شرکت خودروسازی سایپا قیمت جدید محصولات خود پس از اعمال افزایش ۱۵ درصدی را اعلام کرد.

شرکت خودروسازی سایپا قیمت جدید محصولات خود را اعلام کرد. این قیمت ها مربوط به قیمت پایه کارخانه بوده و عوارض قانونی و سایر هزینه های مرتبط به آن اضافه خواهد شد.
شرکت خودروسازی سایپا یکی از شرکتهای بزرگ تولید خودرو در ایران است. این شرکت، فعالیت خود را پیش از انقلاب اسلامی آغاز کردهاست و با گذشت بیش از ۵ دهه، همچنان به فعالیت خود ادامه میدهد. این شرکت در طول این مدت با شرکتهایی همچون سیتروئن و رنو همکاری داشته و محصولات متنوعی را به عموم عرضه کردهاست. در این سفر تاریخی به Saipa ما را همراهی کنید.
شرکت سایپا کار خود را با همکاری با شرکت سیتروئن فرانسه آغاز کرد. سال ۱۳۴۵ این شرکت با نام SAIPAC (Société anonyme iranienne de production des automobiles Citroën)، شرکت سهامی تولید اتوموبیل سیتروئن ایران، تأسیس شد. دو سال بعد، یعنی سال ۴۷، اولین خودروی سواری این شرکت، خودروی کوچک دو سیلندر سیتروئن به نام ژیان بود که روانه بازار شد.
کمی بعد مدل پیکاپ ژیان هم در خط تولید بود. سایپا کم کم خط تولید خود را گستردهتر کرد و به دنبال قراردادی که با شرکت رنو بست، سال ۵۲ رنو ۵ در مدلهای ۲در و ۴در از خط تولید خارج شد. با توجه به اینکه محصولات سایپا دیگر در انحصار کامل محصولات سیتروئن نبود، نام شرکت به سایپا Société anonyme iranienne de production des automobile تغییر کرد و کلمهی سیتروئن از نام آن حذف شد و این شرکت به سهامی عام تبدیل شد.
دهه ۸۰ برای Saipa دهه موفقیتآمیزی بود. این شرکت در سال ۸۱ پراید ۱۴۱ را به بازار معرفی کرد. یک سال بعد پروژه تولید روزانه ۱۰۰۰ دستگاه پراید به بهرهبرداری رسید و موتورهای انژکتوری ساژم برای پراید تولید شد.

در سال ۸۴ خط تولید خودروی ریو در Saipa کلید خورد و اولین خط تولید خودروی دوگانهسوز کشور نیز در همین سال راهاندازی شد. سال ۸۵ پراید به ونزوئلا راه یافت و یک سال بعد مدلهای مختلف این خودرو در کشور سوریه با نام سیویکو تولید میشد.
از میانه دهه ۸۰ به بعد محصولات جدید و متنوعی در خط تولید سایپا قرار گرفتند. این محصولات شامل: تندر ۹۰ در سه تیپ، سایپا ۱۳۲، اتوبوس شهری IRIS، مینیبوس آذر، وانت شوکا دوکابین و ریو با جعبه دنده اتوماتیک بودند. تا پایان دهه ۸۰ خط تولید خودروی مگان و موتور تندر ۹۰ نیز در دستور کار قرار گرفته بود.
در سال ۸۷ خودروی کاملاً ایرانی تیبا رونمایی شد. تمامی اجزای این خودرو حتی موتور آن ساخت داخل بود. تیبا بعد از سمند ایران خودرو، دومین خودروی ملی است. وانت ال ایکس زامیاد نیز در همین سال در خط تولید بود.