بر همین اساس، این خودروساز طرح ثبت درخواست ریرا، اولین خودرو کراساوور (CUV) ملی و برخی دیگر از محصولات خود را از هفته آینده آغاز خواهد کرد.
با توجه به اینکه افتتاح حساب وکالتی به مبلغ ۲۳۰ میلیون تومان، از الزامات شرکت در این طرح برای متقاضیان عادی است، به منظور ایجاد فرصت برابر، این شرکت مهلت یک هفتهای را برای افتتاح حساب وکالتی توسط متقاضیان عادی درنظر گرفته است.
طرحی که شرایط مشارکت در آن در اطلاعیهای منتشر خواهد شد، مشمول متقاضیان عادی، مشمولان طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و مشمولان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده است.
خودروهای قابل عرضه در این طرح شامل ریرا، راناپلاس، پژو ۲۰۷ دستی و گروه محصولات تارا، سورن پلاس بنزینی و هایماست.
حدود دو هفته پیش، مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ایران خودرو برگزار شد و در جریان این رویداد، علیمردان عظیمی، مدیر عامل این گروه خودروسازی با اشاره به عملکرد و دستاوردهای این شرکت در سال گذشته و این برهه از سال جاری، از عرضه پژو ۲۰۷ صندوق دار در آینده نزدیک خبر داد. در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت به اعلام جزئیات اعلامی از عرضه این محصول میپردازیم.
علیمردان عظیمی با بیان اینکه در مسیر تحقق شعار امسال، برنامه افزایش ۲۷ درصدی تولید در دستور کار ایران خودرو قرار گرفته است، ابراز داشت که شروط تحقق تولید سال ۱۴۰۳، تامین ارز به میزان مورد نیاز و بهروز آوری قیمت محصولات است. همچنین وی با اشاره به رویکرد ایران خودرو برای تحقق تولید و عرضه خودرو در سال ۱۴۰۳، تمرکز تولید بر محصولات اقتصادی را اولین برنامه ایران خودرو در سال جاری دانست.
به گفته عظیمی در نیمه دوم سال جاری اولین عرضه پژو ۲۰۷ صندوق دار، آغاز خواهد شد. پژو ۲۰۷ صندوقدار همانند ۲۰۷i هاچبک، فیسلیفتی از برادر قبلی خود یا همان پژو ۲۰۶SD است.
این محصول از سال ۱۳۹۷ و همزمان با آغاز تحریمهای صنعت خودرو روی خط تولید ایران خودرو قرار گرفت؛ اما پس از مدت کوتاهی از سبد محصولات این شرکت حذف شد. همچنین پژو ۲۰۷ صندوقدار همانند ۲۰۷i هاچبک جزو محبوبترین محصولات ایران خودرو خواهد بود.
خبر عرضه مجدد پژو ۲۰۷ صندوق دار برای اولین بار در آذر ماه سال گذشته و توسط مهدی رادمنش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین ایران خودرو اعلام شد. طبق اظهارات وی با توجه به استقبال خوبی که طی دو سال تولید این خودرو از سوی مشتریان شد، مجدد این شرکت تصمیم گرفته ۲۰۷ صندوق دار را با مشخصات فنی جدید در بازار عرضه کند.
۲۰۷ صندوق دار جدید احتمالاً با پیشرانه TU۵ پلاس و گیربکس اتوماتیک وارد بازار میشود. پیشرانه TU۵ پلاس از نوع تنفس طبیعی و حجم موتور ۱۶۰۰ سیسی بوده که قادر به تولید حداکثر قدرت ۱۱۳ اسببخار و ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور است. این پیشرانه احتمالاً با گیربکس ۶ سرعته AT ترکیب خواهد شد تا قدرت تولیدی را به محور جلو منتقل کند.
هنوز آپشنها و امکانات رفاهی پژو ۲۰۷ صندوق دار جدید اعلام نشده است، با این حال با توجه به لزوم رعایت استانداردهای ۸۵گانه توسط خودروسازان داخلی، احتمالاً ۲۰۷ صندوق دار جدید نسبت به نسخه قبلی دارای امکاناتی همچون کنترل پایداری، کنترل کشش، نشانگر تعویض دنده (GSI)، سنسور نور و باران، سنسور پایش فشار باد تایرها (TPMS) و سیستم کنترل حرکت در سربالایی باشد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در نهایت با اشاره به رویکرد همه شرکتهای خودروسازی دنیا در جهت برقی سازی و هیبریدی کردن مجصولات خود، اعلام کرد که در نیمه اول سال ۱۴۰۴ ری را برقی و تارای هیبرید به تولید خواهند رسید.
در شرایط فعلی مسلما نمیتوان کسی را در کشور ما یافت که حداقل یک بار سوار پژو ۲۰۶ نشده باشد و یا لااقل نام آن را نشنیده و یا اینکه آن را از نزدیک ندیده باشد. حتی صرف اشاره به چنین موضوعی ممکن است یک علامت تعجب بزرگ را در ذهن شما ایجاد کند که اصلا چرا باید در اینجا به یک چنین موضوعی اشاره شود!
دلیل این امر صرفا یادآوری میزان فروش و محبوبیت پژو ۲۰۶ در میان مشتریان ایرانی است که طی مدت زمان حدود بیست سال، روزبهروز بر میزان محبوبیتش در بازار ایران افزوده شده و همچنان به عنوان یکی از محصولات کلیدی و استراتژیک شرکت ایران خودرو به فروش بالای خود ادامه میدهد. احتمالا از این نکته نیز اطلاع دارید که شرکت پژو فرانسه مدل ۲۰۶ را صرفا به عنوان یک هاچبک کوچک طراحی کرده و به هیچ عنوان قصد نداشت نمونه سدان یا صندوقدار آن را روانه بازار کند.
اما اصرار شریک ایرانی و توجه به این مهم که فروش خودرو سدان خانوادگی در میان مشتریان پارسی با استقبال گستردهتری روبرو خواهد شد، کمپانی فرانسوی پژو را جهت نشان دادن چراغ سبز به تولید نسخه صندوقدار پژو ۲۰۶ توسط ایران خودرو مجاب ساخت. نهایتا پروژه مشترک ایران خودرو و پژو تحت عنوان پژو ۲۰۶ صندوقدار در سال ۸۶ با حواشی نسبتا فراوان پیرامون هزینههای این پروژه به مرحله تولید و عرضه به مشتریان رسید.
پژو ۲۰۶ صندوقدار رفته رفته جای خود را در میان مشتریان باز کرد و امروزه در کنار مدل هاچبک و البته با قیمت بالاتر، جزو پرفروشترین محصولات شرکت ایران خودرو به شمار میرود.با این حال مسئولان بزرگترین کمپانی خودروسازی ایران که فروش بالای پژو ۲۰۶ SD زیر دندانشان مزه کرده بود، تصمیم گرفتند تا پژو ۲۰۶ پلاس را تحت عنوان پژو ۲۰۷ به مشتریان ایرانی عرضه کنند. این محصول نیز طبق انتظار با استقبال گسترده روبرو شد و قیمت آن به طرز غیرمنطقی بالاتر از پژو ۲۰۶ معمولی قرار گرفت. نهایتا در سال ۹۶ شرکت ایران خودرو جدیدترین حربه خود را بر پیکره پژو ۲۰۶ وارد آورد و نام مدل پژو ۲۰۷ اتوماتیک صندوقدار را در سبد محصولات خود جای داد و نخستین سری این محصول را از پاییز ۹۷ به دست مشتریان رساند.
پژو ۲۰۷ مدل فیس لیفت ۲۰۶ است که در فرانسه با نام ۲۰۶+ شناخته میشود و به همین دلیل تعجبی ندارد که مشخصات فنی مشابهی با پژو ۲۰۶ داشته باشد.
این خودرو با دو بدنه هاچبک و سدان (صندوقدار) در کارخانه ایران خودرو تولید میشود و از موتور ۱.۶ لیتری TU۵ چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ استفاده میکند. قبل از ۲۰۷، این موتور فقط در پژو ۲۰۶ و آن هم فقط تیپ ۵ استفاده میشد. حجم دقیق پیشرانه پژو ۲۰۷ ایرانی، ۱۵۸۷ سی سی است و حداکثر قدرتش به ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور بر دقیقه میرسد و میتواند ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه گشتاور تولید کند.
ایران خودرو برای پژو ۲۰۷ دو جعبه دنده در نظر گرفته، یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک که قدرت موتور را به چرخهای جلو منتقل میکنند. حداکثر سرعتی که میتوان با این خودرو رانندگی کرد، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است. وزن پژو ۲۰۷ دستی ۱۰۸۷ کیلوگرم است و مدل اتوماتیک ۱۱۱۳ کیلوگرم وزن دارد. ۲۰۷ ایرانی با استفاده از جعبه دنده دستی به ۱۱.۶ ثانیه زمان برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیاز دارد، در حالی که شتاب پژو ۲۰۷ اتومات یک ثانیه کندتر است و بعد از گذشت ۱۲.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. این شتاب برای خودرو تولید داخل، قابل قبول به نظر میرسد.
پژو ۲۰۷ که در ایران خودرو ساخته میشود، برعکس نسخه فرانسوی، روی همان پلتفرم ۲۰۶ تولید شده و ۳۹۰۰ میلیمتر طول، ۱۶۸۰ میلیمتر عرض و ۱۴۶۸ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله بین دو محور ۲۴۴۳ میلیمتر است. هزینه بنزین و مصرف سوخت ترکیبی این ماشین اقتصادی است و برای طی کردن ۱۰۰ کیلومتر راه با جعبه دنده دستی، فقط ۶.۱ لیتر بنزین میسوزاند، البته مصرف بنزین ۲۰۷ با گیربکس اتوماتیک کمی بیشتر و ۷.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. بنزین مورد نیاز در یک باک ۵۰ لیتری ذخیره میشود. از پژو ۲۰۷ هاچبک مثل بقیه خودروهای این کلاس نباید انتظار فضای بار زیادی داشت و صندوق آن فقط گنجایش ۲۴۵ لیتر بار را دارد.
سیستم تعلیق پژو ۲۰۷ به خشکی ۲۰۶ است، البته صندلیهای راحتتر و فرمانپذیری بهتر باعث میشود تا این ایراد کمتر به چشم بیاید. با این حال، اگر اهل سرعت هستید، برای پیشگیری از چپ شدن خودرو، کمکفنرها را عوض کنید. آن طور که رانندگان و مالکان پژو ۲۰۷ میگویند، حرارت پیشرانه با گیربکس اتومات از جعبه دنده دستی بیشتر است. همچنین شتاب پژو ۲۰۷ اتوماتیک و قدرتش در سربالاییها کمتر است و موتور سر و صدای بیشتری تولید میکند.
جالب است بدانید که پژو ۲۰۷ صندوقدار پیش از ایران توسط شرکت دانگ فنگ در کشور چین نیز تولید میشده است. بنابراین این پروژه را نمیتوان جزو خلاقیتهای ناب شرکت ایران خودرو به حساب آورد.
طرح بدنه پژو ۲۰۶ هاچبک در هنگام عرضه اولیه از سوی کمپانی پژو بسیار مورد توجه مشتریان در ایران و جهان قرار گرفت و از آن به عنوان یکی از زیباترین سبکهای دوران خود یاد میشد. مدل ۲۰۶ پلاس نیز گرچه با ارائه بهروزرسانیهای ظاهری توانست تا حدودی موجب مدرنتر به نظر رسیدن ظاهر پژو ۲۰۶ شود، اما به هر حال آن تناسب و هماهنگی ظاهری که در پژو ۲۰۶ موجود بود را تا حدودی بر هم زد و جلوهای نسبتا فانتزیتر به این محصول بخشید. البته در کشور ما به دلیل عدم تنوع محصولات اقتصادی، این بهروزرسانی کاملا با سلیقه مشتریان جور از آب درآمد و موجب استقبال مناسب خریداران از ۲۰۷ شد و قیمت بالاتری را برای آن رقم زد.
اضافه شدن یک صندوق به قسمت عقب بدنه پژو ۲۰۷ هاچبک، مشابه آنچه در پژو ۲۰۶ صندوقدار شاهد آن بودیم، صرفا بر جنبههای کاربردی و افزایش فضای محفظه بار تاثیر مثبت داشته اما از لحاظ ظاهری موجب کمفروغتر به نظر رسیدن جلوههای بصری پژو ۲۰۷ شده است. در نمای روبرو تغییر چندانی نسبت به مدل هاچبک مشاهده نمیشود؛ همان حالت خندان هواکش سپر با چراغهای بزرگ در اینجا نیز قابل مشاهده بوده و یک نوار ال ای دی درون کاسه چراغ نیز حکم دیلایت را برای پژو ۲۰۷ صندوقدار بازی میکند.
قطعات جدید اضافه شده به قسمت عقب نیز شامل یک بالچه کوچک روی درب صندوق و دو عدد مه شکن روی سپر است و در کل نمای چندان متفاوتی را نسبت به پژو ۲۰۶ صندوقدار شاهد نیستیم.
قطعا شما نیز همانند ما انتظار یک نوآوری محیرالعقول از شرکت ایران خودرو در باب تغییرات اساسی کابین پژو ۲۰۷ صندوقدار نسبت به نمونه هاچ بک را ندارید؛ اگر خلاف این است لطفا کمی بیشتر در این زمینه تامل کنید. طراحی داشبورد، غربیلک فرمان، پنل کیلومترشمار و کنسول میانی تفاوتی با نمونه هاچبک نداشته و حرف جدیدی نیز برای گفتن ندارد. حتی شرکت ایران خودرو به خود زحمت نداده که طرح تودریها را نسبت به پژو ۲۰۶ به روزتر و جذابتر کند.