نبیمه تامین اجتماعی یک نظام تامین اجتماعی است که به منظور حفظ و تامین حقوق اجتماعی و اقتصادی افراد در برابر ریسکهای مختلف به صورت تامین مالی فعالیت میکند. بیمه تامین اجتماعی در بسیاری از کشورها وجود داشته و در بسیاری از جوامع مورد استفاده قرار گرفته است.هدف اصلی بیمه تامین اجتماعی، ایجاد تعادل میان حقوق و تعهدات اجتماعی و اقتصادی فرد است. اعطای کمکهای مالی به افرادی که به دلیل بیماری، ناتوانی، تحت تاثیر سن، از کار افتادهاند و یا در شرایط اقتصادی ضعیف قرار دارند، از عمده فعالیتهای این سازمان است.یکی از موارد پیگیر در سازمان خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی است.در ادامه به آخرین خبر از بیمه تامین اجتماعی می پردازیم.
در پی دریافت گزارشهایی در زمینه اقدامات سودجویانه برخی افراد با هدف کلاهبرداری از بیمهشدگان و بازنشستگان سازمان تأمیناجتماعی به بهانه صدور کارتهایی تحت عنوان کارت بیمه درمان یا بیمه تکمیلی و عناوین مشابه، روابطعمومی سازمان تأمیناجتماعی اعلام کرد این سازمان و شعب تابعه آن هیچگونه تماس و ارتباط تلفنی با بیمهشدگان برای امور بیمهای و درمانی در قبال درخواست وجه نداشته و ندارد.
به گزارش ایسنا، اخیراً شکایاتی از تماس تلفنی برخی افراد سودجو با تعدادی از بیمهشدگان و بازنشستگان سازمان تأمیناجتماعی واصل شده که با سوءاستفاده از نام این سازمان، در ازای صدور و تحویل کارت درمان یا بیمه تکمیلی، درخواست واریز وجه داشتهاند.
سازمان تأمیناجتماعی در این زمینه اعلام کرد که صدور هیچگونه کارتی با عنوان کارت بیمه، کارت سلامت، کارت بیمه تکمیلی و… در دستور کار این سازمان قرار ندارد و هر نوع تماس تلفنی یا مراجعه حضوری افراد تحت عنوان همکار یا نماینده سازمان تأمیناجتماعی با تقاضای وجه در قبال ارائه کارت و هر خدمت بیمهای و درمانی دیگر، اخاذی و کلاهبرداری است.
سازمان تأمیناجتماعی به بیمهشدگان و بازنشستگان هشدار داده حتی در صورتیکه کلاهبرداران در تماس تلفنی یا مراجعه حضوری، برخی اطلاعات شخصی ایشان را اعلام کردند، به هیج وجه به آنها اعتماد نکنند و هیچ وجهی را به آنها در برابر ارائه کارت سلامت، کارت بیمه یا هر نوع خدمت دیگر پرداخت نکنند؛ چراکه ارتباطات این سازمان با بیمهشدگان و بازنشستگان صرفاً در قالب مراجعه بیمهشده به شعب و کارگزاریهای رسمی یا استفاده ایشان از سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir یا برنامه کاربردی (اپلیکیشن) “تأمین من” ساماندهی میشود و این سازمان در قبال هیچ خدمت درمانی یا بیمهای، از بیمهشدگان درخواست تلفنی واریز وجه به حسابهای نامشخص ندارد.
سازمان تأمیناجتماعی همچنین از مخاطبان درخواست کرده است اخبار و اطلاعیههای صادره از این سازمان را صرفاً از سایت رسمی اطلاعرسانی این سازمان به نشانی www.tamin.ir دنبال کنند و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد خدمات و برنامههای جدید سازمان نیز در هر ساعتی از شبانهروز و حتی روزهای تعطیل، صرفاً با مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمیناجتماعی با شماره تلفن ۱۴۲۰ تماس بگیرند.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی رویکرد کلان این سازمان را توسعه خدمات غیرحضوری و هوشمندسازی تأمیناجتماعی اعلام کرد و گفت: براساس برخی برآوردها بیش از ۵ میلیون نفر شاغل بیمه نشده در حوزه مشاغل فضای مجازی وجود دارند که کارگزاریها میتوانند بخشی از این رقم بزرگ را وارد مجموعه تأمیناجتماعی کنند.
میرهاشم موسوی در این نشست گفت: شرایط ارائه خدمات در سازمان تأمیناجتماعی تغییر کرده است. خدمات الکترونیک سازمان با طرح ۳۰۷۰ آغاز شد ولی در حال حاضر تعداد سرویسهای غیرحضوری به بیش از ۵۷ مورد رسیده و موارد نیاز به مراجعه حضوری به شعب و کارگزاریها بسیار کاهش یافته است. ادامه توسعه خدمات غیرحضوری، مسیر حرکت آتی سازمان است و طبیعی است که شعب و کارگزاریهای ما متأثر از این تغییرات هستند و باید خود را با این تغییر و تحولات سازگار کنند.
وی افزود: مبنای ما بر حفظ و نگهداشت و کمک به استفاده از ظرفیت کارگزاریهاست، ولی برای فعال کردن این ظرفیت و همکاری متقابل، باید راهکارهای مناسب پیدا کنیم. بر این اساس برای دریافت و بررسی پیشنهادهای انجمن صنفی کارگزاریها آماده هستیم.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با اشاره به وجود متقاضیانی برای دریافت مجوز تأسیس کارگزاریهای جدید رسمی، این درخواستها را نشانهای از ظرفیت این حوزه برای کمک به سازمان تأمیناجتماعی دانست و افزود: بخشی از کارهای ما جدید است و در این زمینه به دنبال نوآوری و خلاقیت و ایدههای جدید هستیم و ترجیح میدهیم تا کارگزاریها در عرصه تغییرات جمعیتی، خدمات جدیدی ارائه کنند. مثلاً پدیده سالمندی بهزودی موضوع و مسئلهای جدی هم برای حکمرانی در سطح کلان و هم برای سازمان تأمیناجتماعی که بیش از ۵۰ درصد جامعه را تحت پوشش دارد، خواهد بود. به این مسائل و الزامات آن میتوان بهعنوان مسائل نوپدید، فکر کرد و کارگزاریها میتوانند طرحهای جدید در این حوزهها ارائه کنند.
موسوی گفت: آمادگی داریم خدمات سازمان را براساس قیمت تمام شده خدمات در داخل سازمان، به کارگزاریهای برونسپاری کنیم؛ ولی این را باید در نظر داشت که ما در حال کم کردن هزینه تمامشده خدمات، افزایش بیمهشدهها و توسعه بستر خدمات الکترونیک و فناوریهای ارتباطی هستیم و خودبهخود قیمت تمام شده خدمات ما کاهش خواهد یافت.
وی افزود: تغییرات را باید پذیرفت و مقاومت در برابر آن فایدهای ندارد. در جاهایی کارگزاریها باید حفظ و تقویت شوند و به آنها کمک کرد تا خدمات بیشتری ارائه کنند. ولی در جاهایی هم که کارگزاری توجیه اقتصادی ندارد و تعداد بیمهشدهها و فعالیتهای کسبوکار کم است، شاید بهتر باشد فعالیت کارگزاری را متوقف کرد.
موسوی تصریح کرد: باید نوع و تعداد خدماتی را که به کارگزاریها واگذار شده، افزایش دهیم. رویکرد ما توسعه پوشش بیمهای است و در این زمینه هر قدر امکانپذیر باشد باید فعالیت کنیم؛ چون هم وظیفه بر زمین مانده نسبت به توسعه پوشش ببمه به آحاد جامعه است و هم منبع پایداری برای صندوق خواهد بود.
وی افزود: بازرسیهای کشفی در اولویت ماست و میتوانیم آن را با رعایت مقررات قانونی به کارگزاریها واگذار کنیم. حتی بخشی از کارها مثل حسابرسی را هم شاید بتوانیم واگذار کنیم، چون ظرفیت و توان موسسه حسابرسی پاسخگوی همه نیاز ما نیست.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی ادامه داد: در کارگزاریها ظرفیتهای تخصصی و فنی فراهم است و محل رجوع مردم است و میتوان از این ظرفیت استفاده درست و واقعی کرد.
بهگزارش روابطعمومی سازمان تأمیناجتماعی، موسوی ادامه داد: در توسعه پوشش بیمه نیز هنوز جای کار زیادی وجود دارد. براساس برخی برآوردها بیش از ۵ میلیون نفر شاغل بیمه نشده در حوزه مشاغل فضای مجازی وجود دارند که کارگزاریها میتوانند بخشی از این رقم بزرگ را وارد مجموعه تأمیناجتماعی کنند. این اتفاق بزرگی هم برای تأمیناجتماعی و هم برای کارگزاریها خواهد بود.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی همچنین افزود: مردم و مخاطبان، کارگزاریها را مستقل از سازمان تأمیناجتماعی نمیبینند و همیشه آنها را «کارگزاری تأمیناجتماعی» خطاب میکنند لذا کارگزاریها همیشه باید شفافیت و سلامت کار و ادای حق را سرلوحه کارهایشان قرار بدهند تا در نهایت کار مردم به درستی انجام شود و رضایت مخاطبان جلب شود.
گفتنی است پیش از سخنان مدیرعامل سازمان، اعضای هیئترئیسه انجمن صنفی کارفرمایی کارگزاریهای رسمی سازمان تأمیناجتماعی، به طرح مسائل و مشکلات خود پرداختند. در انتهای این جلسه نیز مقرر شد نمایندگان کارگزاریها نتایج بررسیهای خود درباره حوزههای جدید فعالیت این نهادها را در جلسات مشترک با معاونت بیمهای سازمان تأمیناجتماعی ارائه دهند.
مینا
چگونه می توانیم حق بیمه را بخریم؟ لطفا راهنمایی کنید
مرتضی
اویل متن تعریف قشنگی درباره سازمان تامین اجتماعی شد،ولی دراین تعاریف ازعمل کرد درجوامع ماخبری نیست،وقتی مسولی بدونه مشکل مردم رو،فقط حرف درسایتهای خبری تحویل بده، نظرات ما بی فایده است،
سما
سلام من دوازده سال سابقه بیمه پردازی دارم زن سرپرست خانوار هستم حقوق ثابت ندارم پشتوانه ندارم پسر دانشجو دارم یارانه بگیر هستم آخه داره میشه 60سالم چرا حقوق من و وصل نمی کنند….. پدرم مرده مادرم پاش لب گوره می تونم حقوق پدرم و داشته باشم کمیسیون گفته شرایط نداری که بهت حقوق بدیم یعنی چی الان من و بگید بمیرم خوبه