یارانه نقدی در سال های اخیر دستخوش تغییر شده و از ۴۵ هزار تومان دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان در زمان حاضر رسیده است. یارانه نقدی برای دهک های مختلف جامعه متفاوت است و زمان واریز آن ۲۵ام و روز آخر هر ماه است. در ماه های گذشته همراه با یارانه نقدی یک یارانه مضاعف که مخصوص خرید کالا است نیز برای مشمولان واریز شد که در حال حاضر واریز این یارانه متوقف شده است.
پیشتر یارانه در روز بیستم هر ماه واریز می شد که چند ماهی است زمان بندی واریز یارانه ها تغییر کرده است. بنابراین یارانه نقدی شهریورماه در روزهای ۲۵ شهریور و ۳۱ شهریور واریز خواهد شد.
در حالی که شایعاتی در خصوص افزایش یارانه نقدی در دولت پزشکیان منتشر شده بود، یارانه نقدی مرداد ماه بدون تغییر نسبت به گذشته واریز شد و انتظار می رود یارانه نقدی شهریورماه نیز همان مبالغ قبل باشد.
در حال حاضر یارانه نقدی دهک های اول تا سوم، ۴۰۰ هزار تومان برای هنر نفر و یارانه نقدی دهک های چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان برای هر نفر است که این مبالغ به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.
در بحث بودجه تبصره ۸ که همان تبصره مربوط به یارانهها است، شاهد هستیم که منابع و مصارف آن در سرجمع بودجه محاسبه نمیشود. به عبارت دیگر همواره از این تبصره که تا پیش از این به عنوان تبصره ۱۴ معروف بود، به عنوان بودجه دوم یاد میشود؛ چرا که در حقیقت بودجهای قابل توجه و مجزا در دل بودجه اصلی دولت در نظر گرفته شده است.
با این حال این سوال وجود داشت که آیا مشابه همین موضوع در بحث حسابهای این منابع و مصارف نیز صادق است؟ یعنی آیا منابع هدفمندسازی یارانهها وارد حساب خزانه میشود و سپس به ذینفعان پرداخت میشود و یا اینکه حسابهایی خارج از خزانه برای این منظور در نظر گرفته شده و در حقیقت شاهد شکلگیری خزانه دومی نیز هستیم.
طیبه حسینی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم در خصوص نحوه تامین و پرداخت منابع مربوط به پرداختیهای سازمان هدفمندسازی یارانهها که شامل مواردی از جمله خرید تضمینی گندم، پرداختهای مربوط به دارو یار، بهزیستی و کمیته امداد، یارانههای نقدی و .. میشود، گفت: منابعی که مربوط به پرداختیهای سازمان هدفمندسازی یارانهها است به حساب این سازمان نزد خزانهداری کل کشور(در چارچوب حساب واحد خزانه) واریز میشود.
وی افزود: در زمان انجام پرداختها منابع مورد نظر به حساب بانک یا بانکهای عامل واریز می شود و در همان روز از طریق این بانکها در اختیار ذی نفعان قرار میگیرد. به طور مثال در بحث خرید تضمینی گندم بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل و در بحث پرداختیهای بهزیستی و کمیته امداد، بانک رفاه به عنوان بانک عامل هستند. همچنین در بحث پرداخت یارانه نقدی کلیه بانکهای کشور به عنوان بانکهای عامل پرداخت کننده در نظر گرفته میشوند.
گفتنی است، با توجه به این توضیحات میتوان نتیجه گرفت که حسابهای درآمد و هزینهای سازمان هدفمندسازی نیز مانند سایر دستگاههای دولتی در حساب واحد خزانه تجمیع شده و به این ترتیب سطح کنترل و نظارت خزانه بالاتر رفته است؛ به ویژه آنکه به نظر میرسد بحث پرداخت به ذینفع نهایی نیز تا حد زیادی پیادهسازی شده به نحوی که اخیراً سازمان هدفمندسازی یارانهها به طور دقیق اعلام کرده است که ۸۱۷ هزار و ۶۵۷ نفر از کشاورزان در بحث خرید تضمینی گندم به دولت کالا فروختهاند.
به این ترتیب میتوان گفت که احتمالا در بحث دستگاههای دولتی یا شبهدولتی بجز موارد استثنا و خاص دیگر کمتر دستگاهی هست که از قواعد حساب واحد خزانه مستثنا باشد.
افزایش یارانه نقدی
احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یارانه نقدی که اکنون به گروههای مختلف تعلق میگیرد بر اساس عدالت اجتماعی نیست و حاصل چانهزنی گروههای مختلف بوده است، تاکید کرد: برای تدوین پیوست عدالت، محدودیت موضوعی نداریم و میتوانیم به بسیاری از موضوعات متمرکز شویم. لازمه ریلگذاری جدید این است که افرادی که مطالبهگر وضعیت بهتر هستند، راهحل خود را مطرح کنند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بحث فقر و نابرابری نباید مربوط به مراحل بعد از تولید و توزیع باشد، نمیتوان ابتدا خلق ثروت کرد و پس از آن تصمیم گرفت که این ثروت کجا توزیع شود؟ نگاه درست به عدالت این است که راه دستیابی به رشد پایدار را پیدا کنیم.
«احمد میدری» امروز (سهشنبه) در نشست هماندیشی ساز و کار عملیاتی تهیه و اجرای پیوست عدالت در دستگاههای اجرایی کشور که با حضور مدیران اندیشکدهها و پژوهشگران این حوزه برگزار شد، افزود: رهبر معظم انقلاب درباره پیوست عدالت فرمانی دادند که در شهریور ۱۴۰۳ نیز این فرمان تکرار شد. این بحث مانند خیلی از نکاتی است که گفته میشود اما محقق نمیشود. باید در مسیر جدید، این پیوست تدوین و تبدیل به روح وزارتخانهها شود و اینکه به عنوان یک اصل پذیرفته و چرایی آن درک شود نیاز به تغییر نگاه دارد.
وی گفت: بدون کار رسانهای و گفتمانی هر تعداد دستور العمل نوشته شود، ممکن است نتیجهای نداشته باشد. بحث فقر و نابرابری نباید مربوط به مراحل بعد از تولید و توزیع باشد، نمیتوان ابتدا خلق ثروت کرد و پس از آن تصمیم گرفت که این ثروت کجا توزیع شود. نگاه درست به عدالت این است که راه دستیابی به رشد پایدار را پیدا کنیم.
میدری خاطرنشانکرد: سازماندهی جمع بزرگی که برای پیوست عدالت گرد هم آمدهاند، کار سختی است. رشد عدالت محور ۲ بال هستند که باید در کنار یکدیگر حرکت کنند و به موازات یکدیگر پیش بروند. قدم نخست برای دستیابی به رشد عدالت محور، ترویج ادبیات است. پس از آن باید در قدم بعدی در حوزههای تخصصی به ازای هر وزارتخانه یک پیوست عدالت تهیه شود.
این عضو کابینه دولت چهاردهم بیان داشت: اصلاح ساختار قدرت در نگاه نخست نیاز به دیپلماسی و ایستادگی دارد، اما در کنار آن باید دانست چطور ادبیات برابری را گسترش داد. یکی از موضوعات حوزه برابری، مهاجرت نیروی انسانی است چرا که به ازای هر نیروی نخبهای که مهاجرت میکند، هزینهای از کشورها خارج میشود و از دست میرود که قابل بازگشت نیست.
امیر
زیادمیشه یارانه؟