متقاضیان برای دریافت وام ودیعه مسکن باید اطلاعات خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کرده و از سامانه خودنویس و یا مشاوران املاک کد رهگیری دریافت کرده و در سامانه طرحهای جامع مسکن برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن ثبت نام کنند.
طبق گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، متقاضیانی که شرایط آنها تایید شده باشد ظرف ۲۴ ساعت میتوانند بانک و شعبه مورد نظر را انتخاب کنند.
حسین جنتی، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه روند پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در استان تهران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روند بهتری پیدا کرده است گفت: همکاری بانکها باید با توجه به ورود به فصل تابستان بهتر شود و متقاضیان بیشتری باید تسهیلات دریافت کنند.
وی ادامه داد: به استناد ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن و با هدف حمایت از مستاجران بانکها ملزم به پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در تهران تا مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان هستند.
جنتی اظهار کرد: از جمله شرایط پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن متاهل بودن و یا خانم مجرد بالای ۳۰ سال و آقای مجرد بالای ۴۵ سال فاقد مسکن و یا زمین است که در این بخش باید فرم ج آنها سبز باشد.
مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران تاکید کرد: متقاضیان برای دریافت این تسهیلات بانکی باید اطلاعات خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کرده و از سامانه خودنویس و یا مشاوران املاک کد رهگیری دریافت کرده و در سامانه طرحهای جامع مسکن برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن ثبت نام کنند.
او افزود: ۲۴ ساعت بعد از ثبت نام در صورت داشتن شرایط متقاضی میتواند اقدام به انتخاب شعبه و بانک مورد نظر خود کند.
در چند سال گذشته، بازار مسکن، همچون سایر بخش های اقتصاد کشور ما، درگیر مشکلی به نام تورم بوده و به همین دلیل، شاهد بحران افزایش شدید قیمت ها در بازار مسکن، در کنار سایر بخش های اقتصاد بوده ایم. این مساله، باعث شده تا قشر گسترده ای از افراد جامعه، توانایی خرید مسکن متناسب با نیاز های خود را از دست داده و در نتیجه، به اجاره نشینی روی بیاورند.
این مشکلات، سبب شد تا دولت، برای مقابله با آن ها و کنترل بازار مسکن، وارد عمل شود و اقدام به راه اندازی سامانه مسکن ملی و اعطای وام ساخت و خرید مسکن از طریق این سامانه نماید. البته، از آنجا که ثبت نام کنندگان مسکن ملی ۱۴۰۱، همانند ثبت نام کنندگان سال های گذشته، باید دارای شرایطی بوده و برای اثبات این شرایط، مدارکی را ارائه نمایند، ضروری است تا از این مدارک و نحوه بارگذاری آن ها، مطلع بود.
به همین دلیل، در این مقاله، به معرفی مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی پرداخته؛ سپس، نحوه بارگذاری و ارائه اصل آن ها را توضیح داده و به ارائه نکات مشاوره ای در خصوص این مدارک، می پردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.
مدارک لازم برای ثبت نام مسکن ملی
تداوم مشکلات مربوط به کمبود عرضه مسکن، در مقابل افزایش تقاضا برای آن، در سال های اخیر و گسترش نارضایتی های عمومی، به ویژه در میان قشر ضعیف و کم درآمد جامعه، باعث شد تا دولت، برای مقابله با این مشکلات و کنترل بازار مسکن، وارد عمل شود. سیاست های دولت، برای کنترل بازار مسکن و قیمت ها، در دو شکل کلی، اجرایی شده است:
از یک سو، دولت سعی کرده تا با راه اندازی سامانه هایی، همچون سامانه املاک و اسکان، بانک اطلاعاتی جامعی را از وضعیت املاک و مسکن کشور جمع آوری کند. همچنین، با اعمال مالیات بر خانه های خالی و فشار بر صاحبان این املاک، آن ها را وادار به وارد کردن املاک خود به بازار مسکن نماید تا به این ترتیب، در دراز مدت، با افزایش عرضه در مقابل تقاضا، موجبات کاهش قیمت در بازار مسکن گردد.
از سوی دیگر، سیاست کوتاه مدت دولت در بازار مسکن، کمک به اقشار ضعیف جامعه، با راه اندازی سامانه هایی همچون سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن و سامانه مسکن ملی بوده، که مورد اول، به منظور پرداخت وام اجاره خانه و دومی، با هدف ارائه تسهیلات ساخت و خرید مسکن، راه اندازی شده است.
سامانه مسکن ملی tem.mrud.ir، همانند سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن، سامانه ای با هدف اجرای این طرح بوده که با ابتکار دولت یازدهم و دوازدهم از سه سال پیش، آغاز به کار کرده و هدف آن در نهایت، واگذاری ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، به متقاضیان واجد الشرایط می باشد. سیاست سامانه مسکن ملی، بر فراهم کردن زمین و ارائه تسهیلات ساخت مسکن، به متقاضیان واجد الشرایط می باشد.