🔥175

اطلاعیه مهم برای کسانیکه گواهینامه دارند | شرایط جدید سنی دریافت گواهینامه

یک متخصص حوزه ترافیک معتقد است که مبالغ جرائم رانندگی باید به گونه‌ای باشد که بازدارندگی ایجاد کند. همچنین موعد پرداخت جریمه‌ها باید تغییر کند و راننده هر سال موظف به پرداخت آن باشد.


خودرو

محمدرضا مهماندار با اشاره به لازمه‌های داشتن ترافیک منظم شهری گفت: برای اینکه ما بتوانیم ترافیک منظمی در سطح شهرها و جاده‌های کشور داشته باشیم و پیامدهای ناشی از ترافیک را کاهش دهیم؛ نیازمند رعایت چند نکته هستیم. نکته اول این است که میزان جریمه‌ها باید بازدارنده باشد، به این معنا که فرد به خاطر آن مبلغ، از انجام آن تخلف منصرف شود. نکته دوم این است که ما باید پلیس قوی و نیرومندی برای اجرا و اعمال قانون داشته باشیم. امروزه با گسترش شهرها و افزایش تعداد خودروها پلیس باید به‌روزترین تجهیزات و ابزار الکترونیکی را برای تشخیص و ثبت جریمه و اعمال قانون به موقع در اختیار داشته باشد.

مهماندار با بیان اینکه سومین نکته، فرهنگ‌سازی و آموزش همگانی رانندگی است؛ گفت: به نظر من آموزش‌های فراگیری رانندگی باید قوی‌تر شود. همچنین پس از دریافت گواهینامه نیز باید افراد آموزش ببینند و این آموزش‌ها فقط هنگام دریافت گواهینامه به پایان نرسد.

وی با اشاره به اهمیت اثرگذاری مبالغ جریمه‌ها افزود: در علم حقوق نیز به این مسئله اشاره شده است که باید تناسبی بین جرم و مجازات وجود داشته باشد. به این معنا که اگر در رانندگی مبالغ جرائم کافی نباشد، می‌تواند متخلف را به انجام آن تخلف تشویق کند و هیچ بازدارندگی نیز وجود نخواهد داشت. بنابراین باید میان تخلف و مجازات آن یک تناسبی باید وجود داشته باشد که فرد را از انجام آن تخلف منصرف کند.

جرائم رانندگی براساس ارزش پول ملی و تورم افزایش پیدا کند

رئیس پیشین پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر میزان جرائم بازدارنده است یا خیر؛ ادامه‌داد: به نظر من مبالغ جرائم درحال حاضر بازدارنده نیست؛ زیرا سالیان سال است که مبالغ افزایش نیافته است و به عنوان مثال، پارک ممنوع که امروزه یکی از بزرگترین معضلات در شهرهای بزرگ است ۴۰ هزار تومان جریمه دارد. این جریمه به اندازه کافی نیست بنابراین رانندگان ممکن است در محل‌های ممنوع خودروی خود را پارک کنند و حاضر باشد جریمه را نیز پرداخت کنند اما خودروی خود را به محلی دورتر برای پارک نبرند.

مهماندار گفت: معتقدم باید بر اساس ارزش پول ملی و تورمی که در کشور وجود دارد؛ میزان مبالغ جریمه‌ها تغییر پیدا کند. به طور مثال میزان جرائم باید به نحوی باشد که اگر راننده‌ای به ذهنش خطور کرد قوانین را زیر پا بگذارد و مثلا سرعت خود را از حد مجاز بیشتر کند؛ وقتی به مجازات این جرم، یعنی همان مبلغ جریمه تخلف به عنوان عاقبت کارش فکر کند؛ از انجام این جرم منصرف شود. مبالغ جرائم راهنمایی و رانندگی باید به گونه‌ای باشد که برای راننده انجام هر تخلفی، اصلا صرف اقتصادی نداشته باشد تا اینگونه جرائم به معنای واقعی کلمه، بازدارنده شوند.

فرمانده پیشین پلیس راه کشور با بیان اینکه تنها مبلغ جریمه ملاک بازدارندگی کامل نیست؛ ادامه داد: باید به این نکته نیز توجه داشت که علاوه بر مبلغ جریمه، زمان بازپرداخت آن نیز اهمیت دارد. به این معنا که اگر راننده مجبور باشد در یک زمان مناسب و معین، جریمه خود را پرداخت کند؛ این مسئله نیز می‌تواند به بازدارندگی کمک کند. اما درحال حاضر ما شاهد هستیم که افراد جریمه‌های خود را سال ها بعد پرداخت می‌کنند یا تا هنگام فروش خودروی خود مجبور به پرداخت جریمه‌ها نیستند که این مسئله باعث کاهش اثر جرائم می شود.

وی با اشاره به اینکه پلیس نیازمند دستگاه‌های پیشرفته‌تر برای اعمال قانون است؛ افزود: پلیس باید به تجهیزات پیشرفته مجهز باشد تا بتواند به موقع، به رفتار همه رانندگان نظارت داشته باشد زیرا در بسیاری از مواقع شاهد هستیم که رانندگان چندین تخلف را انجام می دهند اما پلیس ندیده یا نتوانسته به موقع قانون را اجرا کند بنابراین پلیس باید بتواند بر رفتار همه رانندگان نظارت کافی داشته باشد.

این متخصص ترافیک معتقد است تنها افزایش میزان مبالغ جرائم رانندگی برای کنترل نظم ترافیکی کافی نیست و باید در قوانین زمان و نحوه پرداخت این مبالغ نیز تجدیدنظری صورت گیرد تا بازدارندگی تحقق پیدا کند.

مهماندار درباره راهکار سایر کشورها درباره زمان پرداخت جریمه‌های رانندگی نیز گفت: در برخی کشورها این سازوکار طراحی شده است که هر ساله همزمان با پرداخت مالیات، افراد تمام بدهی‌های خود را با دولت، مانند جرائم راهنمایی و رانندگی تسویه کنند. از آنجایی که در کشور ما برخی افراد برای پرداخت مالیات مستقیما اقدام نمی‌کنند و از حقوق افراد این مبلغ کسر می‌شود، می توان از روش دیگری استفاده کرد. به عنوان مثال می‌توان هر ساله برای هر پلاک، مجوز تردد صادر کرد. این مجوز به این معناست که راننده یا مالک خودرو، برای دریافت مجوز تردد، هر سال تمام جریمه‌ها و سایر هزینه های خودرو را پرداخت می کند.

رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: با انجام این روش علاوه بر پرداخت جریمه‌ها می توان از دریافت معاینه فنی و انجام بیمه خودرو نیز اطمینان حاصل کرد. به نظر من اگر ابزارهای پلیس برای تشخیص جرائم تکمیل شود، حتی اگر میزان جرائم کم نیز باشد اما نحوه پرداخت آن مشخص باشد؛ بازدارندگی جرائم نیز رعایت می‌شود.

کسانی که اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی کرده اند یا می خواهند آن را دریافت نمایند ، لازم است با قوانین جدید گواهینامه رانندگی ۱۴۰۳ و یا قانون مقررارت جدید گواهینامه ۱۴۰۳ که به تازگی به تصویب رسیده است آشنا بشوند، چرا که این قوانین برای کاهش تصادفات ناشی از کم تجربگی رانندگان است ، و آگاهی از این قوانین کمک بسیار زیادی به آن ها خواهد کرد.

قوانین جدید گواهینامه رانندگی ۱۴۰۳ شامل ۱۰ نوع قانون می باشد که در ادامه به توضیح آن ها نیز اشاره خواهیم کرد تا به طور کامل به مقررارتی که تازه تصویب شده آشنایی کامل پیدا نمایید.

۱۰ قوانین جدید گواهینامه رانندگی در سال ۱۴۰۳

۱۰ قوانین جدید گواهینامه رانندگی در سال ۱۴۰۳ یا در سال جدید شامل موارد های زیر می باشند :
۱. عدم نیاز به کارت پایان خدمت برای آقایان:
بر اساس قانون جدید، آقایان برای دریافت گواهینامه رانندگی دیگر نیازی به ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی ندارند.

۲. افزایش سن دریافت گواهینامه پایه یک:
سن مجاز برای دریافت گواهینامه پایه یک از ۲۳ سال به ۲۵ سال افزایش یافته است.

۳. محدودیت رانندگی در شب برای رانندگان جدید:
رانندگانی که به تازگی گواهینامه دریافت کرده‌اند، به مدت ۳ ماه اول، مجاز به رانندگی در شب (از ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح) نیستند.

مدیران خودور ام وی ام(صفحه خبر-میان مطلب)
۴. الزام همراهی راننده مجرب:
رانندگان جدید در ۳ ماه اول پس از دریافت گواهینامه، باید در حین رانندگی در معابر برون‌شهری، با یک راننده مجرب که حداقل ۲ سال سابقه رانندگی دارد، همراه باشند.

۵. رتبه‌بندی گواهینامه‌ها:
بر اساس طرح جدید، گواهینامه‌ها به ۳ رتبه ۱، ۲ و ۳ تقسیم می‌شوند. رانندگانی که تخلفات رانندگی کمتری داشته باشند و به طور کلی رانندگی قانون‌مداری داشته باشند، رتبه بالاتری دریافت می‌کنند و از مزایایی مانند تخفیف در جرایم رانندگی و حق تقدم در تردد برخوردار می‌شوند.

۶. افزایش جریمه‌های رانندگی:
جرایم رانندگی در سال ۱۴۰۳ به طور قابل توجهی افزایش خواهند یافت.

۷. برون‌سپاری خدمات پلیس راهور:
برخی از خدمات پلیس راهور، مانند ثبت تخلفات رانندگی، به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

۸. استفاده از دوربین‌های هوشمند برای ثبت تخلفات:
در سال ۱۴۰۳، شاهد استفاده گسترده‌تر از دوربین‌های هوشمند برای ثبت تخلفات رانندگی خواهیم بود.

۹. تشدید برخورد با تخلفات رانندگی:

پلیس راهور در سال ۱۴۰۳ با تخلفات رانندگی، به ویژه تخلفات حادثه‌خیز، برخورد قاطعانه‌تری خواهد داشت.

۱۰. ارائه آموزش‌های رانندگی به صورت آنلاین:
بخشی از آموزش‌های رانندگی به صورت آنلاین ارائه خواهد شد.

قانون جدید سن گواهینامه رانندگی
در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۰۹، هیئت وزیران مصوبه جدیدی را در خصوص شرایط صدور گواهینامه رانندگی به تصویب رساند که شامل تغییراتی در سن دریافت گواهینامه برای انواع مختلف آن می‌شود.

مهم‌ترین تغییرات این مصوبه به شرح زیر است:
گواهینامه پایه سه:
حداقل سن برای دریافت گواهینامه رانندگی پایه سه ۱۸ سال تمام باقی می‌ماند.

حداقل قد برای دریافت این گواهینامه ۱۴۰ سانتی‌متر است.

ایسنا/اقتصادآنلاین

برچسب‌ها:
  • ناشناس

    دولت اول باید جاده اا رو مناسب سازی کنه بعد خودرو با کیفیت بده دست مردم بعد بخواد جریمه ها رو بالا ببره جایی که نه جاده استاندارد نه خودرو ها کیفیت لازم رو ندارن بالا بردن جریمه ها بیخوده

  • منوچهر

    خیلی خوبه وباید به تازه گواهینامه گرفتهاند اخلاق گذشت وتوجه به علائم تابلو های راهنمایی ورانندگی وخود شیفتگی وغرور بیجا وفهم وشعور ودرک اینکه همیشه جاده وگیاهان تسلیم راننده خوب هست جا بیفتادودر صورت تخلفات حادثه آفرین اعمال قانون قوی بشود خیلی اثر پذیر خواهد بود

  • علی خدادادی لیلاب

    سلام عرض ادب برای راننده که واقع تخلف بیشتری دارند باید مجازاد شوند قانون باید خیلی خیلی سختر باشد طبق روالی قبلی گواهی نامه باید سوراخ شود بعد از سه معرحله باطل شود قانون باید حاکم در قوانین قوی تر عمل انجام دهد

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید