فروش فوری خودرو در ایران به علت وضعیت بازار خودروها و عوامل مختلف دیگر، امری شایع و یکی از موضوعات مهم و گاهاً اضطراری است که توجه فروشندگان و خریداران خودروها را به خود جلب میکند. در زیر به بررسی برخی جنبهها و نکات کلیدی مرتبط با فروش فوری خودرو میپردازیم .دلیل فروش فوری خودرو ممکن است از جمله عواملی مانند نیاز مالی فوری، تغییر شرایط زندگی، نیاز به خرید خودرو جدید و یا مشکلات فنی و سوخت اقتصادی باشد. بازار خودرو در ایران بسیار متغیر و پویا است. عواملی مانند تحریمها، نوسانات ارزی، تغییر قوانین و مقررات، نرخ بهره برداری و همچنین روند تغییر قیمتها میتوانند تاثیر بسزایی در تصمیم فروشندگان برای فروش فوری خودرو داشته باشند.برای فروش فوری خودرو، فروشندگان میتوانند از روشهای مختلفی استفاده کنند.
مدیر کل روابط عمومی شورای رقابت گفت: جلسات شورای رقابت برای بررسی قیمت خودرو هر هفته برگزار میشود و بهزودی قیمتهای جدید خودروها اعلام خواهد شد.
چگونگی محاسبه قیمت خودروها همیشه موضوعی مبهم برای خریداران این خودروها بوده است و خود شرکتهای عرضه کننده نیز هیچ اطلاعات شفافی در این زمینه ارائه نمیدهند.
سپهر دادجوی توکلی مدیر روابط عمومی شورای رقابت در خصوص قیمت های جدید خودروها گفت: این شورا روزهای شنبه و سه شنبه جلساتی برگزار می کند به طوری که در جلسات به این موضوعات پرداخته می شود و به زودی قیمت های جدید خودروها اعلام خواهد شد.
توکلی گفت: بررسی قیمت خودرو در روند کار کارشناسی قرار دارد.
او در پاسخ به این سوال که مبنای قیمت خودروهای متقاضیان ثبت سفارش قبل چگونه است؟ گفت: اگر قیمت زمان عقد قرارداد وجود داشته باشد همان ملاک است و هیچگونه افزایش قیمتی شامل این دست از متقاضیان نخواهد شد.
به گفته او، یعنی اگر خریداری پیش از این برای خرید خودرو قراردادی امضا کرده باشد، باید قیمتهایی که پیش از این توسط شورا اعلام شده بود، مبنا قرار بگیرد.
مدیر روابط عمومی شورای رقابت گفت:براساس این دستورالعمل شورای رقابت موظف است تا رصد بازار و روند تولید و توزیع خودرو را مورد بررسی قرار دهد و در این مسیر آنالیز قیمتی انواع محصولات نیز انجام میشود، اما این امر به این معنا نیست که هر سه ماه یکبار قیمت خودرو افزایش پیدا میکند.
توکلی گفت:متاسفانه برداشت اشتباهی از دستور العمل شورا صورت گرفت که توسط برخی بازنشر شده که شورای رقابت هر سه ماه قیمت خودرو ها را افزایش می دهد و این موضوع را به شدت تکذیب می کنم.
او در پاسخ به این سوال که نحوه محاسبه قیمت خودرو در شورای رقابت چگونه است؟ گفت:طبق دستورالعمل ۵۴۳ و فرمول کاست پلاست تعیین می شود یعنی مبنای تنظیم قیمت، بر اساس ضوابط قیمتگذاری مصوب است که توسط سازمان حمایت محاسبه میشود.
توکلی در پاسخ به این سوال که نرخ تورم توسط بانک مرکزی اعلام و هر سه ماه بررسی میشود و در صورتی که مواد لازم برای تولید خودرو مثل شیشه، فولاد و… افزایش قیمت داشته باشند، قیمت خودروها میتواند با توجه به میزان تورم این نهادهها افزایش یابد یا خیر؟ گفت: در فرمول کاست پلاست قمت نهایی خودرو، هزینه تمام شده به علاوه سود معقول است بنابراین هم به نفع مصرف کننده و هم تولید کننده خواهد بود.
مدیرکل روابط عمومی شورای رقابت گفت: از اوایل سال طبق گزارش وزارت صمت بیش از ۴۰ درصد خودروها ارزانتر شده اند و در بازار خودرویی گران نشده است.
سامانه یکپارچه فروش خودرو باز گشایی شد. اما متقاضیانی می توانند وارد سامانه شوند و نسبت به انتخاب خودرو اقدام کنند که پیش تر و در اواخر اردیبهشت 1402 با گشایش حساب وکالتی نسبت به انتخاب خودرو در سامانه یکپارچه اقدام کردند اما نوبت تحویل خودروی مورد نظر آنها 1403 اعلام شد.
حضور در دور جدید فروش خودرو از مسیر سامانه یکپارچه یک شرط برای متقاضیان دارد. خریداران خودرو که علاقه دارند خودرو به قیمت کارخانه خریداری کنند برای حضور در سامانه باید پیش تر با افتتاح حساب وکالتی نسبت به انتخاب خودروی مورد نظر خود اقدام کرده باشند اما موعد تحویل آنها برای سال آینده تعیین شده باشد. تنها این دسته از متقاضیان می توانند از امروز (20 شهریور 1402) تا 23 شهریور با ورود به سامانه نسبت به انتخاب خودروی مورد نظر و جایگزینی با محصول پیشین خود اقدام کنند.
البته دایره انتخاب متقاضیان محدود شده است. در دور دوم فروش از مسیر سامانه یکپارچه چهار خودروساز سایپا، کرمان موتور، مدیران خودرو و فردا موتور حضور داشتند اما اکنون تنها محصولات کرمان موتور و مدیران خودرو در دسترس مقضیان قرار دارد.
کرمان موتوری ها بار دیگر جک S3، جک S5، جک J4 و کی ام سی K7 را در دسترس متقاضیان قرار دادند.
مدیران خودرویی ها نیز پنج محصول خود یعنی فونیکس FX پریمیوم، تیگو 7 پرو، X55 pro، X22 pro (دنده ای) و آریزو 6 پرو را پشت ویترین سامانه یکپارچه قرار داده است.
چنانچه ظرفیت این دور از فروش با متقاضیانی که پیش تر موعد تحویل محصول انتخابی اولشان سال 1403 تعیین شده بود، بار دیگر این شانس به متقاضیانی که در دور اول امکان انتخاب خودرو نداشتند داده می شود تا محصول مورد نظر خود را انتخاب کنند.
با توجه به کاهش فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار محصولات مونتاژی به نظر می رسد متقاضیان انگیزه لازم برای حضور در این دور از فروش سامانه یکپارچه را نداشته باشند.