درمان خانگی | دیگر برای گلو درد به قرص لب نزنید این گیاه راه نجات شما

نتیانا باعث تحریک غدد بزاقی و موکوس می‌شود. همچنین این گیاه حاوی مواد قابض است و برای درمان احساس تورم و گرفتگی در گلو مورداستفاده قرار می‌گیرد.


درمان خانگی

درمان خانگی به مجموعه‌ای از روش‌ها و تکنیک‌ها اشاره دارد که در خانه و با استفاده از مواد طبیعی یا آشنا، برای بهبود و درمان بیماری‌ها و مشکلات سلامت استفاده می‌شوند. درمان خانگی عمدتاً بر پایه تجربه‌های طب سنتی و مردمی بر اساس سال‌ها یا حتی قرون از مشاهده و آزمایش‌های شخصی تکنیک‌ها و روش‌هایی را پیروی می‌کنند که در بهبود سلامتی نقش مهمی ایفا می‌کنند.درمان خانگی مناسب ترین گزینه برای درمان بیماری‌هایمان نیستند، اما می‌توانند به عنوان کمک‌کننده مفید و مؤثری به شمار روند درمانی دکتر معالج مورد استفاده قرار گیرند.یکی از مزایای درمان خانگی این است که مواد مورد استفاده آن‌ها از طبیعت گرفته می‌شوند و بیشتر آن‌ها قابل دسترسی و همچنین اقتصادی هستند. همچنین این روش‌ها بدون تجویز نسخه پزشک قابل انجام هستند و شما می‌توانید آن‌ها را در خانه خود انجام دهید. با این حال، قبل از استفاده‌ی هر گونه درمان خانگی باید مطمئن شوید که هیچ عوارض جانبی برای شما یا خانواده‌تان ندارد و با حذف نکردن فرصت های استفاده از درمان های دیگر تجویز شده توسط دکترها نیست.

نتیانا باعث تحریک غدد بزاقی و موکوس می‌شود. همچنین این گیاه حاوی مواد قابض است و برای درمان احساس تورم و گرفتگی در گلو مورداستفاده قرار می‌گیرد.
تورم‌های مزمن دهان، زبان و گلو از جمله مشکلاتی هستند که برای درمان آن‌ها از گیاهان دارویی تلخ مزه نظیر ریشه گیاه جنتیانا (Gentiana lutea) استفاده می‌شود. جنتیانا باعث تحریک غدد بزاقی و موکوس می‌شود. همچنین این گیاه حاوی مواد قابض است و برای درمان احساس تورم و گرفتگی در گلو مورداستفاده قرار می‌گیرد.
بیماری خشک شدن دهان که ناشی از عملکرد ضعیف غدد بزاقی می‌باشد، بسیار درد آور بوده و درمان آن نیز مشکل است. دهان شویه‌هایی که از گیاهان دارویی نظیر ریشه گیاه جنتیانا تهیه شده اند می‌توانند به درمان اینگونه بیماری‌ها کمک کنند.

جنتیانا چیست؟

جنتیانا با نام انگلیسی Gentian و نام علمی Gentiana Lutea یکی از گیاهان دارویی پرخاصیت است که در درمان بسیاری از بیماری های علی الخصوص بیماری های گوارشی کاربرد گسترده ای دارد .طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت جنتیانا گرم و خشک بوده و طعم جنتیانا تلخ و بوی آن نامطبوع بوده و نام های دیگر جنتیانا ژانسيان ، ژانسيانا ، جنتيانه ، كوشاد ، و به عربي (كف الذئب ، دواء الخيه ، قبطي الملك ) می باشد.

مشخصات ظاهری گیاه جنتیانا

جنتیانا گیاهی بوته ای و علفی است که به صورت خودرو در فصل بهار در كوه ها و مناطق مرطوب و نمناك اغلب کشورهای اروپایی و آسیایی مي رويد .ساقه این گیاه استوانه ای و ارتفاع آن در حدود یک متر و برگ های آن سبز رنگ، متقابل، کامل و دارای دمبرگی کوتاه و گل های این گیاه زرد رنگ می باشد.بعضي از انواع این گیاه دارای گل آبي رنگ مايل به خاكستري بوده و میوه‌ این گیاه به صورت پوشینه و محتوی تعداد بسیاری دانه‌ های کوچکِ بیضوی و نسبتاً مسطح و ریشه جنتیانا دراز، ضخیم، گوشتی و به رنگ خاکستری زرد می باشد که در اثر گذشت زمان رنگ آن به قهوه‌ای متمایل به قرمز تغییر می کند.ریشه‌ی جنتیانا به ریشه‌ی ژانسیان نیز شهرت دارد.معروف ترین نوع جنتیانا جنتیانای رومی باشد.

خواص درمانی گیاه جنتیانا

این گیاه در صنایع دارویی کاربرد گسترده ای دارد و مهم ترین خواص درمانی ریشه جنتیانا یا خواص گل سپاسی را می توانید در ادامه سلامت وب امروز مطالعه نمایید:

این گیاه قابض بوده و بهترین مسکن و محلل است که دمکرده آن جهت اشخاص مبتلا به مالاریا مفید است.
ریشه این گیاه مقوی و کرم کش ،ضد اسهال ،ضد تب و ضد گازهای معده است .
این گیاه بهترین تقویت کننده سیستم گوارش و در ضمن اشتها آور است.
با مصرف این گیاه شمار گلبول های سفید افزایش یافته و در نتیجه می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت نماید.
خون ساز بوده و تحلیل برنده ورم طحال می باشد.
جنتیانا مقوی کبد بوده و برای درمان نارسایی های کبدی مفید می باشد.
به علت دارا بودن خواص ضد افسردگی بهترین برطرف کننده خستگی‌های روحی و ضد استرس به شمار می آید.
در درمان نقرس و مشکلات آن نافع است .
بهترین داروی گیاهی مسکن دردهای سیاتیک می باشد.
مصرف آن سبب درمان اختلال قاعدگی ،رفع گیرهای قاعدگی و افزایش میزان خون عادت ماهیانه خواهد شد.
مصرف این گیاه با تسهیل فرایند گوارش سبب باز شدن گرفتگی روده‌ها ، تسهیل عمل دفع و در نتیجه درمان یبوست خواهد شد.
برای درمان دردهای مفصلی ناشی از بیماری هایی مانند آرتروز و روماتیسم می توانید از خواص پودر جنتیانا و مزایای بی نظیر آن استفاده نمایید.

خواص پودر جنتیانا
نحوه استفاده از گیاه جنتیانا

مهم ترین و مفید ترین قسمت مورد استفاده این گیاه ریشه آن می باشد که برای افزایش اثر بخشی آن می بایست از ریشه های سه ساله این گیاه استفاده کنید .ریشه جنتیانا یا (ریشه ژانسیان) را می توانید به صورت دم کرده، جوشانده و تنتور استفاده کنید .همچنین مصرف عصاره و یا پودر جنتیانا به صورت ضماد برای درمان دردهای مفصلی بسیار نافع است .
مقدار مجاز مصرف گیاه جنتیانا

میزان مجاز مصرف جنتیانا بنا به نوع استفاده از آن متغیر می باشد.

جوشانده:برای تهیه جوشانده این گیاه مقدار 20 گرم ریشه خرد شده این گیاه را در یک لیتر آبجوش ریخته و به مدت 20 دقیقه بگذارید بر روی حرارت ملایم بجوشد پس از صاف کردن روزانه این جوشانده را یک فنجان قبل از هر غذا میل نمایید .
دم کرده : برای تهیه دم کرده این گیاه مقدار 5 گرم ریشه این گیاه را در یک لیتر آبجوش ریخته و بگذارید چند ساعت بماند پس از صاف کردن روزانه یک فنجان از این دم کرده استفاده کنید .
تنتور : تنتور این گیاه را به صورت آماده از داروخانه ها خریداری نمایید و مقدار مجاز مصرف آن 10-15 قطره همراه با آب سه بار در روز می باشد.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید