مطالعات نشان داده اند که افراد هدفمند در مجموع جذاب تر از کسانی هستند که هیچ احساس هدفی ندارند.
اولین قدم برای یافتن هدف خود این است که باور داشته باشید هدفی را دارید.
احساس هدف بالاتر اغلب منجر به نتایج مثبت تری در رابطه می شود.
چه چیزی برای شما انگیزه و معنی دارد، به شما در تعیین اهداف کمک می کند و باعث می شود احساس کنید زندگی شما در جهت روشنی رو به جلو حرکت می کند؟ اگر بتوانید به راحتی به این سؤالات پاسخ دهید، اگر فکر می کنید زندگی شما معنی دارد و دلیلی برای حضور در اینجا دارید، در حال حاضر، به احتمال زیاد در مسیر یافتن هدف منحصر به فرد خود در زندگی و راهی به سوی موفقیت هستید و خوشبختی نسبت به کسی که هیچ دعوت یا جهت خاصی را احساس نمی کند.
برای یافتن هدف خود، با این درک شروع کنید که زندگی هدفمند، زندگی پر از معنا و جهت است. یافتن هدف مستلزم تأمل در تجربیات زندگی گذشته و چگونگی تأثیر آنها بر روی شما، بازکردن ایده ها و تجربیات متنوع و در نهایت مشارکت فعالانه در مهم ترین زمینه های مورد علاقه شما است.
یک مطالعه کوچک که توسط محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس انجام شد نشان داد که محدود کردن گزینههای متعدد زندگی به گزینههایی که به شما انگیزه میدهند و احساس رضایت و احساس مثبتی نسبت به خودتان به شما میدهند، نه تنها به شما کمک میکند افرادی را پیدا کنید که به آنها جذب میشوید، بلکه به شما کمک میکند. آنها شما را پیدا می کنند و این ممکن است شامل یک شریک عاشقانه طولانی مدت باشد، اگر شما به دنبال آن هستید.
پس از ایجاد نمایههای جعلی در یک برنامه دوستیابی از افرادی که به نظر میرسید هدف قوی دارند و همچنین افرادی که هیچ هدف واقعی فراتر از خودشان نداشتند، محققان از 119 مرد و زن خواستند که بخوانند و هر کدام را بر اساس جذابیتشان به عنوان رمانتیک رتبهبندی کنند. شرکای به طور کلی، محققان گزارش کردند، پروفایل افرادی که به هدفی بالاتر دعوت می شوند – می خواهند به دیگران کمک کنند (به عنوان مثال، خدمات اجتماعی داوطلبانه)، به دنبال یک انگیزه خلاقانه قوی (یعنی اشتیاق به بازیگری، نوشتن، رقصیدن یا هنرهای تجسمی)، تمرکز در مورد اهداف مالی (یعنی دنبال ثروت) یا تمرکز شدید زندگی خود حول روابط با عزیزان – به عنوان شرکای عاشقانه بالقوه جذاب تر از کسانی هستند که اصلاً هدف خاصی را ابراز نمی کنند.
بالاترین رتبه برای شرکای بالقوه به پروفایل افرادی تعلق گرفت که بیشتر بر روابط خود متمرکز بودند، پس از آن افرادی با مشخصات خلاق و سپس کسانی که متعهد به کمک به دیگران بودند. جالب توجه است، پروفایل هایی که عمدتاً بر امور مالی متمرکز شده بودند از نظر جذابیت کمتر از سایرین رتبه بندی شدند.
بر اساس نظریه مثلثی عشق رابرت استرنبرگ، صمیمیت، اشتیاق و تعهد سه مؤلفه لازم برای عشق کامل یا کامل هستند. انواع و مراحل دیگر عشق، از دوستی و شیفتگی گرفته تا عشق عاشقانه و همراه، فقط یک یا دو مورد از این مؤلفه ها را در بر می گیرند و اغلب زنده می مانند. در هر صورت، تعهد باید جزئی از هر رابطه ای باشد که بخواهد پایدار بماند.
مطالعات قبلی نشان داده است که کسانی که حس هدف بالاتری دارند، صرف نظر از مقوله هدف، نتایج روابط مثبت تری را نسبت به کسانی که احساس هدفمندی نمی کنند یا هدف گسترده تری را در زندگی دنبال نمی کنند، گزارش می دهند. تحقیقات نشان می دهد که این می تواند به این دلیل باشد که افراد بسیار هدفمند نیز افرادی با انگیزه هستند که بیشتر روی روابط شخصی خود سرمایه گذاری می کنند و بنابراین متعهدتر به برداشتن گام هایی برای حل تعارضات اجتناب ناپذیر و حفظ صمیمیت و اشتیاق احساس شده در یک رابطه سالم و کامل هستند. ممکن است فردی با هدف کمتری احساس کند که در یک رابطه عاشقانه سرمایه گذاری کمتری می کند و بنابراین انگیزه کمتری برای انجام اقدامات مشابه برای محافظت از آن رابطه دارد.
اما مزایای داشتن و احساس هدف فراتر از یافتن متفکران همفکر و یک شریک تقریباً کامل است. همچنین مشخص شده است که افراد هدفمند نسبت به افرادی که در زندگی هدفی ندارند، مهارت های مدیریت زمان بهتر، تنظیم هیجانی بهتر ، منفی گرایی و واکنش پذیری کمتر در موقعیت های استرس زا و رضایت کلی بیشتری از زندگی دارند. افراد هدفمند در هنگام مواجهه با موانع، انعطاف پذیرتر هستند و انگیزه پیدا می کنند تا زمان و منابع لازم برای رسیدن به اهداف خود را، چه شخصی و چه حرفه ای، بیابند.