🔥320

واریز یارانه سهمیه بندی بنزین به خانوارها از این ماه | جزییات توزیع سهمیه بندی بنزین جدید بر با کد ملی

آخرین خبر از سهمیه بندی بنزین جدید را در مکتوب نامه بخوانید.


سهمیه بندی بنزین

سیستم سهمیه بندی بنزین در ایران به طور کلی به این صورت است که براساس نوع و کاربری خودروها، سه سطح قیمت‌گذاری متفاوت برای بنزین تعیین می‌شود. سهمیه بندی بنزین در سه سطح عبارتند از:سهمیه عادی، ،سهمیه ویژه و سهمیه خاص. مقادیر دقیق سهمیه بندی بنزین و هزینه‌های بنزین در هر سطح توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین می‌شود و ممکن است با گذر زمان تغییر کند. در طرح جدید قرار است سهمیه بندی بنزین به حساب هر فرد واریز شود. در ادامه به آخرین خبر از سهمیه بندی بنزین می پردازیم.

بر اساس آنچه در کمیسیون برنامه هفتم به تصویب رسیده به دولت اجازه داده شده که می‌تواند یارانه حامل‌های انرژی را به جای خودرو به افراد هم بدهد. البته این اجازه وجود دارد و تکلیف نشده است.

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: ماحصل توافقات میان مجلس و دولت درخصوص انرژی را در گزارش کمیسیون برنامه هفتم آورده‌ایم. آن چیزی که در گزارش آمده، مورد توافق دولت و مجلس است.

بر اساس آنچه در کمیسیون برنامه هفتم به تصویب رسیده اولا به دولت اجازه داده شده که می‌تواند یارانه حامل‌های انرژی را به جای خودرو به افراد هم بدهد. البته این اجازه وجود دارد و تکلیف نشده است.

بر اساس گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه بنزین یارانه‌ای در طول برنامه تغییر نمی‌کند. اما ممکن است که سهمیه بنزین تغییر کند و اینکه به خانوار یا خودرو بدهند.

عضوکمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در توئیتی پیشنهادات بنزینی را درباره مصارف خانوارها و خودروهای سواری شخصی ارائه داد.

مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت:

به بهانه پخش برنامه “شیوه”: فقط در تیر و مرداد۱۴۰۲، چند صد میلیون دلار فرآورده (عمدتا بنزین+گازوئیل) وارد(تهاتر) کردیم.

پرداخت این “هزینه دلاری” از جیب همه خانوارهاست که ۵۰٪ شان اصلا خودرو و نفعی هم ندارند، اما باید تاثیر منفی‌اش بر معیشت خود را بپذیرند!

با تداوم این وضع، به زودی درصد سهم بنزین وارداتی از زیر ۱۰٪ به ۲۰٪ و… از کل می‌رسد:

حال با قبول چشم‌ بسته قیمت تمام شده داخلی حدود ۹۰۰تومان(ارزش نفت صفر)، با لحاظ تاثیر تامین ۱۰٪ نیاز کشور از ‎واردات بنزین ۳۰هزارتومانی، قیمت تمام شده جدید، به روش میانگین وزنی محاسبه خواهد شد:

(۱۰٪×۳۰.۰۰۰)+(۹۰٪×۹۰۰)=۳.۸۱۰ تومان!

راه‌حل؟

مثل گاز و برق، اول ‎بنزین را هم بین همه خانوارها توزیع کنیم؛یعنی طبق توان تولید داخل و لحاظ مصارف عمومی، سهمیه‌ای (حدود ۲۰ لیتر درماه به هر کدملی) “با همان قیمت ۱۵۰۰” اختصاص و ‎بازار مبادله شکل دهیم.

هرکس بیش از سهمش خواست از دیگری بخرد یا هزینه بنزین وارداتی را بپردازد.

این فقط سهمیه خانوار است:

نفری ۲۰ لیتر درماه، یعنی نفری ۰.۷ لیتر در روز، یعنی حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز برای کل مردم ایران

تولید روزانه بنزین کشور حدود ۱۰۰میلیون لیتر است.

بقیه ۴۰ میلیون برای سایر مصارف غیر خانوار باقی می‌ماند:مصارف عمومی از جمله حمل‌ونقل بار و مسافر و…

سهمیه بندی بنزین
سهمیه بندی بنزین

افندی‌زاده گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مکلف به بازنگری در خصوص تخصیص سوخت به ناوگان حمل و نقل و اتخاذ تمهیدات لازم در مسیرهای طولانی شد.

شهریار افندی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت ارائه خدمات مطلوب در حوزه حمل و نقل کشور گفت: در راستای دسترس‌پذیری ناوگان حمل و نقل جاده‌ای به لوازم یدکی مورد نیاز و کنترل وضعیت تأمین و توزیع این اقلام با همکاری سایر دستگاه‌ها اقدامات لازم در خصوص اجرای مصوبات کارگروه پایش در حال انجام است.

معاون حمل‌ و نقل وزیر راه‌ و شهرسازی با اشاره به ظرفیت‌های قانونی این موضوع اضافه کرد: کارگروه پایش حمل و نقل کشور با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت، وزارت کشور، سازمان تعزیرات، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، بانک مرکزی، سازمان تأمین اجتماعی، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و بخش خصوصی و با هدف مدیریت و کنترل وضعیت تولید و توزیع لاستیک و روغن مورد نیاز رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل و مشکلات مربوط به بیمه رانندگان نسبت به برگزاری جلسات مستمر و اتخاذ تصمیمات مربوطه و رصد لحظه‌ای شرایط در جهت تسهیل و تسریع در پاسخگویی به نیازمندی‌های این حوزه اقدام می‌کند.

افندی‌زاده با اشاره به اینکه هدف مطلوب تامین نیازمندی‌ها و ارتقای سطح رضایتمندی رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل و در نهایت ارائه خدمات مطلوب در این بخش از حمل و نقل کشور است، اضافه کرد: پیگیری‌های لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت بابت تأمین اقلام مصرفی و لوازم یدکی به ویژه لاستیک و روغن ناوگان حمل و نقل عمومی بر اسهمیه بندی بنزینست که در صورت اجرایی شدن، علاوه بر کاهش حجم ترافیک جایگاه‌های مرکز شهر، فاصله مراجعه به جایگاه‌ها و در انتظار ماندن برای سوخت‌گیری کاهش خواهد یافت. هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۱۹ میلیون لیتر بنزین در شهر تهران مصرف می‌شود که همین ترددهای اضافی برای رسیدن به جایگاه سوخت نیز بخشی از این مصرف است و اگر تعداد محل‌های سوخت‌گیری افزایش یابد، در کاهش مصرف سوخت مؤثر است.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید