به گزارش وزارت نفت، کرامت ویسکرمی با بیان اینکه سازوکار تخصیص سهمیه گازوئیل به ناوگان دیزلی درون و برونشهری مشخص است، افزود: براساس مصوبه سال ۱۳۹۳ هیئت وزیران، مقدار سهمیه گازوئیل ناوگان دیزلی براساس عملکردی که سازمان حملونقل جادهای در حوزه برونشهری و سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور در حوزه درونشهری با توجه به اسناد حمل و صورتوضعیت، بارنامه و باربرگها تعیین میکنند، محاسبه و تخصیص داده میشود.
وی با تأکید بر اینکه براساس قانون، عملکرد ناوگان دیزلی در حوزه درونشهری و برونشهری باید برمبنای سامانه سپهتن و سیپاد تعیین شود، بیان کرد: متولی اجرای سامانه سپهتن (سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان دیزلی برونشهری) سازمان راهداری و حملونقل جادهای است که تاکنون این پروژه را اجرایی نکرده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی بیان کرد: براساس مصوبه هیئت دولت، تجهیزات سامانه سیپاد و سپهتن باید روی همه ناوگان دیزلی، مسافری، باری، درونشهری و برونشهری نصب شود و عملکرد واقعی ناوگان براساس این سامانهها به شرکت ملی پخش انتقال داده شود تا براساس این عملکرد، سهمیه نفتگاز تخصیص یابد.
ویسکرمی با بیان اینکه با ملاکقراردادن بارنامه، باربرگ درونشهری و صورتوضعیت مسافری ممکن است عملکردهای غیرواقعی به شرکت ملی پخش ارسال شود، تأکید کرد: شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با هماهنگی دیگر دستگاهها، طرحی دیگر بهمنظور ثبت عملکرد واقعی ناوگان تدوین کرد که این طرح هماکنون بهصورت آزمایشی و موقت در حال اجراست.
وی با بیان اینکه این طرح در مرحله نخست برای ناوگان باری بالای ۵۰ تن که شامل ۲۷ هزاردستگاه است، اجرایی میشود، افزود: مبدأ و مقصد ناوگان با استفاده از بارنامه و صورتوضعیت مسافری قابل مشاهده است و ناوگان با استفاده از این طرح میتواند از جایگاههایی که در مسیر حرکت خود وجود دارد، سوختگیری کند.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه در این طرح، مسیر حرکت ناوگان از سوی سازمان راهداری و حملونقل جادهای تعیین میشود، تصریح کرد: تخصیص سوخت در این طرح، برمبنای حرکت در مسیر تعیینشده انجام میشود و پس از رفع کامل ایرادها و اخذ رضایت نسبی ذینفعان، این طرح برای سایر ناوگان نیز اجرایی میشود.
ویسکرمی با اشاره به صدور بارنامههای سوری ناوگان در کشور گفت: صدور بارنامههای سوری ممکن است ناشی از تخلف شرکتهای حملونقل باشد که با توجه به ورود دستگاههای نظارتی اعم از سازمان حملونقل جادهای و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در موضوع صدور بارنامههای سوری، حجم تخلف در این بخش کاهش یافته است.
وی با اشاره به مصرف نامتعارف موجود در بخش حملونقل افزود: میانگین مصرف روزانه گازوئیل در بخش غیرنیروگاهی در شهریور امسال به حدود ۶۵ میلیون لیتر رسید که این عدد در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۱۲درصد افزایش یافته است.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اجرای طرح سپهتن و سیپاد عملکرد ناوگان بهصورت سیستمی به سامانه هوشمند سوخت ارسال و از صدور اسناد حمل و صورتوضعیت دستی جلوگیری میشود و از این طریق شاهد کاهش قابل توجهی در مصرف نفتگاز بخش حملونقل خواهیم بود.
ویسکرمی با بیان اینکه ازجمله چالشهای اجرای طرح سپهتن و سیپاد، نبود سرمایهگذار و انتخابنشدن پیمانکار برای اجرای طرح است، ادامه داد: انتخاب پیمانکار ازجمله مواردی است که به تأخیر در اجرای پروژه منجر شده است و امیدواریم با اجرای هرچهسریعتر این طرح، شاهد دریافت واقعی اطلاعات کارکرد ناوگان حملونقل دیزلی و کاهش مصرف نفتگاز در بخش حملونقل کشور باشیم.
افندیزاده گفت: شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مکلف به بازنگری در خصوص تخصیص سوخت به ناوگان حمل و نقل و اتخاذ تمهیدات لازم در مسیرهای طولانی شد.
شهریار افندیزاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت ارائه خدمات مطلوب در حوزه حمل و نقل کشور گفت: در راستای دسترسپذیری ناوگان حمل و نقل جادهای به لوازم یدکی مورد نیاز و کنترل وضعیت تأمین و توزیع این اقلام با همکاری سایر دستگاهها اقدامات لازم در خصوص اجرای مصوبات کارگروه پایش در حال انجام است.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیتهای قانونی این موضوع اضافه کرد: کارگروه پایش حمل و نقل کشور با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت، وزارت کشور، سازمان تعزیرات، سازمان هدفمندسازی یارانهها، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، بانک مرکزی، سازمان تأمین اجتماعی، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و بخش خصوصی و با هدف مدیریت و کنترل وضعیت تولید و توزیع لاستیک و روغن مورد نیاز رانندگان و شرکتهای حمل و نقل و مشکلات مربوط به بیمه رانندگان نسبت به برگزاری جلسات مستمر و اتخاذ تصمیمات مربوطه و رصد لحظهای شرایط در جهت تسهیل و تسریع در پاسخگویی به نیازمندیهای این حوزه اقدام میکند.
افندیزاده با اشاره به اینکه هدف مطلوب تامین نیازمندیها و ارتقای سطح رضایتمندی رانندگان و شرکتهای حمل و نقل و در نهایت ارائه خدمات مطلوب در این بخش از حمل و نقل کشور است، اضافه کرد: پیگیریهای لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت بابت تأمین اقلام مصرفی و لوازم یدکی به ویژه لاستیک و روغن ناوگان حمل و نقل عمومی بر اساس نیازسنجی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در حال انجام است همچنین بازنگری در فرآیند و نحوه توزیع لاستیک در دستورکار اقدامات این کارگروه قرار گرفته است.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در پایان با اشاره به اهمیت همکاری و هماهنگی همه دستگاههای ذیربط در این زمینه عنوان کرد: در مصوبات کمیته پایش، مقرر شده است سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با همکاری وزارت صمت اقدامات لازم را برای استقرار شرکتهای تولیدکننده روغن موتور در پایانههای مسافری در دستورکار قرار دهند همچنین به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تکلیف شد در خصوص تخصیص سوخت به ناوگان بر اساس سن، وزن و سایر شاخصهای مربوطه بازنگری کرده و تمهیدات لازم را برای حذف محدودیت سوخت جایگاهها در مسیرهای طولانی بهمنظور حفظ ایمنی مسافران اتخاذ کند.
وی ادامه داد: در همین رابطه مقرر شده است سازمان تأمین اجتماعی نیز اقدامات و راهکارهایی را برای حل مشکل بیمه رانندگان و دهکبندی آنها در دستورکار قرار دهد.
افندیزاده گفت: در خصوص سامانه جامع تجارت نیز تکلیف شد وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی این سامانه، نسبت به رفع نواقص، اختلالات و سهولت دسترسی کاربران اقدامات لازم را انجام دهد.