خبر داغ از سهمیه بندی بنزین | سهمیه بندی بنزین تغییر می‌کند؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی پرداخت.


سهمیه بندی بنزین

محمد بهرامی سیف آبادی، نایب رئیس دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی در راستای جلوگیری از اعطای یارانه پنهان انرژی و جلوگیری از بروز ناترازی بنزین اظهار کرد: بنزین به عنوان یک سرمایه ملی، تحت یارانه‌های سنگینی از سوی دولت قرار دارد و قیمت تمام شده آن بسیار بیشتر از مبلغی است که مردم پرداخت می‌کنند. این سرمایه ملی باید به صورت عادلانه میان همه مردم توزیع شود، اما در حال حاضر چنین نیست؛ چرا که برخی افراد چندین خودرو دارند و از سهم بیشتری از یارانه بنزین بهره‌مند می‌شوند، در حالی که بسیاری از مردم حتی یک خودرو هم ندارند.

وی با اشاره به مزایای طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی افزود: این طرح می‌تواند عدالت در توزیع بنزین را بهبود ببخشد. در حال حاضر، افراد زیادی هستند که خودروی شخصی ندارند و از سهمیه بنزین استفاده نمی‌کنند، در حالی که افرادی با چندین خودرو از سهمیه بیشتری بهره‌مند می‌شوند. این مسئله به معنای نابرابری در بهره‌مندی از یارانه‌های سوخت است. تخصیص بنزین به هر کد ملی می‌تواند این نابرابری را کاهش داده و توزیع عادلانه‌تری را میان مردم برقرار کند.

بهرامی همچنین به چالش‌های موجود در سیستم حمل‌ونقل کشور و نقش آن در افزایش مصرف سوخت اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل اصلی مصرف بالای بنزین در کشور، تنوع کم در سوخت‌های مورد استفاده در حمل‌ونقل و وجود خودروهای فرسوده است.

نایب رئیس دوم کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: متأسفانه، این خودروها هنوز از چرخه خارج نشده‌اند و مصرف سوخت آنها بسیار بالاست. این خودروها به طور متوسط ۱۰ تا ۱۴ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کنند که بسیار زیاد است. باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود و برنامه‌ای برای خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌ونقل تدوین شود.

وی همچنین به مسئله قاچاق سوخت به کشورهای همسایه اشاره و بیان کرد: قیمت پایین سوخت در کشور، یکی از عوامل اصلی قاچاق آن به کشورهای همسایه است. علاوه بر بنزین، نفت گاز نیز به قیمت‌های بسیار پایین قاچاق می‌شود. این مسئله نه تنها به اقتصاد کشور ضربه می‌زند، بلکه باعث افزایش مصرف سوخت و هدررفت منابع ملی می‌شود. اگر ما بتوانیم مصرف سوخت را مدیریت کنیم و تولید مازاد را صادر کنیم، می‌توانیم منابع مالی کشور را افزایش دهیم.

بهرامی بر ضرورت همکاری دولت و مجلس برای اجرای این طرح تأکید کرد و گفت: دولت و مجلس باید با همکاری یکدیگر راهکاری برای مدیریت مصرف سوخت و تحقق عدالت اجتماعی ارائه دهند. این مسئله بسیار حیاتی است و اگر به درستی پیگیری نشود، ممکن است خسارت‌های جبران‌ناپذیری به اقتصاد کشور وارد شود. از این رو، اجرای طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی باید به‌صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و به‌زودی عملیاتی شود.

کرامت ویس‌کرمی با اشاره به مصرف بسیار بالای بنزین در روزهای گذشته، گفت: هفته گذشته با بالاترین حجم توزیع بنزین در ماه‌های اخیر و حجم بی‌سابقه مسافر و ترافیک درون و برون‌شهری روبه‌رو بودیم، به این ترتیب که در روز شنبه (۱۰ شهریور) ۱۴۲ میلیون لیتر، یکشنبه (۱۱ شهریور) ۱۳۷ میلیون لیتر، دوشنبه (۱۲شهریور) ۱۳۲ میلیون لیتر، سه‌شنبه (۱۳ شهریور) ۱۴۰ میلیون لیتر، چهارشنبه (۱۴ شهریور) ۱۲۴ میلیون لیتر، پنجشنبه (۱۵ شهریور) ۱۳۷ میلیون لیتر و روز جمعه (۱۶ شهریور) ۱۳۲ میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع شده که این عدد به‌صورت میانگین حدود ۱۳۴ میلیون لیتر است.

وی مقدار مصرف بنزین منطقه گیلان تنها در روز پنج‌شنبه ۱۵ شهریور را عدد بی‌سابقه ۹ میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: وضعیت در استان‌های گیلان و غرب مازندران که به‌دلیل ترافیک بیش‌ازحد، توزیع بنزین و حرکت نفتکش‌ها را با کندی روبه‌رو کرده بود، هم‌اکنون عادی شده است. در روزهای گذشته اگرچه موجودی بنزین انبار نفت چالوس صفر بود، اما از نظر تأمین بنزین مشکلی نداشتیم و به‌صورت پیوسته خطوط لوله بنزین انبار نفت رشت و ساری فعال بود و بنزین دریافت می‌کردیم، همچنین، به‌شکل زمینی سوخت را از دیگر مناطق همجوار ازجمله رشت، قزوین، زنجان، همدان و اصفهان تأمین می‌کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برخی شایعه‌ها و ادعاهای مطرح‌شده در فضای مجازی درباره افزایش سهمیه کارت سوخت را فریبکاری و با قصد کلاهبرداری از مردم اعلام کرد و گفت: این ادعا را به‌شدت تکذیب می‌کنم و اساساً امکان شارژ کارت سوخت فقط از طریق سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، مطابق با ضوابط و مقررات انجام می‌شود و مطرح‌شدن ادعاهایی این‌چنینی تنها به قصد سوءاستفاده از مردم انجام می‌شود.

ویس‌کرمی تأکید کرد: امکان نفوذ و دخالت در سامانه در جایگاه‌ها و کارت‌های سوخت به‌هیچ‌وجه وجود ندارد و شارژ سهمیه فقط براساس کلاس خودرو در پایان هر ماه از طریق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی انجام می‌شود.

تأمین مطلوب بنزین در روزهای پایانی تابستان با همراهی مردم

وی با ابراز امیدواری برای تأمین مطلوب بنزین مورد نیاز مردم در روزهای پایانی تابستان بیان کرد: تأمین و تحویل سوخت به‌صورت شبانه‌روزی از مبادی تولید و انتقال در حال انجام است و امیدواریم شرایط در روزهای پایانی تابستان با مدیریت سفرها و عبور و مرور از سوی هموطنان به‌گونه‌ای باشد که از ازدحام جلوگیری و تسریع در حمل فرآورده تحقق یابد و از تأخیر طولانی‌مدت جلوگیری شود.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید