تیم تازه دولت برای افزایش کالابرگ الکترونیکی/ کالابرگ الکترونیکی به صورت دائمی اجرا می‌شود؟

طرح کالابرگ که از دولت سیزدهم آغاز شد و حالا در دولت چهاردهم ادامه دارد، با هدف کمک به معیشت خانوارهای کم‌درآمد و کاهش اثرات تورم بر زندگی آن‌ها اجرا می‌شود.


طرح کالابرگ که از دولت سیزدهم آغاز شد و حالا در دولت چهاردهم ادامه دارد، با هدف کمک به معیشت خانوارهای کم‌درآمد و کاهش اثرات تورم بر زندگی آن‌ها اجرا می‌شود.

تاکنون سه مرحله از این طرح اجرا شده و در حال حاضر دهک‌های ششم و هفتم نیز در نوبت دریافت کالابرگ قرار دارند. در حالی‌که هنوز مرحله سوم به‌طور کامل به پایان نرسیده، زمزمه‌هایی درباره آغاز مرحله چهارم به گوش می‌رسد.
اما اجرای مراحل بعدی این طرح، در گرو تأمین منابع مالی کافی است؛ منابعی که فعلاً فقط از محل حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی تأمین می‌شود. با توجه به محدودیت بودجه، این سؤال جدی مطرح است که آیا دولت توانایی ادامه این مسیر برای همه دهک‌های هدف را دارد و مرحله چهارم کالابرگ به کدام دهک ها تعلق می گیرد؟

یارانه کدام دهک‌ها حذف می‌شود؟

احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرده است که بر اساس مصوبه قانون بودجه سال ۱۴۰۴، سه دهک بالای درآمدی کشور (دهک‌های هشتم، نهم و دهم) از فهرست دریافت‌کنندگان یارانه نقدی ( حدود ۱۸ میلیون نفر) کنار گذاشته خواهند شد. وی تأکید کرده که اطلاعات خانوارها به‌روزرسانی شده و فرآیند شناسایی و حذف یارانه‌بگیران پردرآمد نهایی شده است.

مرحله چهارم کالابرگ به کدام دهک‌ها پرداخت می‌شود؟

دولت در نظر دارد مرحله چهارم طرح کالابرگ الکترونیکی را در هفته‌های آینده اجرا کند، اما تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای کامل این مرحله همچنان با ابهاماتی همراه است. طبق اعلام رسمی، حذف یارانه نقدی حدود ۱۸ میلیون نفر از سه دهک بالای درآمدی در دستور کار قرار دارد. در صورت اجرای این تصمیم، ماهانه حدود ۵ هزار میلیارد تومان منابع برای دولت آزاد خواهد شد.
با توجه به تعیین مبلغ ۵۰۰ هزار تومان برای هر کالابرگ، این اعتبار تنها برای تأمین کالابرگ حدود ۱۰ میلیون نفر کفایت می‌کند. این در حالی است که بر اساس برآوردهای رسمی، جمعیت سه دهک اول درآمدی کشور به حدود ۲۸ میلیون نفر می‌رسد. بنابراین مشخص نیست دولت در مرحله چهارم، چه گروه‌هایی را در اولویت دریافت کالابرگ قرار خواهد داد و چه منابعی را برای پوشش کامل مشمولان در نظر دارد. این درحالی است که دولت در مراحل قبلی برای تامین اعتبار ۷ دهک از صندوق توسعه ملی برداشت کرده بود که این اقدام با انتقاد بسیاری از اقتصاددانان قرار گرفت.

براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعداد مشمولین مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیکی بیش از ۶۰ میلیون نفر است.

همچنین در اجرای این طرح، بیش از ۲۵۰ هزار فروشگاه خرد و زنجیره‌ای طرف قرارداد طرح کالابرگ الکترونیکی هستند و در اجرا مشارکت دارند.

مشمولان این طرح می‌توانند برای مشاهده فروشگاه‌ها و اطلاع از مانده اعتبار خود، برنامه کاربردی «شما» را از خدمات‌دهندگانی، چون «بازار» و «مایکت» دریافت و نصب کنند.

اطلاع‌رسانی از میزان موجودی از طریق سرشماره v.refah برای سرپرستان خانوار پیامک می‌شود و این پیامک فقط شامل میزان «اعتبار کالابرگ» بوده و تاکید می‌شود فاقد هر گونه «لینک» است. همچنین امکان استعلام مانده اعتبار از طریق کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* فراهم شده است.

مرکز تماس ۰۲۱-۶۳۶۹ آماده پاسخگویی به سؤالات و درخواست‌های مشمولان طرح است.

لازم به ذکر است که دارندگان مانده اعتبار از مراحل قبلی طرح کالابرگ الکترونیکی می‌توانند همچنان از اعتبار خود در دوره حاضر استفاده کنند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همواره از هموطنان می‌خواهد مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشند.

پرسش پرتکرار مردم درباره کالابرگ الکترونیکی و پاسخ آن‌ها

در ادامه، وزارت رفاه به منظور رفع ابهامات و شفاف‌سازی برای مردم، به ۲۵ پرسش مهم و متداول درباره نحوه دریافت، استفاده و جزئیات فنی کالابرگ الکترونیکی پاسخ داده است:

۱- چه‌کسانی مشمول دریافت اعتبار می‌شوند؟

تمامی خانواده‌هایی که تا پنجم بهمن‌ماه ۱۴۰۳ در فهرست یارانه‌بگیران قرار داشته‌اند و در دهک‌های یک تا هفت باشند.

۲- استفاده از اعتبار به چه صورت است؟

اعتبار به شماره‌ملی سرپرست خانوار اختصاص یافته است و از طریق تمام کارت‌های بانکی سرپرست خانوار در فروشگاه‌های عضو طرح قابل استفاده است.

۳- میزان اعتبار برای هر خانوار چقدر است؟

در هر مرحله به ازای هر نفر در خانوارهای یارانه‌بگیر در دهک یک تا سه، ۵۰۰ هزار تومان و دهک چهار تا هفت، ۳۵۰ هزار تومان است.

۴- آیا در صورت استفاده از طرح کالابرگ الکترونیکی، از یارانه سرپرست خانوار کسر می‌شود؟

خیر. در طرح جدید کالابرگ الکترونیکی فقط از اعتبار تخصیصی به شماره‌ملی سرپرست خانوار کسر می­‌شود و یارانه‌بگیران، یارانه خود را در موعد مقرر بصورت نقدی و مجزا دریافت خواهند کرد.

۵- من مشمول دریافت بوده‌ام، اما اعتبار را دریافت نکرده‌ام؟

پس از نصب برنامه کاربردی”شما”، نسبت به مشاهده موجودی اعتبار اقدام کنید. در صورت مشاهده اعتبار، برای خرید به فروشگاه‌های طرف قرارداد طرح مراجعه کنید. در صورت مشاهده اعتبار و عدم موفقیت در خرید از فروشگاه، با شماره تلفن ۶۳۶۹ تماس بگیرید.

۶- من مشمول دریافت یارانه نیستم، با این‌وضع باید چه‌کنم؟

با توجه به اینکه پیش شرط دریافت کالابرگ الکترونیکی، دریافت یارانه توسط سرپرست خانوار است، چنانچه تا ۵ بهمن ۱۴۰۳ از خانوارهای یارانه‌بگیر نباشید، مشمول دریافت کالابرگ الکترونیکی نخواهید شد. با این حال، چنانچه تقاضای دریافت یارانه نقدی را دارید، جهت ثبت­‌نام به سامانه www.my.gov.ir مراجعه کنید.

همچنین در صورتی که قبلاً یارانه‌بگیر بوده‌اید و یارانه خانوار شما حذف شده است، جهت ثبت درخواست بررسی وضعیت خانوار برای دریافت یارانه به سامانه www.hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنید.

۷- آیا با تمام اعتبار اختصاص یافته به خانوار، می‌توانم فقط یک قلم کالا خرید کنم؟

خیر. خانوارها در هر بار خرید، باید حداقل سه کالا از کل گروه‎‌های کالایی تعیین شده در طرح کالابرگ الکترونیک (لبنیات، پروتئین، خواربار) را خریداری کنند.

۸- اعتبار به حساب کدام یک از اعضای خانوار تخصیص یافته است؟

میزان اعتبار به شماره ملی سرپرست خانوار تخصیص یافته است و از کلیه کارت‌های بانکی سرپرست خانوار قابلیت خرید وجود دارد.

۹- اعتبار به کدام حساب سرپرست خانوار واریز شده است؟

اعتبار به حساب بانکی واریز نمی‌شود و به همین دلیل در صورت گرفتن موجودی حساب، میزان اعتبار مشخص نخواهد شد. این اعتبار به شماره‌ملی سرپرست خانوار تخصیص یافته است و از طریق کلیه کارت‌های بانکی که متعلق به سرپرست خانوار است، قابلیت خرید وجود دارد.

۱۰- آیا پیامک تخصیص- واریز اعتبار برای سرپرست خانوار ارسال می‌­شود؟

بله. فقط در زمان واریز اعتبار، میزان آن از طریق پیامک ارسالی به شماره تلفن سرپرست خانوار، اعلام می‌­شود. لازم به ذکر است، بعد از انجام تراکنش در فروشگاه، هیچگونه پیامکی ارسال نمی­‌شود و در صورتی که سامانه پیامک تراکنش­‌های خرید راه‌اندازی شود، اطلاع‌­رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید