🔥34

آغاز ثبت نام جدید وام مستاجران ۱۴۰۳ / شرایط دریافت وام فوری برای مستاجران اعلام شد + مراحل ثبت نام

وام ودیعه مسکن یکی از راه هایی است که افراد برای رهایی خود از کرایه خانه به آن امید دارند. در این فصل که همه درگیر اسباب کشی هستند خیلی از مستأجران به وام ودیعه مسکن فکر میکنند ولی وقتی مبلغ و سود آن را می‌بینند از این فکر خیلی ها منصرف می‌شوند و به دنبال راه دیگری برای جبران هستند.


وام

مبلغ وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳ با توجه به شرایط اقتصادی و تورم، تغییراتی داشته است. در سال جاری، میزان تسهیلات وام اجاره مسکن به شرح زیر است:

در شهر تهران، سقف وام به۲۰۰ میلیون تومان رسیده است، در مراکز استان‌ها و سایر کلانشهرها این رقم۱۵۰ میلیون تومان می‌باشد.

برای سایر شهرها، متقاضیان می‌توانند تا۱۰۰ میلیون تومان وام دریافت کنند، در روستاها، سقف وام۴۰ میلیون تومان تعیین شده است.

کلانشهرها که بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، شهرهایی با جمعیت بیش از یک میلیون نفر هستند، شامل مشهد، اصفهان، البرز، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه می‌شوند. توجه داشته باشید که ارقام اعلام شده بر اساس آخرین به‌روزرسانی‌ها برای سال ۱۴۰۳ می‌باشد و در صورت تغییرات بعدی، اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد.

شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳

در سال های اخیر، سامانه های متعددی، در رابطه با مساله املاک، از سوی دولت راه اندازی شده است که ثبت نام در برخی از آن ها، مانند سامانه املاک و اسکان، توسط مالکان و مستاجران، الزامی بوده و در برخی دیگر، مانند سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن،​ شکل اختیاری داشته است.

بنابر اعلام معاونت ساختمان و مسکن وزارت راه و شهر سازی، ثبت نام وام ودیعه مسکن سال گذشته، از ۲۶ خرداد ماه، آغاز گردید و تا ۳۰ آذر ماه، ادامه داشت. متقاضیان دریافت وام اجاره خانه، برای اینکه، جهت دریافت این تسهیلات، واجد شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن شناخته شوند، لازم است که دارای شرایط اعلام شده، در سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن، به نشانی اینترنتی tem.mrud.ir، همچون شرایط ثبت نام مسکن اولی ها باشند. در ادامه، در رابطه با شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳، برای متقاضیان، توضیحات لازم آورده شده است.

۱متقاضی تسهیلات اجاره خانه، می بایست متاهل بوده یا سرپرست خانواده باشد.

۲اجاره نامه ارائه شده از سوی متقاضی وام ودیعه مسکن، می بایست به صورت رسمی تنظیم گردیده یا اینکه در سامانه ایران املاک، به ثبت رسیده و دارای کد رهگیری نیز باشد.

۳تاریخ اجاره نامه ارائه شده می بایست، حداکثر تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن باشد.

شرایط وام مستاجران: نوع اجاره‌نامه و زمان قرارداد اجاره

برای دریافت وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳ متقاضی باید علاوه بر شرایط فوق، اجاره‌نامه‌ای را ارائه ‌دهد که مطابق با معیارهای دولتی باشد. طبق اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت tem.mrud.ir، اجاره‌نامه‌ به عنوان مدرک وام اجاره مسکن باید شرایط زیر را داشته باشد:

به صورت رسمی توسط سردفتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد.

در سامانه ایران املاک (ir) ثبت شده و کد رهگیری دریافت کرده باشد.

در حال حاضر، ثبت اجاره‌نامه‌ها و دریافت کد رهگیری از سامانه ثبت معاملات و املاک کشور فقط برای دفاتر املاک مجاز امکان‌پذیر است و دفاتر بدون مجوز و افراد عادی نمی‌توانند کد رهگیری دریافت کنند. این اطلاعات بر اساس روال سال قبل است و تغییرات احتمالی برای سال ۱۴۰۳ به محض اعلام، در مقاله به‌روزرسانی خواهد شد.

علاوه بر این، زمان انعقاد قرارداد اجاره نیز باید مد نظر قرار گیرد. بر اساس دستورالعمل‌های سال گذشته وزارت راه و شهرسازی قرارداد اجاره باید حداکثر تا پایان مهلت ثبت نام وام اجاره مسکن منعقد شده باشد. اگر قرارداد اجاره پس از این بازه زمانی منعقد شود، متقاضی واجد شرایط نخواهد بود./لندو

میزان اقساط ماهانه وام با در نظر گرفتن سود ۱۸ درصد به شرح زیر محاسبه می‌شود:

برای وام۱۰۰ میلیون تومانی: مبلغ تقریبی قسط ماهانه ۲٫۵۳۹٫۳۴۳ تومان

برای وام۱۵۰ میلیون تومانی: مبلغ تقریبی قسط ماهانه ۳٫۸۰۷٫۰۰۰ تومان

برای وام۲۰۰ میلیون تومانی: مبلغ تقریبی قسط ماهانه ۵٫۱۰۰٫۰۰۰ تومان

همچنین کل سود پرداختی برای این وام‌ها در طول دوره پنج ساله به صورت تقریبی به شرح زیر است:

کل سود پرداختی برای وام۱۰۰ میلیون تومانی: حدود ۵۲٫۳۶۰٫۵۶۵ تومان

کل سود پرداختی برای وام۱۵۰ میلیون تومانی: حدود ۷۸٫۵۴۰٫۸۴۷ تومان

کل سود پرداختی برای وام۲۰۰ میلیون تومانی: حدود ۱۰۴٫۷۲۱٫۱۲۹ تومان

پرداخت وام ودیعه مسکن به حدود نیم میلیون مستاجر

طبق اعلام یک مسئول وزارت راه و شهرسازی از یک میلیون و ۶۶۷ هزار متقاضی واجد شرایط وام ودیعه مسکن تا کنون حدود ۴۹۹ هزار نفر این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و تعیین سقف مجاز برای افزایش اجاره بها از زمان فراگیری ویروس کرونا در کشور در دستور کار دولت قرار گرفت. در حال حاضر سقف این تسهیلات در تهران ۲۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۱۵۰ میلیون تومان، سایر شهرها ۱۰۰ میلیون تومان و روستاها ۴۰ میلیون تومان است.

آن‌طور که مدیرکل دفتر پایش طرح‌های مسکن اعلام کرده تاکنون یک میلیون و ۸۸۷ هزار و ۴۵۲ نفر متقاضی تسهیلات ودیعه مسکن در سامانه TEM.MRUD.IR ثبت‌نام کردند که از این تعداد یک میلیون و ۶۷۷ هزار و ۵۷۰ نفر حائز شرایط شناخته شدند.

به گفته احمد خادمیان، از تعداد افراد حائز شرایط شناخته شده نیز تعداد یک میلیون و ۱۸۸ هزار و ۷۵۸ نفر برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شدند. بانک‌های عامل نیز تاکنون تسهیلات ودیعه مسکن ۴۹۸ هزار و ۸۶۴ متقاضی را پرداخت کرده‌اند و روند پرداخت تسهیلات رشد یافته است.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید