بیمه تامین اجتماعی یک نظام تامین اجتماعی است که به منظور حفظ و تامین حقوق اجتماعی و اقتصادی افراد در برابر ریسکهای مختلف به صورت تامین مالی فعالیت میکند. بیمه تامین اجتماعی در بسیاری از کشورها وجود داشته و در بسیاری از جوامع مورد استفاده قرار گرفته است.هدف اصلی بیمه تامین اجتماعی، ایجاد تعادل میان حقوق و تعهدات اجتماعی و اقتصادی فرد است. اعطای کمکهای مالی به افرادی که به دلیل بیماری، ناتوانی، تحت تاثیر سن، از کار افتادهاند و یا در شرایط اقتصادی ضعیف قرار دارند، از عمده فعالیتهای این سازمان است.یکی از موارد پیگیر در سازمان خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی است.در ادامه به آخرین خبر از بیمه تامین اجتماعی می پردازیم.
نحوه برقراری و انتقال سوابق بیمه ایشما میتوانید با ارائه مدارک و مستندات از قبیل: «حکم استخدامی»، «فیش یا رسید حقوق یا چک بانکی»، «کارت افتتاح حساب بانکی»، «کارتهای حضور و غیاب»، «کارت بهداشت»، «دفاتر قانونی شرکتها» و … به شعبه آخرین محل بیمهپردازی یا شعبه واقع در حوزه عملکرد کارگاه قبلی مراجعه و با تکمیل فرم مخصوص (ادعای سابقه بیمهشدگان) ادعای خود را مطرح و پیگیری نمایید.
سازمان تامین اجتماعی در خصوص برقراری و انتقال سوابق بیمه ای توضیحاتی داد.
کارگری سوال کرد: من چندسال در یک شرکتی کار میکردم و کارفرما مرا بیمه نکرده بود. با توجه به اینکه بعداً این شرکت منحل شده است، آیا میتوانم سوابق بیمه ای قبلی خود را اثبات کرده تا به سابقه فعلی تأمین اجتماعی من افزوده شود؟
کانال اطلاع رسانی تامین اجتماعی در پاسخ به این سوال گفت: بله؛ شما میتوانید با ارائه مدارک و مستندات از قبیل: «حکم استخدامی»، «فیش یا رسید حقوق یا چک بانکی»، «کارت افتتاح حساب بانکی»، «کارتهای حضور و غیاب»، «کارت بهداشت»، «دفاتر قانونی شرکتها» و … به شعبه آخرین محل بیمهپردازی یا شعبه واقع در حوزه عملکرد کارگاه قبلی مراجعه و با تکمیل فرم مخصوص (ادعای سابقه بیمهشدگان) ادعای خود را مطرح و پیگیری نمایید.
انتقال بیمه تامین اجتماعی مخدوش
افرادی که نسبت به فقدان یا نبود یا مخدوش بودن سوابق بیمه خود اعتراض دارند، باید مستندات مربوط به دوره اشتغال خود را بیاورند.
یکی از موارد شکایات و سوالات بخش معدودی از بیمهشدگان در صندوقهای بازنشستگی مختلف از جمله سازمان تامین اجتماعی و سایر صندوقها مشکلات مربوط به اشتباهات و خطاها در زمینه درج سوابق شغلی و بیمهای خویش است. البته با افزایش بستر الکترونیکی شدن سوابق و پروندهها، تا حد بسیار زیادی این موارد مراجعه کاهش یافته است، اما همچنان تعداد محدودی از کارگران و کارمندان بازنشسته (یا در آستانه بازنشستگی) هنوز نسبت به موارد خاص که در زمینه گم شدن یا نقص در پروندههای شغلی و بیمهای است، سوالات و شکایاتی مطرح میکنند و در زمینه رسیدگی به کار خود ممکن است دچار سردرگمی شوند.
طی سالهای گذشته از کارکنان سابق ذیل قانون کار (صندوق تامین اجتماعی) و ذیل قانون امور اداری و استخدامی (صندوق کشوری) نسبت به اینکه بخشی از سوابق خود اشتباه درج شده یا بخشی از این سوابق گم شده است، شکایتهایی صورت گرفته و هنوز هم هستند افرادی که سوالاتی در زمینه سوابق بیمهای خود دارند که هنوز پاسخی برای آنها نیافتهاند.
عباس اورنگ (کارشناس امور تامین اجتماعی و بیمهای) در این زمینه توضیح داد: موارد خطا در هر سازمان و نهادی بطور طبیعی ممکن است پیش بیاید ولی از نظر کیفیت رسیدگی به پروندههای بیمهشدگان، سازمان تامین اجتماعی یکی از دقیقترین سیستمهای اتوماسیونی در زمینه بیمهای را داراست. تعداد افرادی که ممکن است چنین اتفاقی برایشان رخ داده باشد، بسیار اندک و موارد آن بسیار نادر است.
وی افزود: در گذشته (یعنی قبل از سال ۱۳۸۰ و ۱۳۸۱) لیستهای بیمهای افراد به صورت دستی وارد میشد. در آن مقطع زمانی لیستهای ارایه شده توسط کارفرمایان و مدیران ممکن بود به دلیل نبود شماره ملی یا به دلیل اشتباهاتی در درج اسامی برخی افراد، دچار خدشه شده و درنهایت در سوابق بیمهای افراد نیز اشتباهاتی صورت گیرد اما از زمانی که اسامی افراد با کد ملی و با سیستم اتوماسیونی وارد میشود، ضریب خطا بسیار ناچیز شده است.
این کارشناس سازمان تامین اجتماعی با بیان این مطلب که پس از سالهای ۸۰ و ۸۱ به مرور مدتی کارفرمایان به صورت سی-دی سوابق را درج میکردند، گفت: در ادامه سیستم سازمان به صورت سامانه اینترنتی و اتوماسیونی لیستهای بیمه را از مدیران شرکتها و کارفرمایان دریافت میکند. اما اینکه در زمان انتقال سوابق بیمهای از حالت دستی به اتوماسیونی نیز اختلالی به وجود آمده باشد، بسیار بعید است چون این انتقال با نظارت بسیار زیادی صورت گرفته است. البته هنوز احتمال اینکه یک کارمند در زمان وارد کردن سوابق بیمهای بجای ۳۰ رکورد، ۲۹ رکورد را وارد کند، وجود دارد اما به هرحال پیدا کردن و تشخیص خطا و رفع آن بسیار آسان است و جای نگرانی نیست.
اورنگ در زمینه رسیدگی به شکایات در این زمینه گفت: افراد با مراجعه به سازمان تامین اجتماعی و ارایه مستندات فعالیت در کارخانه یا شماره کارگزینی یا اخذ نسخه لیست بیمهای از کارفرما (یا در صورتعدم وجود لیست نزد کارفرما رجوع به بایگانی راکد که سوابق دستی موجود است) میتوانند سوابق خود را پیدا کنند. اگر ادعای فرد مستند و درست باشد، تامین اجتماعی فورا رسیدگی میکند، هرچند درصد آن بسیار کم است. زیرا در دوره ساماندهی هر پروندهی بیمهای چندبار توسط چندین کارمند بازبینی شده است.
وی با بیان اینکه «عموم افرادی که در دوران ساماندهی بررسی شدند، اکنون بازنشست شدند و قبلا به اکثر شکایات رسیدگی شده است» اظهار کرد: در گذشته به خاطر مسئله جنگ تحمیلی و مناطق نظامی خطاهای لیستی و گم شدن مستندات مشاهده میشد، اما امروزه دیگر این خطاها بسیار نادر است.
رجوع به دیوان عدالت اداری در صورت یافت نشدن سوابق بیمه تامین اجتماعی
سعید کنعانی (کارشناس مسائل حقوقی کار) نیز در این زمینه اظهار کرد: مباحثی مثل گم شدن یا جابهجایی و غلط بودن پرونده شغلی و بیمهای افراد، موضوعی است که بطور خاص در سازمان تامین اجتماعی رویت شده است. در زمینه صندوق کشوری به دلیل آنکه شماره و کد کارگزینی وجود دارد، تاریخ استخدام وجود دارد و فرد از بودجه دولتی حقوق گرفته است، اما در مورد کارگرانی که ذیل سازمان تامین اجتماعی هستند، احتمال بیشتری برای از دست رفتن سوابق ممکن است.
وی افزود: در مورد کارمندان بخش دولتی و مشمولین صندوق کشوری رسیدگی به شکایات بیمه باید ابتدا باید با مراجعه به سازمان امور اداری و استخدامی صورت گیرد و معمولا کار به دیوان عدالت اداری هم نمیرسد. بخش وزارت نفت و کارکنان هواپیمایی البته سازمان امور استخدامی جداگانه خود را دارند.
کنعانی در مورد مشمولین قانون کار و افراد ذیل صندوق تامین اجتماعی گفت: کسانی که در زمینه سوابق بیمه خود مشکل دارند و حق بیمهشان پرداخت نشده است، باید شکایت خود از کارفرما را نزد ادارات کار مناطق ببرند. اما اگر سوابق بیمهای مشکل داشته و حق بیمه پرداخت شده باشد، ابتدا شکایت به خود سازمان تامین اجتماعی برده میشود و اگر در جریان رسیدگی در سازمان؛ به هر دلیلی مستندات فرد قبول نشد، باید فرد برای اعادهی سنوات شغلی و بیمهای با مستندات کافی باید به دیوان عدالت اداری مراجعه کند.
این کارشناس مسائل حقوق کار با بیان اینکه در سازمان تامین اجتماعی یک کمیته رسیدگی وجود دارد که معمولا رسیدگی درستی انجام میدهد، گفت: بحث سوابق بیمه بسیار پیچیده است و امر سادهای نیست. افرادی که نسبت به فقدان یا نبود یا مخدوش بودن سوابق بیمه خود اعتراض دارند، باید با مستندات مربوط به دوره اشتغال خود را بیاورند. این مستندات میتواند شامل مواردی چون کد کارگزینی و کد بیمه فرد و مستنداتی در زمینه اشتغال فرد در محل کار باشد. البته با این مستندات معمولا در سطح دیوان این دعاوی بسیار ساده است و به راحتی حل میشود.
وی با اشاره به این مطلب که در گذشته نهادهایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نظر نوع پرداخت حق بیمه مسئله داشته و تا تاریخ معینی مشمول بیمه پردازی نبودند، گفت: معمولا چنین مسائلی در زمینه قطعه قطعه شدن سوابق بیمه وجود دارد که محاسبه آن دشوار است و خطا در چنین مواردی ممکن است محتمل باشد که افراد به همین دلیل به کارشناسان بیمه مراجعه میکنند.
س.م
درود.
چند تا سوال دارم.
اول از همه مگر نه اینکه مشاغلی چون نجاری و قالیبافی جزو مشاغل سخت هست؟
پس چرا به پدرم که نجار بوده با ۱۰ سال سابقه کار الان در حال حاضر حدود ۷ میلیون حقوق میدن ولی خیلیها با همون ۱۰ سال بیمه دارند حدود ۱۰ میلیون حقوق میگیرند.
یا کسانی که قالیبافی میکردند و با همون ۱۰ سال سابقه بازنشسته شدن چرا حقوقشون ۳/۵ میلیون هست؟ با اینکه این حرفه هم از مشاغل سخت هست؟
سوال دوم :در صورت فوت همسر یا پدر و مادر میشه همزمان دوتا حقوق از تأمین اجتماعی گرفت؟
سوال سوم: این حقوق رو میشه به نوه یا فرزند خوانده یا برادرزاده انتقال داد؟
ممنون میشم پاسخ دهید🙏
سوده
درود.
منو همسرم از خانوادههای جنگ زده زمان جنگ هستیم.
همسر بنده شغلش عکاسی بوده. مدت 16 سال بیمه رد کرده. مدت 28 ماه هم سابقه بیمه سربازی داره که 14 ماه اون در منطقه جنگی بوده.
اگه بیمه خدمتش رو هم به بیمه تأمین اجتماعی اضافه کنند میشه حدود 19 سال.
2 سال و 3 ماه است که همسرم فوت کرده.
دلم به این حقوق چندرغازی بیمه خوش بود که یهو گفتن 7 الی 8 سال بیشتر سابقه بیمه نداره.
توی این 2 سال هر چه به تأمین اجتماعی مراجعه کردم با کارمندانی مواجه شدم که گویی ارث پدرشون رو میخواستم ازشون بگیرند و با اخم و تخم جواب میداند و هیچ راهنمایی یا کمکی بهم نکردن.!!!
مگه میشه به یکباره 9 سال سابقه بیمه یک شخص بر باد بره.
هر چی هم به تأمین اجتماعی مراجعه میکنم میگن برای اینکار باید یه کفش آهنی ببپوشی و دنبال کاراش بیوفتی.
من نزدیک 60 سالم هست. مگه من چقدر توان دارم که بخوام سالها دوندگی کنم.
ضمنا یک سوال دیگر دارم. آیا میشه سابقه بیمه همسرم متوفیام رو به سابقه بیمه خودم انتقال بدم؟
فوزیه
با سلام اینجانبه مدت 15 سالدر مرکز توانبشی مریضهای اعصاب وروان کار کردم خودم از کا بیرون آمدم به خاطر سختی کار 12سال بیمه ام ادامه نداوم به خاطر مشکل ما لی بعد از دوازده سال بیمه رو خودم ادامه دادم ولی دوازده سال از دستم رفت آیا می توانم الان دوازده سال گذشته رو جبران کنم پول این دوازده سال پرداخت کنم 12 سال رو به بیمه الان وصل کنم با تشکر از کرمانشاه
ناشناس
باسلام وعرض ادب.من مدت ۷سال دریکی ازشرکت تعاونی های مسکن مهرکارمیکردم ولی برام بیمه پرداخت نکردند شکایت کردم ومدت دوسال پی گیری اخررای دادند که بایدشرکت بیمه من راپرداخت کند ولی متاسفانه شرکت زرنگی کرد وبلافاصله دراین مدت اعلام کردشرکت منحل شده. ولی پرونده به اجرای احکام سازمان بیمه فرستاده شد ولی هیئت مدیرشرکت تعاونی هیچ اقدامی نکردندوسازمان هم هیچ .حالا سابقه بیمه من چی میشود.لطفا مراراهنمای کنید.باسپاس
یزدانی
باسلام وخسته نباشید پدرمن نزدیک 45سال درسازمان آب قسمت شیمیایی کارکردولی موقع بازنشستگی 30سال حساب کردناگراشتباه نکرده باشم درسال81بازنشسته شدپول کمی بهش پرداخت کردن بعدچندسال 5سال به سابقه اش اضافه کردن به حقوق الان 10سال از سابقه بیمه پدرم روپرداخت نکردن آیامن میتوانم بابت 10سال سابقه بیمه پدرم اقدام کنم یانه درضمن پدرومادرم فوت کردن الان حقوق پدرم رامن میکیرم مبلغ 5میلیون و890هزارتومن ازشماخواهش میکنم که رسیدگی کنیدکه حق امثال پدرمن که چندین سال زحمت کشیدن ضایع نشه باتشکر از شما
صادقی
سلام رزمندگان بازنشسته نیروهای مسلح ازهمه چیزخودگذشتن واکثریت درقیدحیات نیستن اگرهم هستن چیزی به عمرانان باقی نمانده اما نه طلب گذشته و حق سنوات ونه همسان وپاداش که حمایت دولت محترم آقای رئیسی ریاست محترم جمهور میطلبد