🔥24

فوری/ خبر مهم سخنگوی دولت از کالابرگ یارانه ای | رقم کالابرگ یارانه ای فازایش می باید؟

سخنگوی دولت درباره احتمال تمدید طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک گفت: باید ببینیم منابع بودجه چیست و ان‌شاالله اگر منابع تامین شود، حتما دولت استقبال می‌کند.


بهادری جهرمی درباره تمدید طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک گفت: طرح فجرانه که به صورت ۳ ماهه اجرایی شد، با اشتقبال پرشور از سوی مردم مواجه شد و الحمدالله از سوی دهک‌های ۱تا۴ استقبال ۹۰ درصدی از این طرح داشتند و دهک‌های ۴ تا ۷ هم استقبال بیش از ۸۰ درصدی داشتند.

وی افزود: با این فرآیند منابع مالی هم که پیش‌بینی شده مستقیما در سبد سفره خانوارها استفاده می‌شود و به افزایش سلامت غذایی کمک شایان توجهی می‌کند. طرح خوبی بود که در این ۳ ماه اجرا شد و برای استمرار آن باید ببینیم منابع بودجه چیست چون جداول بودجه در حال نهایی شدن در مجلس است و ان‌شاالله باید ببینیم منابع اعتباری لازم در بودجه و در رفت‌و آمدهایی که دولت و مجلس با هم دارند چگونه پیش بینی و امکان تامین دارد.

سخنگوی دولت یادآور شد: اگر بتوانیم پیش‌بینی منابع داشته باشیم، حتما دولت از استمرار آن استقبال می‌کند. این طرح جزو طرح‌هایی است که هر چه بتواند در بازه‌های زمانی متفاوت ادامه یابد، دولت را موثر و موفق قلمداد می‌کند.

مشاور معاون امور رفاهی وزیر تعاون با بیان این که طرح فجرانه کالابرگ تا ۲۱ اردیبهشت ادامه دارد،‌گفت: در سه مرحله فجرانه ۱۴۲ میلیون بسته غذایی سر سفره مردم قرار گرفت.

 سید رضا یحیوی اظهار داشت: نوبت سوم طرح فجرانه کالابرگ تا ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ادامه دارد و برای ادامه این طرح یا برگشت به روال قبلی کالابرگ یا روش دیگر هنوز تصمیم‌گیری نشده است و در این مورد باید در سطح هیات دولت تصمیم‌گیری شود.

مشاور امور رفاهی خاطرنشان کرد،: دولت تاکنون در قالب اجرای سه ماه طرح فجرانه کالابرک الکترونیک ۲۸ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده و آورده خود مردم نیز ۸۴ هزار میلیارد تومان بوده است و در این زمینه تا کنون ۱۴۲ میلیون بسته غذایی بر سر سفره مردم قرار گرفته و شرایط ایجاد امنیت غذایی در ۷ دهک پائین درآمدی جامعه را فراهم کرده است.

یحیوی گفت: ظرف چند روز آینده در مورد طرح کالابرگ فجرانه در دولت تصمیم‌گیری می‌شود.

در طرح کالابرگ الکترونیک ۱۱ قلم کالای خوراکی شامل (گوشت قرمز،‌ مرغ، تخم مرغ، شیر،‌ماست،‌پنیر،‌ برنج،‌ روغن،‌حبوبات،‌ماکارونی،‌قند و شکر) با یارانه تشویقی ۲۲۰ هزا رتومان برای هر نفر یارانه بگیر در ۷ دهک کم درآمد اختصاص می‌یابد که باعث ایجاد امنیت غذایی در خانوارها شده است.

11 قلم کالای اساسی شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست‌ کم‌چرب،‌ مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند برای حفظ سفره مردم از تورم در سبد غذایی طرح کالابرگ الکترونیک تعریف شد.

دولت از ۱۷ بهمن‌ماه 1402 به مدت سه ماه (تا ۱۸ اردیبهشت) مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک را تحت عنوان «طرح فجرانه» اجرا کرد. در این فاز، «شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه» حذف شد اما اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰ هزار تومان (اعتبار تشویقی کالابرگی) به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافت.

روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه، آخرین روز اعتبار طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک است اما دولت هنوز در خصوص ادامه روند این سازوکار پرطرفدار، خبر جدیدی اعلام نکرده است.

با توجه به استقبال مردم از طرح کالابرگ الکترونیکی و ارتقا امنیت غذایی هفت دهک جامعه با دریافت یارانه تشویقی، احتمال اینکه این طرح با بررسی عمیق و تأمین بودجه به همین شکل یا اشکال دیگر از پرداخت یارانه مضاعف به مردم تمدید شود، دور از انتظار نیست.

در این زمینه، سیدرضا یحیوی مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که «حمایت از معیشت مردم ادامه‌دار است اما بستگی به این دارد که در چه قالب و طرحی ادامه یابد.»

بر اساس جدول زمان‌بندی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، زمان واریز یارانه ها اردیبهشت ماه دهک ها به این شرح است:

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید