کمبود سهمیه بنزین سوپر، به یکی از چالش های اساسی این روزهای کشور تبدیل شده است. در دولت گذشته، شاهد کمبود و حتی نایاب شدن سهمیه بنزین سوپر در کشور بودیم که این موضوع به یکی از چالش های اساسی و مهم کشور تبدیل شد.
در ماههای اخیر، رانندگان ایرانی به ویژه صاحبان خودروهای مدرن و توربوشارژ با مشکل جدی کمبود بنزین سوپر مواجه شدهاند و نگرانی و اعتراض آنها به فضای مجازی نیز کشده شده است.
این کمبود باعث افزایش قیمت مکملهای افزایش اکتان و نگرانی از آسیب دیدن موتور خودروها نیز شده است.
به نظر میرسد بنزین سوپر با مشکل کاهش تولید مواجه شده. اما چرا؟ مسئولین دلایل مختلفی از جمله تعمیرات پالایشگاهها، قطع واردات و اهمیت کمتر تامین این نوع بنزین نسبت به بنزین معمولی را مطرح میکنند.
کمبود سهمیه بنزین
اردیبهشت امسال زمانی که وزیر نفت از تولید بنزین از متانول و انعقاد قراردادی ۲.۷ میلیارد دلاری برای تولید بنزین با پتروشیمیها با هدف رفع بخشی از کمبود بنزین خبر داد، زنگ خطر برای بسیاری به صدا درآمد.
این خبر، شایعاتی مبنی بر بازگشت بنزین پتروشیمی را پس از ۱۲ سال تقویت کرد. بنزینی که در گذشته به دلیل کیفیت پایین و آلودگی بالا، مشکلات زیست محیطی و بهداشتی بسیاری ایجاد کرده بود.
در حالی که استاندارد آلایندگی سوخت در جهان به سطح یورو ۶ رسیده و ایران عموما از سوخت یورو ۴ استفاده میکند، این سوال مطرح میشود که آیا مسئولین با جایگزینی بنزین پتروشیمی، به دنبال کاهش هزینهها و افزایش سود خود هستند؟
هدایت الله خادمی عضو پیشین کمیسیون انرژی مجلس میگوید: بهطور قطع نمیتوان گفت که بنزین پتروشیمی وارد شبکه توزیع شده است، اما با توجه به کمبود شدید بنزین سوپر و افزایش گلایههای مردم، این احتمال وجود دارد که دولت برای حل این مشکل، دست به چنین اقدام خطرناکی زده باشد.
عدم عرضه بنزین سوپر و جایگزینی شایعهپردازانه بنزین پتروشیمی، یک فاجعه ملی است که صنعت خودرو و اقتصاد کشور را به لرزه انداخته است. تمام خودروهای مدرن، از توربوشارژ گرفته تا وارداتیهای جدید، برای حفظ کارایی و طول عمر خود به بنزین سوپر نیاز مبرم دارند.
وزیر نفت کمبود بنزین سوپر را تایید کرده، اما اعلام کرده که کشور در کل با کمبود بنزین مواجه نیست.
از طرف دیگر، سخنگوی کمیسیون انرژی اعلام کرده که پالایشگاههای شازند و اصفهان به زودی تولید بنزین سوپر را از سر خواهند گرفت. با این حال، تاکنون این وعده عملی نشده است.
باوجود آنکه بنزین سوپر، نقش بسیار مهمی در محیط زیست و کارایی خودرو دارد، اما شواهد نشان می دهد که نزدیک ۳ ماه است که هیچ خبری از بنزین سوپر در جایگاه های سوخت نیست. بسیاری از پمپ بنزین های پایتخت، بنزین سوپر ندارند و زمانی که از آن ها سوال می شود در پاسخ می گویند که فقط بنزین معمولی در این جایگاه عرضه می شود. چنین موضوعی سبب ایجاد مشکلات گسترده برای خودروداران توربو شده است و دارندگاه این خودرو فقط باید از بنزین سوپر استفاده کنند. همین امر سبب شد تا بازار داغ فروشمکمل های سوخت، دوباره رواج پیدا کند. اگر تا چندی پیش، از استفاده مکمل ها در باک خودرو، خودداری می کردید، اکنون مجبور هستید تا این ماده را اضافه کنید تا بنزین شمات حکم بنزین سوپر را داشته باشد. موضوع اما اینجاست که به نظر میرسد با توجه به این که بسیاری از جایگاههای سوخت بنزین سوپر ندارند.
سهمیه بنزین این خودروها قطع شد
سید کاظم عزیزی، اظهار داشت: ۳۰۰هزار وانتبار فاقد بیمه در نوبت بعدی اجرای طرح عدم برخورداری از سهمیه سوخت قرار میگیرند.
وی بیان کرد: در مرحله سوم از اجرای ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، وانت بارهای فاقد بیمه مشمول اعمال عدم تخصیص سهمیه سوخت قرار میگیرند و در همین راستا اطلاعات کامل ناوگان وانت بارهای کشور که نزدیک به ۳ میلیون دستگاه بوده است از حیث دارا بودن بیمه نامه شخص ثالث بررسی شد که مشخص گردید بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه وانت بار کشور یعنی بیش از ۱۰ درصد از این ناوگان عمومی فاقد بیمه شخص ثالث بودهاند.
عزیزی با بیان اینکه اطلاع رسانی به این گروه از ناوگان از ماههای گذشته آغاز شده است و بخشی از این خودروها پس از اطلاع رسانی اقدام به اخذ بیمه نامه نمودهاند، بیان کرد: آمار و اطلاعات مربوط به دریافت کنندگان بیمه شخص ثالث، به زودی اعلام خواهد شد.
مجری طرح ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث با بیان اینکه مطابق این ماده قانونی، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور هر گونه کارت سوخت و تخصیص سهمیه سوخت برای خودروهای فاقد بیمه نامه جلوگیری به عمل آورد و در تبصره ذیل این ماده بیمه مرکزی و فراجا مکلف شدهاند تا اطلاعات وسایل نقلیه را به صورت برخط در اختیار ستاد قرار دهند، اظهار کرد: با محوریت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و حضور فعال و همکاری دستگاههای اجرایی مرتبط از جمله بیمه مرکزی، فراجا و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، این ماده قانونی عملیاتی شد و طرح ابتدا در حوزه ناوگان گازوئیل سوز اجرایی شد و سپس تاکسیهای درون و برون شهری فاقد بیمه مشمول عدم برخورداری از سهمیه سوخت قرار گرفتند و هم اکنون نیز طرح در بخش وانت بارهای فاقد بیمه در حال اجراست.
معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در رابطه با تأثیر اجرای این ماده قانونی در مراجعه دارندگان ناوگان فاقد بیمه جهت اخذ بیمه نامه شخص ثالث گفت: این ماده قانونی یکی از مهمترین مواد قانونی جهت هشدار عملی به جامعه هدف برای دریافت بیمه نامه شخص ثالث میباشد و اثرات اجرای آن در این خصوص تاکنون مشهود و ملموس بوده است، اظهار کرد بیش از نیمی از دارندگان ناوگان گازوئیل سوز فاقد بیمه طی ۱۰ ماه سپری شده از اجرای این طرح، اقدام به دریافت بیمه نامه نموده و تخصیص سهمیه سوخت آنها به روال عادی بازگشته و مابقی همچنان مشمول عدم تخصیص سهمیه سوخت میباشند همچنین در حوزه تاکسی نیز طی دو ماه اخیر که طرح اجرا شده است بیش از ۲۰ درصد مخاطبین جهت دریافت بیمه نامه اقدام نموده و مجدداً از سهمیه سوخت برخوردار شدهاند.
عزیزی در ادامه با بیان اینکه این طرح در ادامه برای سایر ناوگان فاقد بیمه شخص ثالث کشور اجرایی خواهد شد، اظهار کرد مطابق مفاد قانون بیمه شخص ثالث حرکت وسیله نقلیه بیمه نامه شخص ثالث ممنوع بوده و ارائه هرگونه خدمات به وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه ممنوع میباشد لذا هموطنان عزیز علاوه بر اینکه ضرورت دارد نسبت به تهیه بیمه نامه شخص ثالث و تمدید به موقع آن اقدام کنند لازم است تا نسبت به درج صحیح و دقیق اقلام اطلاعاتی در بیمه نامه اطمینان حاصل کنند تا در احصاء و تفکیک ناوگان دارای بیمه نامه و فاقد بیمه نامه، مورد شناسایی دقیق واقع شوند.