افزایش حقوق کارمندان در دولت جدید قطعی شد | حقوق کارمندان چقدر افزایش یافت؟

خبر مهم از حقوق کارمندان را بخوانید.


حقوق

 حقوق کارمندان بانک‌ های دولتی چقدر است؟، نظر وزیر اقتصاد در مورد وام کارمندان بانک و نسخه جدید آیین نامه تسهیلات پرداختی به کارمندان بانک، عنوان مطالبی است که شما برای مطالعه آن به خبرجو دعوت شده اید.

اولا نظام بانکی کشور همواره در خط مقدم ارائه خدمات به آحاد جامعه است و با توجه به نوع خدمات آنها کمتر شاهد تعطیلی های مختلف در این سیستم هستیم. برای مثال در ایام کرونا همکاران شبکه بانکی با وجود تمام مخاطرات بدون تعطیلی حضور داشتند، در ایام تعطیلات مختلف به دلایلی چون گرما، سرما، آلودگی هوا و… همواره خدمات شبکه بانکی چه به صورت برخط چه حضوری چه تلفنی ارائه شده و هرگز تعطیل نشده است.

دوما در نظام بانکی حضور متخصصین متعهد و حرفه ای با توجه به حساسیت های موجود دارای اهمیت است و جذب و نگهداری این همکاران نیازمند آن است که در کنار پرداخت حقوق برای حفظ معیشت این افراد مشوق هایی لحاظ شود تا شاهد از دست دادن نیروهای خبره نباشیم. ضمن اینکه شاید شما ندانید که برای مثال یک کارمند بانک در بانک‌های دولتی با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و سابقه بیش از ۱۰ سال امروز دریافتی کمتر از ۱۵ میلیون تومان دارد!

از طرفی کارکنان بانک ها بر اساس ضوابط اجازه دریافت تسهیلات به نام خود را ندارند. این همه نکاتی است که شاید بسیاری از افراد از آن اطلاع نداشته باشند اما واقعیت هایی است که وجود دارد.

اینکه بسیاری معتقدند متقاضیان در صف های دریافت تسهیلات مانده اند و تمام منابع به کارکنان نظام بانکی پرداخت می شود صحت دارد؟

اساسا کسب و کار شبکه بانکی مبتنی بر نظام کارمزدها و ارائه خدمات بانکی است. اعطا تسهیلات نیز یکی از خطوط درآمدی بانک ها است، بانک ها تلاش می کنند در این حوزه با جذب منابع اقدام به پرداخت تسهیلات کنند و گردش منابع دراین حوزه برای بانک ها درآمد ایجاد می کند.

اما در کنار موضوعات تجاری بحث پرداخت تسهیلات تکلیفی نیز از مواردی است که بانک ها را مکلف می کند تا در راستای حمایت از اقشار جامعه اقدام به اعطای تسهیلات کنند.

بر این اساس شبکه بانکی هر ساله در قالب تکالیف قانونی اقدام به پرداخت تسهیلات ازدواج، فرزندآوری، حوادث غیر مترقبه، مسکن و … با اقساط بلند مدت و قرض الحسنه می نماید، که در سال ۱۴۰۲ میزان این تسهیلات بیش از تکالیف قانونی بوده است. یعنی بانک ها نه تنها به تعهدات خود پایبند بوده اند بلکه بیش از تعهدات خود تسهیلات تکلیفی را پرداخت کرده اند.

از دیگر سو بانک‌ها در سال ۱۴۰۲ با طرح های متنوع برای گره گشایی از اقشار جامعه طرح های تسهیلاتی قرض الحسنه را طرح ریزی و اقدام به جذب منابع و پرداخت تسهیلات کردند که این نیز در نوع خود آثار مثبتی داشت.

همچنین بانک ها به عنوان در دسترس ترین بازار برای اعطا تسهیلات تامین سرمایه درگردش بنگاه ها و پیشبرد اهداف توسعه کلان در طرح های زیر بنایی و روبنایی همواره حضور موثر دارند و مورد مراجعه هستند.

آمارهای بانک مرکزی حاکی از این است که در سال گذشته، بانک‌ها به‌طور میانگین چند صد میلیون تومان به کارکنان خود وام داده‌اند و در برخی از بانک‌ها مبلغ تسهیلات از یک میلیارد تومان هم عبور کرده است.

طبق اطلاعات بانک مرکزی، پرسنل ۲۹ بانک و مؤسسه اعتباری به‌طور میانگین در سال قبل ۴۳۵ میلیون تومان وام گرفته‌اند و برخی بانک‌ها حتی بیش از یک میلیارد تومان به کارکنان خود وام داده‌اند. طبق این اطلاعات بیش از ۹۱ هزار میلیارد تومان از منابع بانک‌ها صرف پرداخت وام به خودی‌ها شده است. این در حالی است که بانک‌ها معمولاً به بهانه کمبود اعتبار از پرداخت وام‌های خرد به مردم عادی خودداری می‌کنند.

در همین حال، عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد دولت چهاردهم در گفت‌وگویی تلویزیونی از پرداخت وام به کارکنان بانک‌ها دفاع کرد و در پاسخ به اینکه اگر بانک‌ها محدودیت منابع دارند چرا به کارمندان خود تسهیلات می‌دهند؟ توضیح داد: اولاً بانک‌ها تسهیلات قرض‌الحسنه به کارمندانشان نمی‌دهند و نرخ سود دارد و سود از آنها می‌گیرند، ثانیاً بالاخره آنها هم بر اساس یک آیین‌نامه و مقرراتی پرداخت می‌کنند؛ مقرراتی که سال‌ها وجود داشته و این را هم بگوییم که بالاخره کارمندان زحمتکش بانک هم حق‌وحقوقی دارند. ما نمی‌گوییم که جدا از مردم باشند، اما بالاخره از ۶ صبح تا آخر وقت در تعطیلی، برف و سرما همیشه باید سر کار باشند و حتی یک دقیقه نمی‌توانند بیکار باشند و باید پشت باجه باشند و کار کنند، ما از آنها هم باید دفاع کنیم.

وی اضافه کرد: شاید شرایط پرسنل چند بانک خصوصی خوب باشد، اما بانک‌های دولتی هم همین مشکلات را دارند. بالاخره چندین سال ما تورم ۴۰ درصدی داشتیم. این و حقوق آنها هم مثل بقیه کارمندان ۲۰-۲۲ درصد رشد کرده است. خواهش من این است که اصلاً این مسائل را با هم قاطی نکنیم.

وزیر اقتصاد همچنین در پاسخ به سؤالی درباره انتشار خبری منتسب به وی مبنی بر اعطای تسهیلات ازدواج به‌صورت کالا تصریح کرد: بعضی از دوستان در انعکاس خبر بی‌انصافی کردند. این پیشنهاد را در مجلس برای دوستان توضیح دادم و مورد استقبال نمایندگان محترم قرار گرفت.

وی با اشاره به مصوبه قانون بودجه مبنی بر افزایش دو برابری وام ازدواج به ۳۰۰ میلیون تومان در سال جاری اظهار کرد: این در حالی است که رشد منابع قرض‌الحسنه‌ای که باید این تسهیلات را پرداخت کند، اصلاً ۲۰ درصد هم نیست و طبیعی است که بانک‌ها محدودیت منابع پیدا می‌کنند. الآن ۳۰۰ هزار نفر در صف وام هستند، یعنی بانک‌ها باید ۹۰ هزار میلیارد تومان پرداخت کنند.

 

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید