وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودروهای سایپا گفت: تلاش میکنیم عرضه و تقاضا را به سطحی برسانیم که دیگر نیازی به قیمتگذاری خودرو نباشد.
عباس علی آبادی درباره افزایش قیمت خودروهای سایپا، گفت: ما در حال تلاش هستیم که قیمتگذاری را برداریم و مردم بتوانند بین خودروهای خارجی و داخلی انتخاب کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: من موافق دخالت در بازار نیستم، زیرا دخالت ما در بازار ممکن است از یک جهت به ضرر مردم تمام شود، باید رقابت ایجاد کرد، ما در حال تلاش هستیم که عرضه و تقاضا را به سطحی برسانیم که دیگر نیازی به قیمتگذاری نباشد.
آخرین اخبار افزایش قیمت خودرو
روز گذشته مجمع سالیانه سایپا برگزار شد و در حاشیه آن جواد توسلی مهر، مدیرعامل خودروسازی سایپا خبر از اخذ افزایش قیمت محصولات سایپا داد او درباره افزایش قیمت محصولات سایپا گفت: خوشبختانه دیشب در کمیته خودرو وزارت صمت در رابطه با سیاست قیمتگذاری دستوری، قیمت تازهای برای محصولات جدید سایپا در نظر گرفتیم.
در جریان مجمع سایپا مطرح شد، امسال هفت شرکت به ارزش ۲۲ همت برای عرضه در بورس از طرف شرکت سایپا حضور دارند.همچنین مجموعه سایپا در سه ماه ابتدایی امسال شاهد رشد فروش ۲۹ درصدی و تامین مواد ۱۵ درصدی بوده است. به علاوه در مجمع امروز سایپا مشخص شد که این شرکت در سه ماه اول امسال به صورت میانگین بالای دو هزار دستگاه تولید کرده است. تعداد تولید سایپا دیزل در امسال حدود ۱۵۰ درصد افزایش خواهد داشت و مقرر شده است که تمامی محصولات سیتروئن در سایپا کاشان تولید شود. در ادامه مجمع امروز سایپا اعلام شد که این شرکت ۹۸ پروژه کیفی در دست دارد که ۳۰ درصد از آن اجرا شده و مابقی آن نیز تا پایان سال اجرا خواهد شد.
بخشنامه جدید افزایش قیمت خودرو
اخیرا اخباری مبنی بر اظهارنظر عضو شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر ممنوعیت قیمتگذاری دستوری منتشر شد. حمیدرضا فولادگر، ضمن تاکید بر اینکه ابلاغ برنامه هفتم توسعه، راهگشای مسائل اقتصادی در دولت چهاردهم خواهد بود، گفت که با توجه به آغاز ابلاغ برنامه هفتم توسعه و آغاز فعالیت دولت چهاردهم میتوان نسبت به راهگشایی برخی از مسائل اقتصادی امیدوار بود.
وی با اشاره به ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم توسعه که به قیمتگذاری دستوری اشاره دارد، تصریح کرده است: بر اساس این ماده، قیمتگذاری دستوری به استثنای کالاهای اساسی، یارانهای، کالا و خدمات انحصاری و دولتی در دیگر کالاها ممنوع بوده و این موارد در سه تبصره تعریف شده است.
با توجه به این اظهارنظر، این پرسش مطرح است که آیا خودرو هم مشمول این ماده خواهد بود و با اجرای برنامه توسعه هفتم، قیمتگذاری دستوری آن ممنوع است؟
فولادگر گفته است: ممنوعیت قیمتگذاری دستوری برای خودرو یا غیر آن، بسته به نظر شورای رقابت خواهد بود.
به گفته وی، اگر شورای رقابت صنعت خودرو را انحصاری اعلام نکند، این موضوع شامل خودرو هم میشود؛ اما اگر شورای رقابت معتقد باشد خودرو همچنان انحصاری است، کماکان مشمول قیمتگذاری دستوری خواهد بود.
قیمت خودروی دوگانه سوز در بازار و کارخانه
سرپرست برنامهریزی امور انرژی سازمان برنامه و بودجه گفت: اگر ما با همین روند، بنزین را مصرف کنیم باید طی ۵ سال آینده حدود هزار و ۵۰۰ همت صرف واردات بنزین کنیم که این موضوع باعث کسری بودجه دولت میشود و تبعات مختلفی خواهد داشت. برای رفع ناترازی بنزین یکی از مهمترین اقدامات بحث متنوع سازی سبد سوخت است یعنی توسعه خودروهای گاز سوز و برقی که میتواند ناترازی بنزین را کاهش دهد.
سرپرست برنامهریزی امور انرژی سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: امروز اختلاف قیمت یک خودروی دوگانه سوز در بازار و کارخانه به ۴۰۰ میلیون تومان میرسد، چون خودروی دوگانه سوز تقاضای زیادی دارد، اما خودروسازان تولید دوگانه سوز را کنار گذاشتند.
وی گفت: سرانه مصرف بنزین در کشور ما به یک و نیم لیتر در روز رسیده و در دنیا متوسط سرانه مصرف ۶ دهم لیتر است، این نشان میدهد که صنعت خودروسازی ما ضعیف عمل کرده است، در سال ۱۴۰۰ اگر استانداردهای تعیین شده برای خودرو بطور کامل اجرا میشد باید تولید ۱۹ مدل خودروی داخلی متوقف میشد.
وی گفت: سازمان برنامه و بودجه مکلف شده تا با همکاری وزارتخانههای صمت و نفت، سند نقشه راه انرژی کشور را تدوین و ابلاغ کند که در این سند سهم خودروهای گاز سوز و برقی را افزایش خواهیم داد، ما در تلاش هستیم تا سهم بنزین را در سبد انرژی حمل و نقل کشور کاهش دهیم و از تولید خودروهای پر مصرف ممانعت کنیم.