احمد میدری وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، در پاسخ به این پرسش که آیا برنامهای برا یحذف افراد پردرآمد از یارانهها دارید، گفت: برای حذف افراد پردرآمد از یارانههای نقدی یک آئیننامه در هفته قبل در دولت مطرح و بررسی شد و به تصویب رسید که هفته آینده ابلاغ میشود.
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این که آیا در لایحه بودجه سال آینده هم مطلبی برای حذف افراد پردرآمد از یارانهها و پرداخت یارانه بیشتر به نیازمندان، دیده شده است، گفت: خیر چیزی در لایحه بودجه نیامده است.
میدری همچنین در مورد اجرای کالابرگ الکترونیکی نیز بیان داشت، سال قبل مبلغی برای کالابرگ در بودجه دیده نشد، در لایحه بودجه ۱۴۰۴ هم اعتباری برای کالابرگ دیده نشده است.
در قانون بودجه سال جاری در تبصره ۸ آمده است: منابع جزء (١) این بند برای پرداخت یارانه دارو، شیر خشک و ملزومات مصرفی پزشکی، یارانه نقدی، معیشتی و کالابرگ الکترونیک، کمک به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی کشور، یارانه نان، یارانه بیمه ملوانان و هزینههای سرمایه گذاری و کمک به های شرکت نفت و گاز و پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، مصارف صرفه جویی انرژی و سایر مصارف ضروری در چهارچوب قانون هدفمند کردن یارانه ها تخصیص مییابد.
بهزیستی کشور و یارانه داروی موضوع این بند مستقیما به ذینفع نهائی (حسب مورد سرپرستان خانوارها و داروخانهها) پرداخت میشود.
سازمان هدفمندسازی یارانه ها موظف است با ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به پرداخت مصارف در حدود منابع وصولی اقدام نماید.
همچنین در جدول ۱۴ قانون بودجه امسال، ۳۱۵ هزار میلیارد تومان منابع برای یارانه نقدی، معیشتی و کالابرگ الکترونیکی در نظر گرفته شده و دولت موظف شده کالابرگ را برای ۱۹ میلیون خانوار کم درآمد اجرا کند.
چرا منابع یارانه نقدی ۱۴۰۴ به بودجه عمومی منتقل شد؟
مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه، در نشست خبری امروز گفت که منابع و مصارف هدفمندی یارانهها به بودجه عمومی منتقل شده تا از بیثباتی در منابع مالی جلوگیری شود و پرداخت یارانهها بهموقع انجام شود. او افزود که این اقدام با هدف کاهش عدم اطمینان از تأمین منابع لازم و تضمین پرداختها در زمانهای اعلامشده صورت گرفته است.
آیا مبلغ یارانه ۱۴۰۴ تغییری خواهد کرد؟
خانلو تصریح کرد که مبلغ یارانههای نقدی در سال آینده ثابت میماند و تغییری در آن اعمال نخواهد شد. با این حال، بر اساس قانون برنامه هفتم، ممکن است بازبینی و شناسایی مجدد یارانهبگیران توسط وزارت تعاون انجام شود. این فرآیند شامل آزمونهای وسع و معیارهای دیگر خواهد بود و در صورت حذف برخی افراد، منابع آزادشده به سایر یارانهبگیران واجد شرایط تخصیص مییابد.
سخنگوی ستاد بودجه ویژگیهای اصلی بودجه ۱۴۰۴ را بهموقع بودن، شفافیت و یکپارچگی دانست و گفت که در بودجههای گذشته مشکلاتی به دلیل عدم انسجام در مدیریت اجرایی ایجاد شده بود. او تاکید کرد که این مسائل در بودجه جدید رفع شده است و از روز شنبه کمیسیون تلفیق کار خود را آغاز کرده است. همچنین، رئیسجمهور قرار است فردا در مجلس درباره جزئیات این بودجه صحبت کند.
مژگان خانلو؛ به رشد ۲۰ درصدی مستمری کمیته امداد و بهزیستی در سال آینده اشاره کرد و گفت که این افزایش برای حمایت از اقشار آسیبپذیر و بهبود معیشت آنها در نظر گرفته شده است اما با این حال هنوز سوالاتی درباره کافی بودن این افزایش و تاثیر آن بر معیشت خانواده های تحت پوشش وجود دارد.
مبلغ یارانه نقدی دهک های یارانه بگیر
یارانه دهک های اول تا سوم که تحت پوشش کمیته امداد و یا بهزیستی هستند به میزان هر نفر ۴۰۰ هزار تومان می باشد که این مبلغ را در ۲۵ هر ماه دریافت می کنند. یارانه تشویقی هم که به شکل اعتبار خرید برای افراد امکانپذیر شده است مبلغ یارانه را به ۶۲۰ هزارتومان می رساند
دهک های چهارم تا هفتم مشمول دریافت یارانه نقدی به میزان هر نفر ۳۰۰ هزار تومان می باشند که این مبلغ در تاریخ ۳۰ هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت است. بعلاوه یارانه تشویقی این گروه از مشمولان نیز امکان خرید اعتباری تا ۵۲۰ هزار تومان را به آنها می دهد.
خانوارهای دهک های هشتم و نهم مشمول دریافت یارانه به میزان ۳۰۰ هزار تومان هستند ولی یارانه تشویقی به آنها تعلق نمی گیرد.
مرجع دهکبندی خانوارها، بانک اطلاعاتی «پایگاه رفاه ایرانیان» است که در آن، اطلاعات خانوارها اعم از تعداد اعضا، مالکیت خودرو و گردش مالی همه اعضای خانواده مبنای آزمون وسع قرار میگیرد و بر اساس نتیجه این آزمون، رتبه خانوار در میان همه خانوارهای کشور به دست میآید.
تغییردر رفتارهای مالی خانوار یکی از عوامل اصلی در تغییر دهک درآمدی است. در برخی موارد، ممکن است به دلایل خاص، گردش مالی بالا اعتراضپذیر باشد و مشکلاتی ایجاد کند که با رسیدگی وزارت کار قابل حل باشد. اما برای حفظ دهک خود، خانوارهای عادی بهتر است از هر گونه گردش مالی کلان غیرمرتبط با درآمد و هزینه خود پرهیز کنند و رفتار مالی خود را بهبود بخشند.
در این میان، گرچه کاستیهایی مثلاً در حوزه املاک با معاملات مبتنی بر چک وجود داشت، اما برای کاهش میزان خطا، امکان درخواست بازبینی نیز برای خانوارهای معترض مدنظر قرار گرفت و اگر متولیان دهک بندی در وزارت کار به وظیفه خود عمل کنند، هرگونه تغییر در دهکبندی قابل اعتراض و پیگیری است.
علیرضا محمدی رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان وزارت رفاه گفت: پس از اعمال دادههای جدید برخی خانوارها به دهکهای بالا و برخی به دهکهای پایین منتقل شدند. برای حدود ۱۳ میلیون خانوار نیز تغییری رخ نداده است. افرادی که قطعا از دهک پایین به صدک بالا رفتند، مشمول یارانه نشدند.
وی افزود: در ۲ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد از افرادی به شکلی به دهکهای خود اعتراض داشتند که در طول بروزرسانی دادهها این اعتراضها رفع شد. برخی خانوادهها در تعداد نفرات دچار تغییرات شدند. این تغییرات فرمول فنی و پیچیدهای دارد و بُعد خانوار در دهکبندی و صدکبندی را تغییر میدهد.
این مقام مسوول توضیح داد: مثلا فرد خودرویی داشت که ۶ ماه قبل آن را فروخته بود و چون دادههای پایگاه بهروز نشده بود، آن خودرو همچنان در دادههای رفاهی خانوار دیده میشد و دهک او را بالا میبرد، اما اکنون با بروزرسانی جدید، براساس اطلاعات فعلی و جدید افراد، صدک و دهک خانوار تغییر کرده است. البته عکس این ماجرا نیز صادق است و ممکن است فرد در یک سال گذشته از نظر مالی چیزی خریداری کرده باشد که آن نیز دهک فرد را تغییر میدهد.
محمدی گفت: باید به این نکته نیز توجه کرد که اگر دهک فرد الان ۶ است، به این معنا نیست که ادامهدار باشد و در بهروزرسانی۶ ماه بعدی ممکن است دچار تغییر شود. خواسته ما این است که دادههای این پایگاه هر ۶ ماه یکبار به روز شود. اگر این اتفاق رخ دهد و شناسنامه اقتصادی افراد بهروز شود، میتواند در سیاستگذاریهای رفاهی جامعه نیز کمککننده باشد.