گفته می شود که در این طرح، حتی افرادی که خودرو ندارند هم می توانند بنزین دریافت کنند.
بنزین یکی از اصلیترین منابع انرژی در دنیا است و قیمت بنزین در هر کشوری متفاوت است، بسته به عوامل مختلفی مانند تولید محلی، واردات، فروش و تقاضا و همچنین قوانین مالیاتی و سیاسی. در بسیاری از کشورها، دولت یا سازمانهای دولتی نظارت بر تعیین قیمت بنزین دارند و ممکن است قیمت بنزین بر اساس آنچه دولت میخواهد بهعنوان یک مبلغ ثابت تعیین شود.
هدایت اله خادمی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این پرسش که علت مخالفت شما با تخصیص یارانه بنزین به کد ملی افراد چیست؟ اظهارکرد: چرا گازوئیل را همین کار را نمیکنیم؟ پاسخ موضوع را میدهد، پس اگر قرار است بنزین را به کارت ملی بدهیم، گازوئیل را هم بدهیم، بنابراین نشان میدهد که ما نمیآییم موضوعات را اساسی حل کنیم و ریشه ای. مینشینیم تا به مشکل بر بخوریم، بعد هم میآییم موضوع اقتصادی را میخواهیم از نظر سیاسی حل کنیم که این مشکل درست میکند.
وی افزود: ما مشکلمان اساسی است. آن هم به دلیل این که کارهایی را باید کنیم و نکردیم. ما نخستین دارنده جمع هیدروکربور در ایران و نخستین هستیم در جهان، یعنی دومین دارنده ذخایر گازی جهان هستیم، سومین دارنده ذخایر نفتی جهان هستیم، جمعش میشود؛ نخستین.
خادمی تصریح کرد: الان گرفتاریم که میگوییم پس بنزین وضعیتمان خوب نیست، پس کم میآوریم، پس بیاییم این کار را کنیم؛ بنابراین گازوئیل را هم بیاییم این کار را کنیم، حتی مقام معظم رهبری بارها فرموند که خام فروشی نکنید، تبدیل کنید نفت خام را به دهها فراورده با ارزش دیگر، ما این کار را نکردیم. اگر این کار را کرده بودیم الان این بحثها را نداشتیم، وارد یک فضاهای بزرگتر و بهتر شده بودیم و اصلا این مشکلات را نداشتیم.
وی عنوان کرد: ما بعد از انقلاب متاسفانه به هر حال تقریبا سه تا چهار پالایشگاه بیشتر نزدیم، اگر ما پالایشگاه میزدیم، اشتغال برای جوانان ایجاد میشد و نیاز مالی دیگر نداشتند و بنزین هم با هر قیمتی میخریدند، ولی جوانها بیکار هستند، مردم فقیر هستند، نمیشود اولا ما قیمت بنزین را تغییر دهیم، علیرغم این بحثی که داریم. به همان شکل و دلیلی که نمیآییم گازوئیل را این کار را کنیم، بنزین هم این کار را نباید کنیم. چون اگر واگذار شود به کارت ملی، ما تقریبا ۲۴ میلیون خودرو در کشور داریم، در پیک استفاده؛ اینها ۱۵ میلیونشان در جاده هستند و استفاده میشوند، یک مقدار معدود بنزینی استفاده میکنند.
واریز سهمیه بنزین اسفند ماه
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس متذکر شد: اگر ما این کار را به کارت ملی بدهیم، مصرفمان دو تا سه برابر وضعیت فعلی خواهد شد، بعد چطور تامینش میکنیم؟ با توجه به این که به فکر زدن پالایشگاه هم نبودیم، نفت خام را بفروشیم، بنزین وارد کنیم، همان موضوع بدی است که چندین سال است داریم انجام میدهیم و حتی به فرمایشات رهبری هم گوش ندادیم؛ بنابراین این راهکار نیست.
خادمی ادامه داد: بعد چطور میخواهید بفروشید. شما کسی را که روی کارت ملیاش میدهید، در روستا، بخش و جاهای مختلف است، چطور میخواهد بفروشد؟ یعنی باید یک واسطهای برای فروش داشته باشد، قیمت فعلی و دولتی که نمیفروشد، باید به یک قیمت بالاتری بفروشد، کافی است به همین به قیمت بالاتری بفروشد، یعنی افزایش قیمت در دهها فراورده و محصولات پرمصرف همان مردم، یعنی آمدیم ۱۵ لیتر به آنها دادیم، آن موقع روی نخود، گوشت، لوبیا و نانشان افزایش قیمت پیدا میشود، تورم ایجاد میشود، باز همان مردمی که فکر میکنیم محروم هستند و این یک طرح سیاسی است که صحبت میکنیم، بیشتر آسیب به آنها میزنیم.
وی تاکید کرد: کسانی که وضع مالیشان خوب است که مشکلی ندارند، بالاخره بنزین را شما هر قیمتی هم کنید میخرند مشکلی هم ندارند، اصل آن است که شما هر گونه افزایش قیمت سوخت به خصوص بنزین و این کار را کردن و دادن به کارت ملی باعث تورم و افزایش قیمتها میشود و این یک کار غیرعقلانی است.
شنیده ها حکایت از آن دارد که کارتهای آزاد بنزین در همه کلانشهرها و شهرهای بزرگ به مقدار کافی موجود است و مسافران نوروزی نگران سهمیه بنزین نباشند.
مشکل کمبود بنزین در جایگاه های سوخت در ایام سفرهای نوروزی، همواره مورد توجه مسافران بود اما این بار معاون وزیر نفت اعلام کرده است که مردم نگران بنزین نباشند.
بنزین یکی از اصلیترین منابع انرژی در دنیا است و قیمت بنزین در هر کشوری متفاوت است، بسته به عوامل مختلفی مانند تولید محلی، واردات، فروش و تقاضا و همچنین قوانین مالیاتی و سیاسی. در بسیاری از کشورها، دولت یا سازمانهای دولتی نظارت بر تعیین قیمت بنزین دارند و ممکن است قیمت بنزین بر اساس آنچه دولت میخواهد بهعنوان یک مبلغ ثابت تعیین شود.
تولید بنزین در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۱ میلیون لیتر در روز بود که این عدد اکنون با رشد بیش از ۲۰ درصدی به ۱۱۴ میلیون لیتر رسیده است. تولید، فروش و ایجاد ارزشافزوده برای منابع هیدروکربنی، یکی از اهداف کشورهای بهرهمند از این منابع است. همچنین توجه به امنیت پایدار انرژی از مهمترین اصول مدیریت این حوزه در هر کشوری محسوب میشود. با این حال طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، شدت مصرف انرژی در کشور نزدیک به دو برابر استاندارد جهانی است.این موضوع نشان میدهد کشور دچار بدمصرفی انرژی شده و با ادامه این مسیر، تمام منابع هیدروکربنی کشور بدون ایجاد ارزشافزوده چندانی اتلاف خواهد شد.
افزایش سهمیه بنزین 1403
معاون وزیر نفت با بیان اینکه «درحالحاضر تولید و مصرف بنزین کشور سربهسر و معادل هم است»، گفت: برای تعیین میزان واردات بنزین باید ببینیم شرایط آینده به چه صورت است.
جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در حاشیه مراسم رونمایی از کارتخوانهای ساخت داخل سامانه هوشمند سوخت در جمع خبرنگاران اظهارکرد: پیشبینیهای لازم برای تأمین بنزین نوروزی صورت گرفته است.
وی افزود: با توجه به اینکه تعمیرات اساسی در پالایشگاههای کشور پیشبینی شده، مثلاً پالایشگاه ستاره خلیجفارس از ابتدای این ماه به مدار بهرهبرداری بازگشته و یکی از واحدهای پالایشگاه ستاره خلیجفارس به صورت کامل تعمیرات اساسیاش انجام شده و شرایط بقیه پالایشگاهها نیز مساعد است که امیدواریم با تولیداتی که در حوزه پالایشگاهی داریم بتوانیم شرایط تأمین بنزین را تثبیت کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در خصوص زمان آنلاین شدن امکان ثبت درخواستهای کارت سوخت گفت: یکسری از اطلاعات مورد نیاز، در اختیار شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی نیست و لازم است که این اطلاعات به مجموعه منتقل شود.
وی ادامه داد: درخصوص استفاده از کارتخوانهای تولید داخل که امروز رونمایی شد، تستهای اولیه انجام شده، نمونه پایلوت نصب و بهرهبرداری شده و باید به سمت تولید انبوه این کارتخوانها حرکت کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: بحث قاچاق سوخت موضوع مهمی بوده که اقداماتی در این باره در دست انجام است تا از انحراف سوخت در چرخه توزیع و مسائلی که منجر به قاچاق سوخت میشود جلوگیری کنیم.
سالاری با بیان اینکه رویکرد ما به سمت شرکتهای دانشبنیان است و در این زمینه نیز اقدامات زیادی انجام شده است، اظهار کرد: در این حوزه نزدیک به ۷۰ میلیون یورو قرارداد داریم و تاکنون چهار دانش در کشور بومیسازی شده است.
وی با بیان اینکه دانش ارتقای کیفی نفت کوره و تولید کاتالیستها را ایرانیسازی کردیم و به دنبال افزایش دانشبنیانها در پالایش و پخش هستیم تا سهم آنها در این حوزه افزایش یابد، گفت: بحث زنجیره کالایی مسئلهای مغفول مانده است و باید یک زنجیره کالایی ایجاد کنیم تا تمام شرکتهای دانشبنیانی را زیر یک سقف بیاوریم و در قالب مشارکت بیایند که در این صورت اتفاق بزرگتری خواهد افتاد.
توزیع کارت آزاد در جایگاههای سوخت برای سوخترسانی مطلوب نوروزی
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی نیز با اشاره به آمادگی کامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی برای توزیع سوخت نوروزی و توزیع کارت آزاد به اندازه کافی در جایگاههای عرضه سوخت گفت: پیشبینی میکنیم مصرف بنزین روزانه کشور در این ایام ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش یابد.
جعفر سالارینسب در حاشیه آیین امضای دو تفاهمنامه و یک توافقنامه در زمینه توسعه زیرساختهای زنجیره توزیع سوخت در کشور و سامانه هوشمند سوخت که صبح دیروز (سهشنبه، یکم اسفندماه) در محل ساختمان مرکزی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی برگزار شد، گفت: همه مخازن و ذخیرهسازیهای کشور در شرایط مطلوب به سر میبرند و هیچ کمبودی در زمینه توزیع سوخت نوروزی در کشور وجود ندارد.
وی افزود: کارتهای آزاد بنزین در همه کلانشهرها و شهرهای بزرگ به مقدار کافی موجود است و تعدادی کارت آزاد جدید نیز در جایگاههای کشور توزیع میشود تا در ایام نوروز هیچ کمبودی برای توزیع سوخت به مسافران نوروزی وجود نداشته باشد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تأکید کرد: به صورت میدانی درحال پایش وضعیت هستیم و این پایش تا پایان یافتن سفرهای نوروزی مسافران ادامه خواهد داشت.
سالارینسب با تأکید بر آمادگی کامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی برای توزیع سوخت در ایام نوروز گفت: هماکنون بهطور میانگین روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در کشور به مصرف میرسد که پیشبینی میکنیم این رقم در ایام نوروز ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش یابد.