🔥83

غذای ساده برای شام | شام چی بپزم ؟

دیگر نگران سوال شام چی بپزم نباشید!

در این مقاله لیست غذا برای شام، شما را با انواع غذای ساده برای شام آشنا می‌کنیم.

کوکو مرغ
کوکو مرغ جزو غذاهای سبک و مناسب برای شام است. این غذا که یک روش پخت فرانسوی دارد، بسیار سریع آماده می‌شود.

کوکو مرغ را می‌توانید در طعم‌های مختلف آماده کنید. به این معنا که دستتان برای استفاده از ادویه‌جات باز است و به راحتی می‌توانید در طعم این غذا تنوع ایجاد کنید. برای تهیه کوکو مرغ نیاز به سینه مرغ، پنیر پیتزا و آرد سوخاری دارید.

مواد لازم در تهیه کوکو مرغ سوخاری
ران مرغ ۸ عدد
سیب زمینی متوسط پخته ۲ عدد
پنیر پیتزا ۵۰۰گرم
فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه، نمک به میزان لازم
زعفران دم کرده ۵ تا ۶ قاشق غذا خوری
آب جوش ۲ لیوان
پودر سوخاری خانگی  ۲لیوان
۱- مزه دار کردن و سرخ کردن مرغ‌ها
مرغ‌ها رو با ادویه‌های دلخواهتون طعم دار کنین. ( پیشنهاد ما فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه و نمک است). مرغ ها رو با مواد ماساژ بدین (مرینیت کنید) تا طعم داره شه! بعد داخل روغن سرخ کنین تا تغییر رنگ بدن.
بعد از تغییر رنگ، ۶ قاشق عذاخوری زعفران و ۲ لیوان آب جوش با نمک رو به مرغ ها اضافه می‌کنیم و در تابه رو می‌بندیم و اجازه می‌دیم رون مرغ با حرارت تند مغز پخت شه.
۲- جدا کردن استخوان مرغ‌ها و مخلوط کردن آن‌ها:
بعد از پخت، گوشت رو از استخوان جدا می‌کنیم و استخون‌ها رو تمیز می‌کنیم و کنار می‌گذاریم تا بعدا برای آغشته کردن کوکوها به پودر سوخاری، ازشون استفاده کنیم.

۳- مخلوط کردن مرغ با سیب زمینی
حالا مرغ خرد شده رو به سیب زمینی پوره شده اضافه می‌کنیم و ۲۵۰ گرم پنیر پیتزا به ترکیبشون اضافه می‌کنیم. (اگر میخواین کوکوها رژیمی‌تر بشن، در این مرحله پنیر پیتزا اضافه نکنید یا مقدار آن را کمتر کنید. به مقدار لازم ادویه اضافه می‌کنیم و بعد باهم مخلوط می‌کنیم).

۴- آغشته کردن کوکوها به پودر تردیلا
به اندازه دوتا گردو از ترکیب برمیداریم و کف دستمون پهن می‌کنیم.

یه استخون تمیز رو روی ترکیب پهن شده کف دستمون میذاریم؛ بعد یه مقدار پنیر پیتزا روی اون می ریزیم و بعد دوباره به اندازه یک گردو از مواد بر می‌داریم و روی اون میزاریم بعد به شکل ران مرغ بهش فرم می‌دیم.

سرخ کردن کوکوها

اون رو داخل آرد می غلتونیم و بعد داخل زرده تخم مرغ و بعد داخل پودر سوخاری.
رون مرغ کاور شده با پودر سوخاری رو داخل روغن داغ شده به صورت غوطه ور سرخ می‌کنیم. (می تونین این غذا رو به هر شکل که دوست دارین فرم بدین و سرخ کنین).

 کوکو کدو سبز
اگر به دنبال یک غذای سالم و رژیمی هستید، کوکوی کدو سبز یک گزینه عالی است!

برای تهیه کوکو کدو سبز به ادویه، کدو سبز، تخم مرغ و آرد سوخاری نیاز دارید. این غذا می‌تواند برای افرادی که به دنبال شام سبک هستند، گزینه دلچسبی باشد. طعم این غذا لذیذ است و می‌تواند در سفره ترکیب خوبی ایجاد کند.

مواد مورد نیاز جهت تهیه کوکوی کدو:
کدو سبز ۴ تا ۵ عدد
پیاز ۱ عدد
نمک، فلفل قرمز، زردچوبه به مقدار دل ‌خواه
تخم مرغ ۴ عدد
آرد سوخاری ۱ قاشق غذاخوری
روغن به مقدار دل‌خواه
۱- در اولین مرحله کدوها را با رنده درشت یا میکسر یا هر نوع رنده دیگری که در دسترس دارید رنده کنید.

فقط بهتر است که آن‌ها را زیاد به شکل پوره تبدیل نکنید چون بعد از گذشت چند دقیقه کدوهای شما آب می‌اندازد و باید آب آن را جدا کنید، که به همین دلیل برای راحت‌تر بودن و سریع تر طی شدن مراحل پخت، رنده با رنده درشت توصیه میشود.

۲- در دومین مرحله مقداری نمک به آن اضافه کنید و ۱۵ دقیقه زمان بدهید تا کدوها آب بیندازد.

۳- در سومین مرحله شما باید با کمک فشار دست یا صافی تمام آب اضافه کدوها را بگیرید در این مرحله دقت لازم را داشته باشید که آب اضافی کدوها حتما گرفته شود.

۴- در مرحله چهارم به سراغ پیاز بروید. یک عدد پیاز را با رنده ریز رنده کنید و آب اضافی آن را بگیرید و به کدوهای رنده و آب گرفته شده اضافه کنید.

۵- مرحله پنجم یکی از خوشمزه‌ترین مراحل تهیه انواع غذاهاست. حالا ادویه های دل‌خواه را به ترکیب کدو و پیاز رنده شده اضافه کنید. آرد سوخاری را نیز در آخرین مرحله اضافه کنید.

۶- تخم مرغ را اضافه کنید و همه مواد را با هم ترکیب کنید تا مخلوط یک‌دستی حاصل شود.

۷- در آخرین مرحله شما باید روغن را درون تابه مناسبی بریزید تا گرم شود و از کوکوها به شکل و اندازه دل‌خواه به صورت دانه ‌دانه یا یک تکه درون روغن سرخ کنید. این مرحله کاملا به سلیقه و زمان شما بستگی دارد، شما همچنین برای شکیل شدن ظاهر کوکوها میتوانید از قالب‌های مخصوص کتلت و کوکو کمک بگیرید.

بعد از سرخ شدن کوکو ها، آن‌ها را روی دستمال جاذب روغن قرار دهید تا روغن اضافه آن‌ها گرفته شود.

این کار باعث می‌شود در زمان سرو کوکوهای شما ترد و لذیذ بمانند و سنگین و چرب نشوند.

توجه داشته باشید این کوکو را در زمان سرو تهیه کنید زیرا با توجه به بافت کدو اگر بعد از پخت ساعات طولانی آن را نگهداری کنید کدو مجدد مقداری آب از خود پس میدهد که باعث می‌شود کوکو شما شل و طعم آبکی به خود بگیرد.

دو پیازه آلو شیرازی
دوپیازه آلو یکی از غذاهای کم هزینه و سنتی شیراز است که بسیار راحت و سریع آماده می‌شود. در زبان شیرین شیرازی به سیب زمینی، آلو می‌گویند. همانطور که از نام این غذا مشخص است ترکیب اصلی دوپیازه آلو، پیاز و آلو (سیب زمینی) است.

مراحل تهیه دو پیازه آلو به شرح زیر است:

در اولین مرحله به سراغ آماده‌سازی سیب زمینی‌ها روید، سیب زمینی‌هایتان را به خوبی بشویید و پوست آنها را بگیرید و به صورت مکعبی با ابعاد یکسان خرد کنید.
حال سیب زمینی‌های خرد شده را با کمی نمک و زردچوبه و مقداری آب درون قابلمه مناسبی بریزید. (آب درون قابلمه باید روی سیب‌زمینی‌ها باشد)
درب قابلمه را ببندید و قابلمه را روی حرارت با شعله کم قرار دهید با توجه به جنس ظرف و ابعاد سیب زمینی‌هایتان بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان لازم است تا سیب زمینی‌های شما به خوبی پخته شوند. توجه داشته باشید که در این مرحله سیب زمینی‌ها نباید له شوند و شکل ظاهری خود را از دست دهند پس در افزودن آب به آن دقت کنید.
اکنون به سراغ آماده سازی پیازها روید. پیازها را بشویید و پوست بگیرید آنها را به صورت خلالی یا نگینی خرد کنید.
درون تابه مناسبی کمی روغن بریزید و پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید و کمی آنها را تفت دهید تا بوی خامیشان گرفته و طلایی رنگ شوند

دمپختک
دمپختک یکی از غذاهای سنتی و قدیمی ایرانیه که توی شهرهای مختلف به شکل های مختلفی درست می‌شه. دمی باقالی یا کته باقالی دمپختکی که با باقالی زرد درست می‌شه و از غذاهای سنتی تهران حساب میشه. این غذای سریع جذاب در کنار خوشمزه بودن بسیار هم کم هزینه و و مقرون به صرفه است‌. این غذا رو همراه با تخم مرغ نیمرو و پیاز داغ یا حتی بدون اینا سرو می کنند و وقتی همراه با ترشی و سالاد شیرازی میل بشه خیلی جذاب‌تر و دلچسب‌تره.

مراحل پخت دمپختک
در مرحله اول برای پختن دمپختک، باقالی ها را در یک کاسه بریزید و چند پیمانه آب به آن اضافه کنید و بگذارید تا خوب خیس بخورند. این کار هم باعث می‌شود که باقالی ها زودتر پخته شوند و همچنین از نفخ شکم جلوگیری می‌کند.
در مرحله بعدی پیاز را پوست بگیرید و بشویید. سپس بر روی تخته آشپزخانه آن را به صورت نگینی خرد کنید. در ادامه یک قابلمه مناسب را تهیه کنید و کره را به همراه مقداری روغن در آن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود.

اکالا

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید