بازنشستگان منتظر واریزی جدید باشند | برای این بازنشستگان ۳.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان واریز شد

بازنشستگان کشوری از رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه درخواست دارند متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در ماه جاری اجرایی شود.


بازنشستگان

علیرغم ابلاغ آیین‌نامه‌ی متناسب‌سازی و گذشت زمانی بیش از دو هفته، هنوز احکام حقوقی جدید بازنشستگان کشوری صادر نشده است.

ظاهراً هنوز جداول مربوطه تهیه نشده و بازنشستگان براساس شاغلان هم‌تراز خود طبقه‌بندی نشده‌اند. بازنشستگان ار رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه انتظار دارند با تخصیص اعتبار مناسب، امکان اجرایی شدن متناسب‌سازی در ماه جاری را فراهم سازد.

محمد کردی، رئیس کانون بازنشستگان کشوری استان البرز با بیان اینکه براساس برنامه هفتم توسعه متناسب سازی حقوق بازنشستگان براساس فرمول ۳۰-۳۰-۴۰ باید از ابتدای سال جاری اجرا شود، گفت: متاسفانه تاخیر در تدوین آیین‌نامه اجرایی موجب شد تا  بازنشستگان برای سه ماهه فروردین، اردیبهشت و خرداد جمعا سه میلیون تومان به عنوان علی‌الحساب دریافت کنند و قرار بود مابقی با تدوین آیین نامه اجرایی و صدور احکام جدید در حقوق بازنشستگان اعمال شود اما تا این لحظه اتفاقی نیفتاده است.

 حقوق بازنشستگان

وی با بیان اینکه فرآیند همسان‌سازی در تأمین‌اجتماعی آغاز شده است، اظهار داشت: پیش از این در دو دوره متناسب‌سازی مستمری انجام شده است. در این دوره هم وقتی تأمین‌اجتماعی، علی‌الحساب همسان‌سازی را مطابق مصوبه دولت پرداخت کرد؛ به معنای آغاز این فرایند است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: ما بر اساس آن چیزی که در قانون برنامه هفتم و لایحه اصلاحیه آن، به ما تکلیف شده متناسب‌سازی را برای بازنشستگان اجرا خواهیم کرد و هیچ مشکلی هم نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم بالاترین نگاه راهبردی به تأمین‌اجتماعی را صاحبان سرمایه می‌توانند داشته باشند. بازنشسته تأمین‌اجتماعی فقط به دنبال مستمری امروز نیست، بلکه او می‌خواهد دارایی‌ها و آینده‌اش هم تضمین شود.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان به بانک رفاه برای پرداخت حقوق بدهکار شده بودیم. امروز با همه کم و کاستی‌هایی که وجود دارد، مفتخر هستیم که بالغ بر ۶۰ تا ۶۵ هزار میلیارد تومان تعهد ماهانه انجام می‌دهیم و حتی یک ریال از دارایی‌های بازنشستگان را در قالب استقراض، آینده‌فروشی نکرده‌ایم.

موسوی تاکید کرد: در حالی که اگر مثل سابق ادامه می‌دادیم اکنون دو برابر مقادیر پرداخت شده، بدهکار بودیم. یعنی بیش از ۲۳۰ هزار میلیارد تومان باید بدهی به جا می‌گذاشتیم که تأثیر این بدهی و ناترازی بر تورم و زندگی مردم غیرقابل انکار بود.

 بیمه تکمیلی برای بازنشستگان

وی با اشاره به ضرورت بیمه تکمیلی برای بازنشستگان گفت: در ابتدای این دولت، سازمان تأمین‌اجتماعی فقط ۲۳ هزار میلیارد تومان برای بیمه تکمیلی بازنشستگان کمک می کرد که حدود ۳۰ درصد از مبلغ قرارداد بازنشستگان با شرکت ارائه‌دهنده این خدمات بود. در این دولت تعهدات بیمه تکمیلی حدود ۸۰ درصد افزایش پیدا کرد و آن ۳۰ درصد سهم مشارکت سازمان هم به ۵۰ درصد افزایش یافت.

هدیه ویژه دولت برای بازنشستگان

میرهاشم موسوی درآیین بدرقه نخستین گروه اعزامی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی به مشهد مقدس در ایستگاه راه‌آهن تهران افزود: سفرهای زیارتی بازنشستگان و اعزام این زائران به مشهد الرضا (ع) کار بسیار خوبی است که سازمان تأمین‌اجتماعی طی سال‌های گذشته آغاز کرده که البته مدتی به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا متوقف شده بود اما بحمدالله از سال ۱۴۰۱ در قالب طرح کرامت رضوی مجدداً آغاز شد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ سازمان تأمین‌اجتماعی توانست در مجموع بیش از ۷۵ هزار نفر از افراد بازنشسته را به این سفر معنوی اعزام کند. این سفرها از آغاز، یعنی از حمل‌ونقل تا اسکان در هتل‌های مناسبی که در شهر مشهد برای اسکان زایران در نظر گرفته شده، کاملاً رایگان است و تأکید هم شده است که همکاران ما امکانات رفاهی خوبی برای بازنشستگان تدارک ببینند.

موسوی همچنین گفت: با همکاری کانون‌های بازنشستگی، برنامه‌ریزی شده است که امسال حدود ۷۰ هزار نفر را در قالب طرح کرامت رضوی به مشهد مقدس اعزام کنیم. در سال قبل حدود ۲۸ هزار نفر از بازنشستگان و در سال قبل از آن بالغ بر ۵۰ هزار نفر به این سفر معنوی اعزام شدند.

وی افزود: این سفر مختص بازنشستگان و مستمری‌بگیران تهران نیست و بازنشستگان همه استان‌ها در قالب سهمیه ابلاغی به استان‌ها به این سفر اعزام می‌شوند. چون در برخی استان‌ها امکان حمل‌ونقل ریلی وجود ندارد، در سال جاری برنامه‌ریزی حمل‌ونقل زایران به استان‌ها واگذار شده تا بتوان تعدادی بیشتر از بازنشستگان را برای اعزام به این سفر معنوی هماهنگ کرد. از مدیران استانی تأمین‌اجتماعی هم خواسته‌ایم با همکاری کانون‌ها و نمایندگان بازنشستگان، سهمیه‌ای را که به هر استان تعلق گرفته، جذب کنند تا بتوانیم امسال همه ۷۰ هزار سفر برنامه‌ریزی شده را به صورت کامل انجام دهیم.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید