اعتبار مرحله دوم کالا برگ برای دهکهای یک تا سه درآمدی واریز شد. سرپرستان خانوارِ حدود ۳۰ میلیون نفر از هموطنان از امروز میتوانند با مراجعه به ۲۳۰ هزار فروشگاه از ۱۱ قلم محصول تعریف شده در طرح را به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان برای هریک از اعضا خانواده خود خرید کنند.

خانوارهای دهک ۴ تا ۷ میتوانند از ۲۷ فروردین به بعد از اعتبار تخصیصی به ازای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان استفاده کنند.
این اعتبار برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی شامل اقلامی از گروههای لبنیات، پروتئین و خواربار اختصاص مییابد که در صورت خرید بیش از سقف اعتبار تخصیصی، مابهالتفاوت هزینه باید توسط خریدار پرداخت شود.
به دنبال اجرای این طرح، وزارت رفاه به برخی ابهامات و پرسشهای مردمی پاسخ داده است:
۱- چهکسانی مشمول دریافت اعتبار میشوند؟
تمامی خانوادههایی که تا پنجم بهمنماه ۱۴۰۳ در فهرست یارانهبگیران قرار داشتهاند و در دهکهای یک تا هفت باشند.
۲- استفاده از اعتبار به چه صورت است؟
اعتبار به شمارهملی سرپرست خانوار اختصاص یافته است و از طریق تمام کارتهای بانکی سرپرست خانوار در فروشگاههای عضو طرح قابل استفاده است.
۳- میزان اعتبار برای هر خانوار چقدر است؟
در هر مرحله به ازای هر نفر در خانوارهای یارانهبگیر در دهک یک تا سه، ۵۰۰ هزار تومان و دهک چهار تا هفت، ۳۵۰ هزار تومان است.
۴- آیا در صورت استفاده از طرح کالابرگ الکترونیکی، از یارانه سرپرست خانوار کسر میشود؟
خیر. در طرح جدید کالابرگ الکترونیکی فقط از اعتبار تخصیصی به شمارهملی سرپرست خانوار کسر میشود و یارانهبگیران، یارانه خود را در موعد مقرر بصورت نقدی و مجزا دریافت خواهند کرد.
۵- من مشمول دریافت بودهام، اما اعتبار را دریافت نکردهام؟
پس از نصب برنامه کاربردی”شما”، نسبت به مشاهده موجودی اعتبار اقدام کنید. در صورت مشاهده اعتبار، برای خرید به فروشگاههای طرف قرارداد طرح مراجعه کنید. در صورت مشاهده اعتبار و عدم موفقیت در خرید از فروشگاه، با شماره تلفن ۶۳۶۹ تماس بگیرید.
۶- من مشمول دریافت یارانه نیستم، با اینوضع باید چهکنم؟
با توجه به اینکه پیش شرط دریافت کالابرگ الکترونیکی، دریافت یارانه توسط سرپرست خانوار است، چنانچه تا ۵ بهمن ۱۴۰۳ از خانوارهای یارانهبگیر نباشید، مشمول دریافت کالابرگ الکترونیکی نخواهید شد. با این حال، چنانچه تقاضای دریافت یارانه نقدی را دارید، جهت ثبتنام به سامانه www.my.gov.ir مراجعه کنید.
همچنین در صورتی که قبلاً یارانهبگیر بودهاید و یارانه خانوار شما حذف شده است، جهت ثبت درخواست بررسی وضعیت خانوار برای دریافت یارانه به سامانه www.hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنید.
۷- آیا با تمام اعتبار اختصاص یافته به خانوار، میتوانم فقط یک قلم کالا خرید کنم؟
خیر. خانوارها در هر بار خرید، باید حداقل سه کالا از کل گروههای کالایی تعیین شده در طرح کالابرگ الکترونیک (لبنیات، پروتئین، خواربار) را خریداری کنند.
۸- اعتبار به حساب کدام یک از اعضای خانوار تخصیص یافته است؟
میزان اعتبار به شماره ملی سرپرست خانوار تخصیص یافته است و از کلیه کارتهای بانکی سرپرست خانوار قابلیت خرید وجود دارد.
۹- اعتبار به کدام حساب سرپرست خانوار واریز شده است؟
اعتبار به حساب بانکی واریز نمیشود و به همین دلیل در صورت گرفتن موجودی حساب، میزان اعتبار مشخص نخواهد شد. این اعتبار به شمارهملی سرپرست خانوار تخصیص یافته است و از طریق کلیه کارتهای بانکی که متعلق به سرپرست خانوار است، قابلیت خرید وجود دارد.
۱۰- آیا پیامک تخصیص- واریز اعتبار برای سرپرست خانوار ارسال میشود؟
بله. فقط در زمان واریز اعتبار، میزان آن از طریق پیامک ارسالی به شماره تلفن سرپرست خانوار، اعلام میشود. لازم به ذکر است، بعد از انجام تراکنش در فروشگاه، هیچگونه پیامکی ارسال نمیشود و در صورتی که سامانه پیامک تراکنشهای خرید راهاندازی شود، اطلاعرسانی لازم صورت خواهد گرفت.
۱۱- آیا پیامک واریز اعتبار که حاوی درگاه پرداخت برای ورود و پرداخت وجه باشد دارای اعتبار است؟
خیر. دریافت پیامک به همراه درگاه پرداخت برای مشاهده مشمول بودن، میزان اعتبار و …، اصالت نداشته و شهروندان مراقبت کنند تا مورد سوءاستفاده یا کلاهبرداری قرار نگیرند.
۱۲- چگونه مانده اعتبار خود را استعلام بگیرم؟
میزان و مانده اعتبار از دو طریق زیر قابل مشاهده است:
۱. از طریق شمارهگیری کد دستوری # ۱۴۶۳ *۵۰۰ * در تلفن همراه
۲. با استفاده از برنامه کاربردی “شما” که میتوان از طریق کافه بازار یا مایکت یا مراجعه به سایت شما به آدرس shoma.sfara.ir آن را نصب کرد.
۱۳- من مشمول دریافت یارانه بودهام، اما استعلام میزان اعتبار من صفر است!
خانواری که طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانهها، در بهمنماه ۱۴۰۳ مشمول دریافت یارانه باشد و بر اساس دهکبندی صورت گرفته توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دهکهای ۱ تا ۷ باشند، مشمول دریافت اعتبار کالابرگ الکترونیکی هستند. این خانوارها پس از نصب برنامه کاربردی “شما” میتوانند نسبت به مشاهده موجودی اعتبار و سابقه خرید خود اقدام کنند.
۱۴- چگونه از اعتبار خود استفاده کنم؟
با مراجعه به فروشگاههای طرف قرارداد طرح که در برنامه کاربردی “شما” یا تارنمای shoma.sfara.ir معرفی شدهاند، با استفاده از کلیه کارتهای بانکی که متعلق به سرپرست خانوار است، میتوان اقدام به خرید کالاهای تعیین شده کرد.
۱۵- فهرست فروشگاههای مجاز را کجا مشاهده کنم؟
با استفاده از برنامه کاربردی “شما” که میتوانید از طریق کافه بازار یا مایکت یا مراجعه به سایت شما به آدرس shoma.sfara.ir آن را نصب کنید، میتوانید فروشگاههای طرف قرارداد طرح کالابرگ الکترونیکی را شناسایی کنید.
۱۶- در طرح کالابرگ الکترونیکی، سرپرستان خانوارها مجاز هستند کدام یک از کالاها را خریداری کنند؟
فهرست ۱۱ قلم کالای اساسی شامل شیر کمچرب، ماست کم چرب، پنیر سفید، گوشت سفید، گوشت قرمز، تخم مرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند و شکر، برنج و حبوبات است. برای مشاهده جدول کالاهای اساسی میتوانید به برنامه کاربردی “شما” یا سایت shoma.sfara.ir مراجعه کنید.
۱۷- آیا تخصیص اعتبار بهصورت ماهیانه است؟
بر اساس تصمیم اخذشده، فعلاً کالابرگ الکترونیکی طی دو مرحله واریز خواهد شد که زمان واریز مرحله اول آن، قبل از ماه مبارک رمضان در اسفندماه ۱۴۰۳ خواهد بود. در خصوص زمان واریز مرحله بعدی، اطلاعرسانی خواهد شد.
۱۸- اعتراض به دهکبندی و ارائه درخواست بازبینی چگونه است؟
ثبت اعتراض به دهکبندی خانوار، فقط در سامانه حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی https://hemayat.mcls.gov.ir قابل انجام است و پیگیری دریافت نتیجه اعتراض نیز فقط از طریق همین سامانه امکانپذیر است. لازم به ذکر است که خانوارها در سال فقط دو بار میتوانند نسبت به ثبت اعتراض اقدام کنند.
۱۹- چگونه میتوان از اعتبار اختصاصیافته به کدملی سرپرست خانوار به منظور خرید کالا استفاده کرد؟
با مراجعه به فروشگاههای طرف قرارداد طرح و با استفاده از یکی از کارتهای بانکی سرپرست خانوار میتوان خرید را انجام داد.
۲۰- آیا هنگام خرید کالا، کارمزدی از سوی شخص دارنده کارت باید به فروشنده پرداخت شود؟
خیر. خرید در طرح کالابرگ الکترونیکی همانند خریدهای عادی هیچ کارمزدی ندارد، اما برای انجام هر تراکنش، باید حداقل مبلغ ۵۰۰۰ تومان از سوی خریدار پرداخت شود تا حداقل مبلغ تراکنش شاپرکی رعایت شده و احراز هویت صورت پذیرد.
۲۱- از چه فروشگاههایی در این طرح امکان خرید وجود دارد؟
نشانی و فهرست فروشگاههای مجاز از طریق مراجعه به سایت شما به آدرس shoma.sfara.ir یا از طریق برنامه کاربردی “شما” قابل مشاهده است.
۲۲- آیا امکان استفاده از اعتبار در خریدهای اینترنتی وجود دارد؟
بله در دو فروشگاه اینترنتی “اسنپ مارکت” و “دیجی کالا” امکان خرید اعتباری وجود دارد.
۲۳- آیا تمام کارتهای بانکی اعضای خانواده قابل استفاده است؟
خیر، فعلاً با استفاده از کلیه کارتهای بانکی که متعلق به سرپرست خانوار است، قابلیت خرید وجود دارد.
۲۴- آیا کارتهای بانکی خاصی در این طرح قابل استفاده هستند؟
خیر محدودیتی وجود ندارد. با استفاده از کلیه کارتهای بانکی که متعلق به سرپرست خانوار است، قابلیت خرید وجود دارد.
۲۵- آیا از هر فروشگاهی امکان خرید در این طرح وجود دارد؟
خیر، تنها با مراجعه به فروشگاههای طرف قرارداد طرح که در برنامه کاربردی “شما” یا سایت shoma.sfara.ir معرفی شدهاند، میتوان اقدام به خرید کالاهای تعیین شده کرد.