سیستم سهمیه بندی بنزین در ایران به طور کلی به این صورت است که براساس نوع و کاربری خودروها، سه سطح قیمتگذاری متفاوت برای بنزین تعیین میشود. سهمیه بندی بنزین در سه سطح عبارتند از:سهمیه عادی، ،سهمیه ویژه و سهمیه خاص. مقادیر دقیق سهمیه بندی بنزین و هزینههای بنزین در هر سطح توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین میشود و ممکن است با گذر زمان تغییر کند. در طرح جدید قرار است سهمیه بندی بنزین به حساب هر فرد واریز شود. در ادامه به آخرین خبر از سهمیه بندی بنزین می پردازیم.
عضوکمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در توئیتی پیشنهادات بنزینی را درباره مصارف خانوارها و خودروهای سواری شخصی ارائه داد.
مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت:
به بهانه پخش برنامه “شیوه”: فقط در تیر و مرداد۱۴۰۲، چند صد میلیون دلار فرآورده (عمدتا بنزین+گازوئیل) وارد(تهاتر) کردیم.
پرداخت این “هزینه دلاری” از جیب همه خانوارهاست که ۵۰٪ شان اصلا خودرو و نفعی هم ندارند، اما باید تاثیر منفیاش بر معیشت خود را بپذیرند!
با تداوم این وضع، به زودی درصد سهم بنزین وارداتی از زیر ۱۰٪ به ۲۰٪ و… از کل میرسد:
حال با قبول چشم بسته قیمت تمام شده داخلی حدود ۹۰۰تومان(ارزش نفت صفر)، با لحاظ تاثیر تامین ۱۰٪ نیاز کشور از واردات بنزین ۳۰هزارتومانی، قیمت تمام شده جدید، به روش میانگین وزنی محاسبه خواهد شد:
(۱۰٪×۳۰.۰۰۰)+(۹۰٪×۹۰۰)=۳.۸۱۰ تومان!
راهحل؟
مثل گاز و برق، اول بنزین را هم بین همه خانوارها توزیع کنیم؛یعنی طبق توان تولید داخل و لحاظ مصارف عمومی، سهمیهای (حدود ۲۰ لیتر درماه به هر کدملی) “با همان قیمت ۱۵۰۰” اختصاص و بازار مبادله شکل دهیم.
هرکس بیش از سهمش خواست از دیگری بخرد یا هزینه بنزین وارداتی را بپردازد.
این فقط سهمیه خانوار است:
نفری ۲۰ لیتر درماه، یعنی نفری ۰.۷ لیتر در روز، یعنی حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز برای کل مردم ایران
تولید روزانه بنزین کشور حدود ۱۰۰میلیون لیتر است.
بقیه ۴۰ میلیون برای سایر مصارف غیر خانوار باقی میماند:مصارف عمومی از جمله حملونقل بار و مسافر و…
افندیزاده گفت: شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مکلف به بازنگری در خصوص تخصیص سوخت به ناوگان حمل و نقل و اتخاذ تمهیدات لازم در مسیرهای طولانی شد.
شهریار افندیزاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت ارائه خدمات مطلوب در حوزه حمل و نقل کشور گفت: در راستای دسترسپذیری ناوگان حمل و نقل جادهای به لوازم یدکی مورد نیاز و کنترل وضعیت تأمین و توزیع این اقلام با همکاری سایر دستگاهها اقدامات لازم در خصوص اجرای مصوبات کارگروه پایش در حال انجام است.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیتهای قانونی این موضوع اضافه کرد: کارگروه پایش حمل و نقل کشور با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت، وزارت کشور، سازمان تعزیرات، سازمان هدفمندسازی یارانهها، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، بانک مرکزی، سازمان تأمین اجتماعی، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و بخش خصوصی و با هدف مدیریت و کنترل وضعیت تولید و توزیع لاستیک و روغن مورد نیاز رانندگان و شرکتهای حمل و نقل و مشکلات مربوط به بیمه رانندگان نسبت به برگزاری جلسات مستمر و اتخاذ تصمیمات مربوطه و رصد لحظهای شرایط در جهت تسهیل و تسریع در پاسخگویی به نیازمندیهای این حوزه اقدام میکند.
افندیزاده با اشاره به اینکه هدف مطلوب تامین نیازمندیها و ارتقای سطح رضایتمندی رانندگان و شرکتهای حمل و نقل و در نهایت ارائه خدمات مطلوب در این بخش از حمل و نقل کشور است، اضافه کرد: پیگیریهای لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت بابت تأمین اقلام مصرفی و لوازم یدکی به ویژه لاستیک و روغن ناوگان حمل و نقل عمومی بر اسهمیه بندی بنزینست که در صورت اجرایی شدن، علاوه بر کاهش حجم ترافیک جایگاههای مرکز شهر، فاصله مراجعه به جایگاهها و در انتظار ماندن برای سوختگیری کاهش خواهد یافت. هماکنون بهطور میانگین روزانه ۱۹ میلیون لیتر بنزین در شهر تهران مصرف میشود که همین ترددهای اضافی برای رسیدن به جایگاه سوخت نیز بخشی از این مصرف است و اگر تعداد محلهای سوختگیری افزایش یابد، در کاهش مصرف سوخت مؤثر است.
کیومرث
خیلی خوبه بگذارانهایی که ماشین ندارندکمی باخیال رانندگی کنند
محمد
با سلام
کسی که خانواده اش ۴ نفر هستن و دارای یک خودرو یعنی به خودرو خانواده 80 لیتر میرسه؟؟ کسی میدونه
غلام قادر شهدادزهی
باسلام
بزرگواران فقط بنزین یادتون اومدهرچی که جز عامل های سوختیست ازقبیل گازوئیل وروغن موتورو نفت سفیدهمه روبین مردم تقسیم کنیدبلخص گازوییل ضمنا سهم هرنفربایدشصت لیترباشدچون میدونیدایرانیاهمه شون یک یادوفرزند دارندبیست لیترش کردین
ناشناس
این کار اشتباست من در شهری هستم که پمپ گاز وجود ندارد با روزی 20لیتر دارم مسافر کشی میکنم تکلیف من چه میشه اون وقت یا برم دنبال دزدی
م د
ای کاش با آینده نگری دقیق کاری انجام بدهند که همه مردم از مشکلات اقتصادی نجات پیدا کنند و هم قضیه قاچاق سوخت و سرمایه ملی رو که اینگونه داره حدر میره و یع عده خاصی دارن حق همه ی مردم ایران به غارت میبرند جلو گیری بشه
ناشناس
سلام ایا سهمیه های فعلی موجود درکارت سوخت ازبین میرود.
تکلیف افرادی که کارت سوختشون مفقود شده چی میشه.
جواد
این خیلی خوب است که سهم هر نفر را به حساب خودش بریزند و شاید یکی نخواست به مسافرت و جایی برود من ۱۰ساله جایی نرفتم و این مدت سهم بنزین من دیگران که چند تا ماشین دارند استفاده کردن
behnam.asadi
پر واضح هست که اینا دلشون بحال ملت نمیسوزه … بر فرض این طرح اجرا بشه ۹۰ درصد تو جیب دولت میره برای تامین کسری بودجه بقیه رو هم به جیب مردم
محمدابراهیم
فهمیدی چی گفتی
احمد
دست به قیمت بنزین نزنید ها.مردم ایران با توجه به درامدشون گرانترین بنزین دنیارو خریداری میکنن
حسین
گازوییل چی از آن هم ملت سهم دارد
علی رضا
اکر به هر فرد بنزین تعلق گیرد عالیست یا به کارت ملی ولی دوسال طول خواهد کشید چون کسانی که ماشین ندارند ضرر بزرکی را باید تحمل کند خوب است
.
اینکه فقط در مورد یارانه بنزین عدالت اجرا شود کافی نیست باید در مورد بقیه یارانه ها هم اعمال شود در مورد اعطای وام چه بخش خصوصی و چه دولتی هم همین کار را بکنید امتیاز گرفتن وام را بین مردم پخش کنید و مردم بفروشند و ….
بی صدا
منتهی ۲۰ لیتر برای هر نفر کم است
طاها
اینکه پول بنزین را به حساب هر شخص واریز کنند برای کسانیکه ماشین ندارند خیلی بهتر است
احمد
اونوقت جناب مهندس میدونی بااین روش چه تورمی ایجاد میشه من الان مسیر روستا تاشهر را با ۵۰هزار میرم وبرمیگردم اونوقت باید ۵۰۰هزار کرایه بدم برمو بیام