بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گام دوم از مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیکی با اختصاص اعتبار به کدملی سرپرستان خانوار دهکهای چهارم و پنجم درآمدی از دوشنبه (۳۰ تیر) آغاز خواهد شد و تخصیص اعتبار برای دهکهای ششم و هفتم از دوشنبه هفته آینده ( ۶ مرداد) خواهد بود.
سومین مرحله از این طرح ملی با هدف حمایت از معیشت خانوارهای مشمول و تقویت سبد غذایی برای دهکهای اول تا سوم درآمدی از ۷ تیرماه آغاز و اجرایی شد. بر این اساس، دهکهای اول تا سوم به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان اعتبار دریافت کردند.
در گام دوم و سوم این مرحله از طرح کالابرگ الکترونیکی، به دهکهای چهارم تا هفتم درآمدی به ازای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان براساس زمانبدی فوق، اعتبار اختصاص خواهد یافت.
این اعتبار برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی در سه گروه کالایی شامل لبنیات، پروتئین و خواربار اختصاص یافته است.
ویژگیهای طرح کالابرگ الکترونیک:
– مشمولان طرح کالابرگ الکترونیکی میتوانند متناسب با نیاز خود کالاهای تعیین شده را خریداری کنند.
– محدودیتی در مقدار خرید هر کالا و نشان تجاری وجود ندارد. در صورت خرید بیش از سقف اعتبار تخصیصی، مابهالتفاوت هزینه باید توسط خریدار پرداخت شود.
– مشمولان میتوانند خریدهای خود را در چند نوبت انجام دهند و نیازی به استفاده از کل اعتبار در یک مرحله نیست.
– اعتبار طرح کالابرگ الکترونیکی به مدت یک ماه از آغاز مرحله نهم قابل استفاده و خرید است.
– تعداد مشمولین مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیکی بیش از ۶۰ میلیون نفر است.
بیش از ۲۵۰ هزار فروشگاه خرد و زنجیرهای طرف قرارداد طرح کالابرگ الکترونیکی هستند و در اجرای این طرح، مشارکت دارند.
مشمولان این طرح میتوانند برای مشاهده فروشگاهها و اطلاع از مانده اعتبار خود، برنامه کاربردی «شما» را از خدماتدهندگانی چون «بازار» و «مایکت» دریافت و نصب کنند.
اطلاع رسانی از میزان موجودی از طریق سرشماره v.refah برای سرپرستان خانوار پیامک می شود و این پیامک فقط شامل میزان «اعتبار کالابرگ» بوده و تاکید می شود فاقد هر گونه «لینک» است. همچنین امکان استعلام مانده اعتبار از طریق کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* فراهم شده است.
مرکز تماس ۰۲۱-۶۳۶۹ آماده پاسخگویی به سؤالات و درخواستهای مشمولان طرح است.
یادآور می شود دارندگان مانده اعتبار از مراحل قبلی طرح کالابرگ الکترونیکی می توانند همچنان از اعتبار خود در دوره حاضر استفاده کنند.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همواره از هموطنان میخواهد مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشند.
پرسش پرتکرار مردم درباره کالابرگ الکترونیکی و پاسخ آنها
در ادامه، وزارت رفاه به منظور رفع ابهامات و شفافسازی برای مردم، به ۲۵ پرسش مهم و متداول درباره نحوه دریافت، استفاده و جزئیات فنی کالابرگ الکترونیکی پاسخ داده است:
۱- چهکسانی مشمول دریافت اعتبار میشوند؟
تمامی خانوادههایی که تا پنجم بهمنماه ۱۴۰۳ در فهرست یارانهبگیران قرار داشتهاند و در دهکهای یک تا هفت باشند.
۲- استفاده از اعتبار به چه صورت است؟
اعتبار به شمارهملی سرپرست خانوار اختصاص یافته است و از طریق تمام کارتهای بانکی سرپرست خانوار در فروشگاههای عضو طرح قابل استفاده است.
۳- میزان اعتبار برای هر خانوار چقدر است؟
در هر مرحله به ازای هر نفر در خانوارهای یارانهبگیر در دهک یک تا سه، ۵۰۰ هزار تومان و دهک چهار تا هفت، ۳۵۰ هزار تومان است.
۴- آیا در صورت استفاده از طرح کالابرگ الکترونیکی، از یارانه سرپرست خانوار کسر میشود؟
خیر. در طرح جدید کالابرگ الکترونیکی فقط از اعتبار تخصیصی به شمارهملی سرپرست خانوار کسر میشود و یارانهبگیران، یارانه خود را در موعد مقرر بصورت نقدی و مجزا دریافت خواهند کرد.
۵- من مشمول دریافت بودهام، اما اعتبار را دریافت نکردهام؟
پس از نصب برنامه کاربردی”شما”، نسبت به مشاهده موجودی اعتبار اقدام کنید. در صورت مشاهده اعتبار، برای خرید به فروشگاههای طرف قرارداد طرح مراجعه کنید. در صورت مشاهده اعتبار و عدم موفقیت در خرید از فروشگاه، با شماره تلفن ۶۳۶۹ تماس بگیرید.