خبر خوش برای یارانه بگیران | رقم یارانه نقدی به ۱.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان افزایش یافت

در بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ جزئیات هدفمندسازی یارانه‌ها مطرح شد.


کارمندان

صبح امروز سه‌شنبه یکم آبان ماه، رئیس جمهور بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ را تقدیم مجلس کرد که دومین بودجه بعد از اجرای قانون برنامه هفتم توسعه است.

طبق شناسه شناسه بودجه‌ای ۷۱۰۹ این لایحه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است برای پرداخت به‌موقع مصارف هدفمندی و بر اساس درخواست سازمان برنامه و بودجه کشور معادل سه درصد جمع مصارف را به‌صورت تنخواه در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها قرار دهد.

تنخواه مذکور باید حداکثر تا سه ماه پس از دریافت از محل منابع مذکور تسویه شود. شرط استفاده مجدد از این تنخواه، تسویه تنخواه قبلی است. این حکم مشمول تنخواه خزانه‌داری کل کشور نمی‌شود.

اسماعیل گرجی پور، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از واریز یارانه مهر ۱۴۰۳ مادران خبر داد و گفت: اعتبار خرید سبد غذایی مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که مشتمل بر ۱۶ قلم کالای اساسی هرم غذایی است، به ازای هر کودک به صورت یارانه در اختیار سرپرست خانوار دارای کودک مبتلا به سوءتغذیه زیر ۵ سال قرار می­گیرد. در سال جاری بیش از ۱۳۴ هزار کودک ۵ تا ۵۹ ماهه مبتلا به سوءتغذیه بن‌کارت خرید سبد غذایی می‌گیرند که برای ۱۲۵ هزار و ۶۴۲ کودک دارای سوءتغذیه دهک‌های یک تا پنج، مبلغ یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان و برای ۸ هزار و ۷۸۳ کودک دارای سوءتغذیه در دهک‌های شش و هفت مبلغ ۶۶۰ هزارتومان برای تأمین سبد غذایی در نظر گرفته شده است.

گرجی پور ادامه داد: برای سهولت دسترسی، مبلغ کالا برگ کودکان زیر ۵ سال به حساب سرپرست خانوار مشمولین واریز می‌شود و مشمولین می‌توانند از اقلام سبد تعیین‌شده در همه فروشگاه‌های طرف قرارداد کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند. مشمولین می توانند برای جستجوی و اطلاع از فروشگاه های طرف قرارداد کالابرگ الکترونیکی  به برنامه «شما» مراجعه کنند.

شرایط ثبت یارانه کودکان ۱۴۰۳

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص نحوه ثبت نام در طرح امنیت غذایی کودکان زیر پنج سال گفت: واجدین شرایط برای دریافت یارانه تغذیه‌ای می‌توانند به مراکز بهداشتی کشور مراجعه کرده و بهورزها و مراقبان تغذیه‌ای، کودک ۶ ماه تا پنج سال را مورد ارزیابی تغذیه‌ای قرار می‌دهند. کدملی این افراد در سامانه وزارت رفاه ثبت و سپس با بررسی های لازم در صورت تایید یارانه تغذیه ای دریافت می­کنند کودکان این دهک ها هر سه ماه یکبار باید به مراکز درمانی مراجعه کنند و تا زمان بهبود وضعی تغذیه شان تحت پوشش این برنامه قرار دارند.

یارانه کودکان زیر ۵ سال کی واریز می­شود؟

در جواب این پرسش که کالابرگ الکترونیکی کی واریز می شود؟ باید توضیح داد، زمان واریز غالبا آخر ماه بوده و معمولا بیستم به بیستم شارژ کالابرگ صورت می­گیرد.

طرح امنیت غذایی کودکان زیر پنج سال چیست؟

در طرح کمک معیشتی کودکان زیر پنج سال، کودکانی که درگیر اختلال رشد بودند از سوی وزارت بهداشت شناسایی و به کمیته امداد معرفی شدند از سوی کمیته امداد برای خرید اقلام غذایی کمک مالی دریافت می‌کردند.

طرح امنیت غذایی کودکان زیر پنج سال توسط دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت و کمیته امداد در ۳ ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ اجرایی شد. در این طرح پس از ارزیابی اقتصادی و ارزیابی رشد کودکان زیر ۵ سال، افرادی که در دهک‌های پایین اقتصادی جامعه قرار داشتند، تحت پوشش این یارانه ویژه با عنوان بن‌کارت خرید سبد غذایی از طریق طرح کالابرگ الکترونیکی قرار گرفتند.

دولت‌ها حتی در کشورهای توسعه یافته برای تأمین رفاه مردم، گونه‌های مختلف پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی دارند. این کمک معیشت یا به طور مستقیم به کالا تعلق می‌گیرد یا به افراد مصرف کننده پرداخت می‌شود.

پرداخت یارانه نقدی در ایران دارای سابقه است. به عنوان مثال در مقاطع زمانی که درآمدهای نفتی کشور افزایش یافته و رفاه جامعه در سطح مطلوبی بوده مبلغ پرداخت یارانه نقدی صفر بوده اما در دوره‌هایی که به هر دلیل معیشت مردم با مشکل مواجه می‌شود دولت‌ها مبادرت به پرداخت یارانه نقدی کرده‌اند.

پرداخت یارانه در چند سال اخیر با تصویب مجلس شورای اسلامی از نیمه دوم سال ۱۳۸۹، به صورت نقدی و مبلغ ۴۵.۵۰۰ تومان آغاز شده و رقم به حساب سرپرست هر خانوار واریز می‌شود.

در دولت سیزدهم با جراحی اقتصادی دولت و حذف ارز ترجیحی ۴.۲۰۰ تومانی و افزایش نرخ اقلام مصرفی مردم مبلغ یارانه افزایش یافت. به این ترتیب به ازای هر فرد در دهک‌های اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و به ازای افراد دهک‌های چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

ماهانه به چه تعداد خانوار یارانه تعلق می‌گیرد؟

پس از رایزنی دولتمردان در سال گذشته و تشدید کسری بودجه دولت، زمان پرداخت یارانه تغییر کرد. در حالی که بیش از یک سال پرداخت یارانه بیستم هر ماه انجام می‌شد از بهمن ماه ۱۴۰۲ پرداخت کمک معیشت دهک‌های اول تا سوم به بیست و پنجم هر ماه و خانوارهای دهک‌های چهارم تا نهم به سی‌ام همان ماه محول شد.

آمار خانوار دهک‌های اول تا سوم مشمول یارانه ۱۰ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۹۰۶ خانوار بوده و این عدد برای دهک‌های چهارم تا نهم ۱۶ میلیون و ۸۵۵ هزار سرپرست است.

در مجموع ماهانه ۲۶ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۹۰۶ سرپرست خانوار دهک‌های اول تا نهم یارانه نقدی دریافت می‌کنند.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید