🔥26

راه‌های پیشگیری از آلزایمر | با این کارها به جنگ آلزایمر بروید!

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های روغن ماهی ممکن است به افرادی که در معرض خطر ژنتیکی بالا برای بیماری آلزایمر هستند کمک کند.


آلزایمر

پژوهشگران می‌گویند گرچه مکمل روغن ماهی ممکن است به افرادیی که در معرض خطر ژنتیکی بالا برای بیماری آلزایمر هستند کمک کند. اما این اثر سودمند برای افراد سالمند رخ نمی‌ٔهد.

این مطالعه شامل ۱۰۲ نفر، حداقل ۷۵ سال می‌شد که میزان‌های پایین اسید‌های چرب امگا ۳ داشتند، اما سالم بودند، به نیمی از آن‌ها مکمل روغن ماهی روزانه و به نیمی دارونما داده شد.

پس از سه سال، اسکن مغزی با ام‌آرآی تفاوت معنی داری را در پیشرفت ضایعات ماده سفید مغز بین دو گروه نشان نداد.

اما زمانی که این پژوهشگران فقط به شرکت‌کنندگانی که حامل ژن مرتبط با آلزایمر بودند نگاه کردند، کاهش چشمگیری در زوال سلول‌های مغز مشاهده کردند.

این پژوهشگران می‌گویند یک کارآزمایی بالینی بزرگتر ممکن است گام بعدی باشد.

به گفته این پژوهشگران گرچه مکمل روعن ماهی ماده مضری نیست، اما جمعیت عادی لازم نیست برای پیشگیری از زوال عقل از این مکمل استفاده کنند.

پیشگیری از آلزایمر با رژیم غذایی سالم

واقعا برای پیشگیری از آلزایمر چه بخوریم؟ برخی شواهد نشان می‌دهند که می‌توان از رژیم غذایی مدیترانه‌ای به‌عنوان رژیم غذایی پیشگیری از آلزایمر یاد کرد. چراکه پیشگیری از آلزایمر با این خوردنی‌ها امکان‌پذیر است:

غلات کامل

میوه‌ها و سبزیجات به‌خصوص انواع توت

ماهی و صدف

آجیل

انواع ادویه به‌خصوص زردچوبه

روغن زیتون و سایر چربی‌های سالم مانند روغن کنجد و کانولا

این مواد غذایی حاوی فیبر و آنتی‌اکسیدن فراوانی هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند با رادیکال‌های آزاد عامل استرس اکسیداتیو سلول‌های مغز مبارزه کنند و مانع از تحلیل و زوال عقل شوند. پیشگیری از آلزایمر با تغذیه را دست کم نگیرید!

انجام تمرین‌های جلوگیری از آلزایمر

داشتن یک مغز فعال ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد. تمرینات ذهنی که به فعال نگهداشتن مغز کمک می‌کنند عبارتند از:

گوش‌دادن به رادیو

خواندن روزنامه و حل جدول برای جلوگیری از آلزایمر

چینش پازل یا حل بازی سودوکو

یادگیری یک زبان جدید

طبیعت‌گردی و بازدید از موزه‌ها

به نظر می‌رسد که انجام این کارها به ایجاد نورون‌ها و مسیرهای عصبی جدید کمک می‌کند. در نتیجه در جلوگیری از آلزایمر و تقویت حافظه موثر است.

پیشگیری از آلزایمر با ورزشی هوازی

وقتی افراد مسن به ورزش هوازی می‌پردازند، علائم روانی و رفتاری آن‌ها بهبود می‌یابد. طبق گفته کلینیک مایو، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند ۳۰ دقیقه ورزش در روز مانند پیاده‌روی یا پیلاتس برای پیشگیری از آلزایمر در سالمندی بسیار مهم است.

یک مطالعه هشت‌ساله ارتباط بین عملکرد ذهنی و فعالیت بدنی را در ۶۰۰۰ زن ۶۵ سال به بالا مورد بررسی قرار داد. نتایج آن نشان داد که زنان فعال‌تر نسبت به زنان کم‌تحرک کمتر در معرض خطر کاهش قدرت و عملکرد ذهنی بودند. بنابراین، پیشگیری از آلزایمر با ورزش واقعا امکان‌پذیر است.

تجربه نشان داده است که انجام تکنیک‌های تمدد اعصاب و ذهن‌آگاهی مانند یوگا و تایچی روی پیشگیری از آلزایمر موثر است، چراکه باعث کاهش استرس می‌شوند.

داروهای طب سنتی پیشگیری از آلزایمر

تجربه نشان داده است که پیشگیری از الزایمر در طب سنتی غیرممکن نیست. برخی از راه‌های پیشگیری از آلزایمر در طب سنتی عبارتند از:

طب‌سوزنی

ماساژدرمانی

آروماتراپی یا عطردرمانی

مصرف داروهای گیاهی مانند جینکو، هوپرزین آ، جینسنگ، بادرنجبویه، باکوپا و وینپوستین

خوشبختانه امروزه داروهای گیاهی ذکرشده در قالب قرص گیاهی پیشگیری از آلزایمر به بازار عرضه شده‌اند. در مورد مصرف آن‌ها با متخصص طب سنتی مشورت کنید.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید