نکرده، گران نکرده و اثر تورمی ندارد. نظام توزیع عادلانه است پرمصرف‌ها هزینه بیشتری می‌دهند. این یک کار درستی است که جلوی قاچاق را می‌گیرد.

وی تصریح کرد: این توزیع هم باید بیاید روی کارت بانکی اجرایی شود، چرا؟ چون شبکه قابل اطمینان، قابل رصد، قابل کنترل است زیرساخت‌هایش هم موجود است. هزینه‌اش را هم نیاز نیست دولت بپردازد چراکه با توجه به انجام تراکنش‌ها و آورده‌ای که برای بانک خواهد داشت، خود بانک نسبت به تامین زیرساخت و امکانات اجرایی اقدام خواهد کرد.

  • بااین‌وصفا‌این‌سهمیه‌بندی‌بنزین‌برای‌سرپرست‌خانوار
    نباشدبرای‌فردا‌فردمردم‌باشدازروز‌تولدتااخرین‌روز‌حیات‌

  • حیدرروحانی

    کاردرستی هست هرکس خودروداره مصرف میکنه هرکس خودرو نداره پولش بگیره

  • به هر نفر اگه بدن خیلی خوب میشه
    جداقل پول کرایه مایی که ماشین نداریم

  • ایران نژاد

    بجای لاین همه فشار که به مردم می آورید خودرو سازان را مجبور کنید سیستم سوخت و خودرو رانا بروز کنند تا مصرف کم شود همه فشار روی مردم است خودرو ساز مفتش می خوره

  • نه باید به ماشین سوخت بدهندنه فرد چرایارانه به همه نمیدهند بنزین می‌خواهند بدهند و بازار سیاه بوجود بیاورند در این میان بخور بخور بعضی ها بهتر شود

  • امیرحسین

    بدون تحقیق بنزین سهمیه هر خودرو و هر خانواده را درسیستان وبلوچستان در هرماه کم کرد و کرد 150لیتر در هر ماه آخه چطور در یکماه با وجود داشتن سه فرزند مدرسه ای سرویس دهی و کارهای روزانه در یکماه بنزین کفاف نمی‌کند فکر اینو نمی‌کنیدیا اینکه برادرم در خونه اش طفل وبچه بیمار داشته باشد و رفت آمد به مرکز استان بخاطر پزشک معالجش که بچه زیر نظر هست در هر ماه دومرحله باید برود از کجا دارند خانواده هایی که اینجور مشکلات رو دارن کمر ما شکست از بنزین آزاد گرفتن ها خدا باعث وبانیش رو بدترین دردها بدهد تا بفهمند مردم این استان چه می کشند و چه گناهی کردن

  • ناشناس

    از نظر من این سوخت باید شامل حال همه باشد چه ماشین دار چه بی ماشین مگر حالا گهی کارت میگیرن تاکسی ها کرایه رو بالا نمیبرن همین الان بگن سوخت یک ریال گرون شد اول از همه کرایه تاکسی بالا میشه نمیشه باهاشون حرف زد خدا بهتون عقل بده حق فقرا رو دوبرابر باید پرداخت کنیم از این ور کرایه وبدون کارت سوخت این هم شد عدالت دیگه از فقرا هم توقع دارید

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید