در ماه آبان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصویب آییننامهای در هیئت وزیران خبر داد که بر اساس آن یارانه نقدی افراد پردرآمد حذف خواهد شد. با گذشت یک ماه از اعلام این خبر، هنوز آییننامه مذکور ابلاغ نشده اما در مجلس شورای اسلامی تکلیف مشابهی در این خصوص بهعهده دولت گذاشته شده است.
دوشنبه ۱۹ آذر اعلام شد که مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف کرده تا از محل منابع حاصل از حذف یارانه نقدی دهکهای هشتم، نهم و دهم نسبت به حمایت از محرومین اقدام کند.
با توجه به تصویب آییننامه در هیئت وزیران و همچنین مصوبه مجلس شورای اسلامی، حذف یارانه نقدی دهکهای پردرآمد قطعی است و باید دید آیا تمامی خانوارهای مشمول دهکهای هشتم و نهم به مانند دهکهای دهم از دریافت یارانه محروم خواهند شد یا خیر.
میزان افزایش یارانه نقدی دهکهای ۱ تا ۳
حذف یارانه نقدی ذیل بند (ث) تبصره ۱۳ لایحه بودجه ۱۴۰۴ مورد بررسی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. مطابق این بند مجلس شورای اسلامی با درخواست دولت مبنی بر تغییر شیوه پرداخت یارانه موفقت کرد. بر این اساس در صورت درخواست سرپرستان خانوار مشمول یارانه نقدی برای تغییر شیوه پرداخت از نقدی به کالابرگ الکترونیکی، استفاده از مبالغ کالابرگ الکترونیکی برای سرپرستان خانوارهای مشمول یارانه نقدی بهصورت داوطلبانه مجاز است.
همچنین مصوب شد که دولت از محل منابع حاصل از حذف یارانه نقدی دهکهای هشتم، نهم و دهم، حداقل به میزان ۴۰ هزار میلیارد تومان بسته حمایت از معیشت محرومین و حمایت از حداقل ۴۰۰ هزار خانوار دچار فقر شدید غیر تحت پوشش نهادهای حمایتی و همچنین افزایش اعتبار کالابرگ برای خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی یا عضو سه دهک پایین درآمدی را اجرایی نماید.
زمان اجرای این طرح خرداد ۱۴۰۴ اعلام شده است.
حذف یارانه نقدی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب پیشنهادی به لایحه بودجه ۱۴۰۴، دولت را مکلف کردند از محل منابع حاصل از حذف یارانه نقدی دهکهای هشتم، نهم و دهم نسبت به حمایت از محرومین اقدام کند.
در نشست علنی شب دوشنبه – ۱۹ آذرماه – صحن علنی مجلس شورای اسلامی، بررسی بخشهای هزینهای لایحه بودجه ۱۴۰۴ در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و بند (ث) تبصره ۱۳ این لایحه به تصویب رسید.
طبق بند (ث) که به تصویب رسید، در صورت درخواست سرپرستان خانوار مشمول یارانه نقدی برای تغییر شیوه پرداخت از نقدی به کالابرگ الکترونیکی، استفاده از مبالغ کالابرگ الکترونیکی برای سرپرستان خانوارهای مشمول یارانه نقدی بهصورت داوطلبانه مجاز میباشد. سازمان هدفمندسازی یارانهها موظف است سازوکار اجرائی لازم را برای افراد متقاضی مهیا نموده و دستورالعمل اجرائی آن را با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ نماید.
نمایندگان مجلس در جهت اجرای اهداف برنامه هفتم مبنی بر کاهش فقر مطلق دولت را مکلف کردند که از محل منابع حاصل از حذف یارانه نقدی دهکهای هشتم، نهم و دهم، ماده ۴۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده و بازنگری در سیاستهای حمایتی نقدی و غیرنقدی، حداقل به میزان ۴۰ هزار میلیارد تومان بسته حمایت از معیشت محرومین و حمایت از حداقل ۴۰۰ هزار خانوار دچار فقر شدید غیر تحت پوشش نهادهای حمایتی که براساس نیازمندیابی فعال با مشارکت خیرین و سازمانهای مردم نهاد در قالب سامانه پنجره واحد خدمات حمایت اجتماعی ایرانیان (موضوع بند ب ماده ۳۱ قانون برنامه هفتم پیشرفت) شناسایی میشوند و همچنین افزایش اعتبار کالابرگ برای خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی یا عضو سه دهک پایین درآمدی را از خرداد ماه سال ۱۴۰۴ اجرایی نماید.
نمایندگان مقرر کردند: همچنین به منظور تشویق خانوارها به مشارکت بیشتر در طرح و برخورداری از مزایای آن، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مکلف است با همکاری دستگاههای ذیربط سازوکاری طراحی نماید که خانوارهای یارانه بگیر مشارکت کننده طرح کالا برگ الکترونیک از تخفیفات فروشگاههای داوطلب مشارکت در طرح بهرهمند گردند.
بر اساس این مصوبه، به جز مواردی که در این قانون تصریح شده است، منابع و مصارف هدفمندسازی یارانهها مطابق احکام مرتبط در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور وصول و مصرف و در ردیفهای جداگانه به تفکیک و به صورت نشاندار ثبت میگردد. منابع موضوع هدفمندسازی یارانهها، به مصارف هدفمندسازی یارانهها اختصاص مییابد. در صورت عدم کفاف منابع مذکور برای پوشش مصارف مربوطه، دولت میتواند نسبت به اختصاص کمک زیان به سازمان هدفمندسازی یارانهها اقدام نماید.
نمایندگان مجلس، سازمان برنامه و بودجه رامکلف کردند که جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانهها (موضوع این بند) را به صورت جداگانه در بخش دوم لایحه بودجه درج نماید. سازمان برنامه و بودجه مکلف است گزارش منابع و مصارف مذکور را به تفکیک اقلام، به صورت ماهانه به کمیسیونهای برنامه و بودجه و اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارسال کند.